لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

افراطیون آمریکا و تلاش برای حرکت به سوی رویارویی با ایران


باراک اوباما در گردهم‌آیی ای‌پک
باراک اوباما در گردهم‌آیی ای‌پک
تحلیل‌گران روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسند که حتی قبل از موضع‌گیری دو هفته پیش باراک اوباما که گفت «من هوای اسرائیل را دارم»، محافل و افراد تندرو و طرفدار اسرائیل از جمله گری ال. باوئنر، از رهبران گروه‌های مسیحیان انجیلی، و ویلیام کریستول، از صاحب‌نظران و مفسران محافظه‌کار آمریکا، دولت آقای اوباما را تحت فشار قرار داده بودند تا موضع سرسختانه‌تری در حمایت از اسرائیل و علیه ایران اتخاذ کند.

این دو شخصیت تندرو که در عین حال رهبر گروهی هستند به نام «کمیته اضطراری دفاع از اسرائیل» در تازه‌ترین مصاحبه‌های ویدئویی خود با حمله به سیاست‌های باراک اوباما ادعا می‌کنند که برخورد رئیس جمهور آمریکا با ایران بسیار ضعیف و کارنامه دولت وی از نظر حمایت از اسرائیل قابل نکوهش است.

نیویورک تایمز، چاپ آمریکا، می‌افزاید که همزمان با هشدارهای رهبران اسرائیل که ایران را خطری برای موجودیت کشور خود توصیف می‌کنند، محافل و گروه‌های طرفدار اسرائیل در آمریکا تلاش دارند تا دولت و کنگره را به سمت دیدگاه‌های خود بکشانند. اما این مباحث در حال حاضر در احاطه تندرو‌ترین محافل مثل «کمیته اضطراری دفاع از اسرائیل» است و به اعتقاد برخی از صاحب‌نظران این اعمال فشار‌ها باعث شده است که مواضع دولت آمریکا نیز به سمت جنگ و رویارویی با ایران کشیده شود.

به عنوان نمونه، اریک کانتور، رهبر فراکسیون حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، و یکی از حامیان نزدیک بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید: «مسئله نه مربوط به اسرائیل، بلکه مربوط به خود آمریکاست. مسئله مسئله منافع ما در منطقه است و کاخ سفید در این مورد موضع صریح و قاطعی ندارد.»

از جمله دیگر شخصیت‌ها و محافل تندرو و طرفدار اسرائیل می‌توان به جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه، اعضا و هواداران «کمیته اضطراری دفاع از اسرائیل»، نومحافظه‌کارانی که در دوران ریاست جمهوری جرج بوش نفوذ فراوانی داشتند و «کمیته عمومی آمریکا و اسرائیل (ای‌پک) اشاره کرد.

روزنامه نیویورک تایمز یادآوری می‌کند که در مقابل محافل و گروه‌های لیبرال و ضد جنگ نیز سعی می‌کنند بر فعالیت خود بیافزایند، از جمله آنها جی استریت است که هر ساله رقمی حدود ۵۰۰ هزار دلار کمک مالی از «جرج سوروس» دریافت می‌کند و دیگری هم نشریه‌ای یهودی است به نام «تیکوم» که مرکز آن در برکلی کالیفرنیاست و زیر شعار مخالفت با جنگ علیه ایران سعی دارد گروه‌ها و افراد همفکر خود را سازمان‌دهی کند.

در ماه‌های اخیر نه تنها بین تندرو‌ها و میانه‌رو‌ها، بلکه حتی در میان محافل افراطی طرفدار اسرائیل بر سر شدت برخورد یا رویارویی نظامی با ایران بحث درگرفته است. اختلاف نظر بر سر چگونگی برخورد با ایران را حتی می‌توان در عرصه افکار عمومی یهودیان ساکن اسرائیل نیز مشاهده کرد.

