لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

مشاور ارشد احمدی‌نژاد:‌ تحریم‌ها اثر قابل توجهی نداشته است


مجتبی ثمره هاشمی (راست) در کنار محمود احمدی‌نژاد
مجتبی ثمره هاشمی (راست) در کنار محمود احمدی‌نژاد
مشاور ارشد محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشینگتن پست ضمن توصیه به قدرت‌های غربی که «دست از گول زدن خود بردارند» اشاره کرد که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی «بی‌فایده» بوده است.

نظر مجتبی ثمره هاشمی، مشاور آقای احمدی‌نژاد، در مصاحبه خود که روز سه‌شنبه در این روزنامه آمریکایی چاپ شده درباره تحریم‌های تحمیلی بر تهران تکرار عقیده بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته است.

آقای ثمره هاشمی در این مصاحبه اعلام کرده است که اقداماتی نظیر ممنوعیت ورود کشتی‌های ایرانی به بندرهای اروپایی، عدم فروش سوخت به خط هوایی جمهوری اسلامی‌ در تعدادی از فرودگاه‌های بین‌المللی اروپا، و محدودیت‌های فزاینده تجاری و مالی که داد بازرگانان ایرانی و خارجی را درآورده تاکنون بر ایران «اثر قابل توجهی» نداشته است.

به نظر می‌رسد این اظهار نظر مشاور ارشد آقای احمدی‌نژاد واکنشی باشد به گفته وزیر دفاع آمریکا که هفته گذشته با تأکیدی دوباره بر اثربخشی تحریم‌ها در ایران از شواهدی گفت حاکی از تردید آیت‌الله خامنه‌ای در مورد عدم کارایی تحریم‌ها که هر روز از زبان رئیس جمهوری اسلامی شنیده می‌شود.

رابرت گیتس،‌ وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا،‌ از «اختلاف روزافزون میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله علی خامنه‌ای» بر سرکارآیی تحریم‌ها خبر داده و گفته بود که شواهدی در دست است حاکی از این که آیت‌الله خامنه‌ای کم‌کم در این باره دچار تردید شده است که محمود احمدی‌نژاد «درباره تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران» به وی راست می‌گوید.

مجتبی ثمره هاشمی با اظهار نظر مستقیم درباره این گفته آقای گیتس آن را حاکی از بی‌اطلاعی وزیر دفاع آمریکا توصیف کرده و اساساً رد کرده است.

آقای ثمره هاشمی تا آنجا پیش رفته که حتی آمادگی غرب برای از سرگیری مذاکرات با تهران را نیز نتیجه شکست تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و متحدانش دانسته است.

او به واشینگتن پست گفته است: «به تأخیر افتادن مذاکرات فرصت خوبی بوده است برای طرف مقابل تا به اثر تصمیمات سیاسی خود پی ببرد.»

بیش از یک سال از آخرین مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ متشکل از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان می‌گذرد، مذاکراتی که پس از مدتی با تصویب دور دیگری از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی دنبال شد.

حال پس از یک سال و اندی ایران دو هفته پیش در نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که حاضر است بار دیگر با نمایندگان شش قدرت جهانی در تاریخ دوم یا چهاردهم آذرماه مذاکره کند.

با این حال محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده است که این بار ایران نه درباره برنامه هسته‌ای خود، بلکه درباره مسائل جهانی با این قدرت‌ها به گفت‌وگو خواهد نشست.

او همچنین بارها از قدرت‌های غربی خواسته است که موضع خود را در برابر فعالیت‌های اتمی اسرائیل اعلام کنند.

مجتبی ثمره هاشمی نیز با اشاره به این امر گفته است که «اگر آنها [قدرت‌های غربی] پاسخی به این ندهند، یعنی این که راه دوستی را انتخاب نکرده‌اند».

در مقابل خانم اشتون برخلاف گفته آقای احمدی‌نژاد روز دوشنبه گذشته تأکید کرد که محور مذاکرات آینده میان گروه ۵+۱ با ایران درباره قابلیت نظامی برنامه اتمی تهران است و مباحث صریحی در این زمینه مطرح خواهد شد.
XS
SM
MD
LG