لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۹

ایران بار دیگر خط مشی اوباما در قبال ایران را ناکام خواند


محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل
محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل
کمتر از دو روز به آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران در استانبول ترکیه، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگاران سیاست باراک اوباما در قبال ایران را ناکام خواند و اقدامات او را تکرار «اشتباهات جرج بوش» خواند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بلافاصله پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۰۸ دست «مشارکت و همکاری» به سوی جمهوری اسلامی دراز کرد و از دیپلماسی دووجهی مشارکت و فشار از طریق تحریم‌ها سخن گفت.

از آن زمان تاکنون مقامات تهران بارها این خط‌مشی دولت ایالات متحده را ناکام و شکست‌خورده خوانده‌اند و آن را ادامه سیاست جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، دانسته‌اند.

دولت جرج بوش همواره با سماجت از مذاکره و گفت‌وگو با تهران سر باز زد و بیشتر بر منزوی ساختن ایران در عرصه بین‌الملل تمرکز کرد.

ادعای ناکام ماندن سیاست‌های باراک اوباما در قبال ایران در حالی است که مقامات ایالات متحده می‌گویند این ایران بود که دست همکاری آقای اوباما را پس زده و هیچ قدمی در راه اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود برنداشته است.

محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، روز سه‌شنبه با تکرار گفته دیگر مقامات جمهوری اسلامی درباره قدرت ایران در عرصه منطقه خاورمیانه در این باره گفت: «به باور ما این سیاست یا نیت یا شعار در بسیاری از جنبه‌ها از جمله همکاری با کشورهای اسلامی و ایران ناموفق بوده است.»

آقای خزاعی در ضمن اشاره کرد که تهران امیدوار است در استانبول روشن سازد که آماده همکاری در زمینه مسائلی چون افغانستان،‌ عراق، خلع سلاح و مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

او در عین حال این موضع مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی‌نژاد را تکرار کرد که «حق ایران برای داشتن برنامه اتمی صلح‌آمیز قابل مذاکره نیست».

این در حالی است که کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده این حق را به رسمیت شناخته‌اند، اما از تمایل احتمالی ایران به ساخت تسلیحات اتمی ابراز نگرانی می‌کنند. از همین رو این کشورها دائما بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران پافشاری کرده‌اند، خواسته‌ای که مقامات جمهوری اسلامی بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

کاترین اشتون،‌ مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا،‌ ابراز امیدواری کرده است که در جریان مذاکرات استانبول، در ترکیه، در زمینه پرونده هسته‌ای ایران فرجی حاصل شود.

در این مذاکرات که اول و دوم بهمن‌ماه در ترکیه انجام خواهد شد سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، در یک سوی میز خواهد نشست و خانم اشتون،‌ و نمایندگان کشورهای آمریکا،‌ بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در برابر او.
XS
SM
MD
LG