در نظرسنجی‌ای که در ماه سپتامبر توسط «کمیته یهودیان آمریکا» انجام شد، حدود ۵۶ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که اگر دیپلماسی و تحریم‌ها به نتیجه نرسد، از حمله نظامی طرفداری خواهند کرد. این در حالی است که ۳۸ درصد کلا با حمله و اقدام نظامی مخالف بودند. در مقایسه این آمار با نظرسنجی سال گذشته می‌توان دید که حمایت افکار عمومی یهودیان آمریکا از حمله نظامی به ایران به نسبت سال گذشته تا حدی کاهش یافته است.

برای مثال، مایکل لرنر، رهبر گروه «تیکوم» و از شخصیت‌های اصلی ائتلاف گروه‌های مذهبی مخالف جنگ، می‌گوید که برای کاستن از فضای جنگ‌طلبی تلاش می‌کند. به گفته این شخصیت‌ها فضای مباحث مربوط به ایران با مباحث سال ۲۰۰۲ و دوره نزدیک به حمله نظامی به عراق شباهت فراوانی دارد.

در این میان برخی از اعضای مجالس قانون‌گذاری آمریکا مثل کیث الیسون، از حزب دموکرات، معتقدند که در مورد بحران ایران و تاکید و ضرورت اقدام نظامی اغراق می‌شود. ولی امثال وی در مجالس آمریکا در اقلیت هستند.

نیویورک تایمز با اشاره به تصمیمات مجالس قانون‌گذاری آمریکا و تصویب لوایح متعدد برای تحریم ایران نتیجه‌گیری می‌کند که اکثریت بزرگی در این نهاد‌ها طرفدار اقدامات شدیدتر علیه ایران هستند. در عین حال تمام نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری نیز طرفدار تحریم و اعمال فشارهای شدید‌تر علیه ایران هستند و همواره بر حمایت خود از اقدامات اسرائیل و همبستگی با آن کشور تاکید می‌کنند.

این نکته را نیز باید به خاطر داشت که در مباحث مربوط به ایران، گروه‌های تندرو و طرفدار اسرائیل از امکانات مالی، رسانه‌ای و تبلیغاتی و حمایت شخصیت‌های سر‌شناس بیشتری برخوردار هستند.

در مجموع محافل، شخصیت‌ها و گروه‌های طرفدار اسرائیل از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۴۷ میلیون دلار به نامزدهای مقام ریاست جمهوری یا عضویت در مجالس قانون‌گذاری آمریکا کمک مالی کرده‌اند. این محافل هزینه‌های سفر سیاستمداران و نمایندگان مجالس آمریکا به اسرائیل را تامین می‌کنند و تعداد زیادی از آنها به مجامع طرفداران اسرائیل از جمله جلسات سالانه «ای‌پک» دعوت می‌شوند.

در بخش پایانی این تحلیل، روزنامه «نیویورک تایمز» یادآوری می‌کند که باراک اوباما در مورد «سخنان غیرمسئولانه درباره جنگ علیه ایران» هشدار داده است، هر چند وی تاکید دارد که گزینه نظامی علیه ایران را هیچ گاه کنار نگذاشته است.

باراک اوباما چند هفته پیش در جلسه «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل»، ای‌پک، به رهبران اسرائیل تضمین داد که آمریکا از امنیت آن کشور دفاع خواهد کرد. او با صراحت به اقدام نظامی علیه ایران اشاره کرد و سیاست مهار ایران را رد کرد.

کار‌شناسان معتقدند که این موضع‌گیری تند باراک اوباما علاوه بر تلاش برای جلب رضایت اسرائیل در داخل آمریکا نیز موثر بوده است. این سخنان گلایه و انتقادهای برخی از یهودیان طرفدار حزب دموکرات را ساکت کرد و در عین حال توانست تا حد زیادی تبلیغات نامزدهای حزب جمهوری‌خواه را که او را به ضعف در برابر ایران متهم می‌کنند خنثی کند.

استیو رابینوویتز، از مقامات دولت بیل کلینتون، که اکنون از جمله مشاوران گروه‌های یهودی در آمریکاست می‌گوید که به این ترتیب «بهانه عمده نامزدهای جمهوری‌خواه برای شوراندن رای‌دهندگان یهودی علیه باراک اوباما دیگر از دست آنها خارج شده است».
XS
SM
MD
LG