لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

دبیرکل سازمان ملل: ایران ثابت کند برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است


بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل
روز جمعه در حالی که دبیرکل سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواست ثابت کند که برنامه اتمی ایران «فقط اهداف صلح‌آمیز دارد»، مدیر کل آژانس انرژی اتمی نیز خواستار همکاری مقامات در تهران با بازرسانی شد که جمعه عازم ایران می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، همچنین از ایران خواست تا بار دیگر به میز مذاکره با گروه پنج به علاوه یک بازگردد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی که در داووس سوئیس ابراز داشت گفت: ایران باید نشان دهد که اهداف برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است.

جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده است که جز اهداف صلح‌آمیز قصدی از دنبال کردن برنامه اتمی در ایران ندارد، امری که به اعتقاد بان گی مون ایران هنوز اثباتش نکرده است.

سخنان دبیرکل سازمان ملل متحد یک روز پس از آن ابراز شد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، در کرمان گفت که تهران مخالفتی با مذاکره با قدرت‌های غربی درباره برنامه اتمی خود ندارد، اما در عین حال خواست که آنها به گفته او رفتار «زشت» خود نسبت به ایران را تغییر دهند.

در این میان ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در‌‌ همان روز پنج‌شنبه در واکنش به این سخنان محمود احمدی‌نژاد گفت: «بدیهی است که همه ما سخنان احمدی‌نژاد را در مجامع عمومی شنیده‌ایم، ولی آن چه ندیده‌ایم، موضوعی است که در دو ماه گذشته، به طور خصوصی، و طی دو هفته اخیر به طور آشکار، خواستارش بوده‌ایم: پاسخ رسمی به نامه‌ای که گروه پنج به علاوه یک به دولت ایران نوشته و در آن پیشنهاد تجدید گفت‌و‌گو‌ها را کرده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعضای گروه پنج به علاوه یک، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، در انتظار پاسخ تهران به نامه سه ماه پیش کا‌ترین اشتون، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، هستند.

خانم اشتون در این نامه خواستار آن شده است که گفت‌و‌گو میان این گروه و تهران بر موضوع اصلی برنامه اتمی ایران متمرکز شود.

آخرین دور مذاکرات در این زمینه که حدود یک سال پیش در استانبول ترکیه برگزار شد، بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، همچنین خواستار رعایت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط ایران شد.

او همچنین نسبت به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی کرد، گزارشی که به نگرانی‌ها از برنامه اتمی ایران در غرب دامن زد و فشارها را بر جمهوری اسلامی از جمله از طریق تحریم‌های بیشتر افزایش داد.

در این گزارش اشاره شده بود که برنامه اتمی ایران احتمالا دارای ابعاد نظامی است و ایران در زمینه طراحی و ساخت بمب اتمی تحقیقاتی انجام داده است.

آن طور که خبرگزاری رویترز می‌گوید، قرار است بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز شنبه کار خود در ایران را آغاز کنند.
XS
SM
MD
LG