لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

پرز: ایران می‌خواهد بر سراسر خاورمیانه مسلط شود


شیمون پرز در میان نخست وزیر و رئیس مجلس اسرائیل
شیمون پرز در میان نخست وزیر و رئیس مجلس اسرائیل
شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، روز جمعه در دیدار با مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، که برای سفری کوتاه و فشرده در اسرائیل به سر می‌برد گفت که جمهوری اسلامی «می‌خواهد بر سراسر خاورمیانه مسلط شود».

آقای پرز در دیدار با ژنرال دمپسی در عین حال گفت: «معلوم است که دست ما در برابر ایران بر‌تر خواهد بود و ما هستیم که از این مبارزه پیروز بیرون خواهیم آمد.»

در دیدار ژنرال مارتین دمپسی با شیمون پرز در اورشلیم، ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، نیز حضور داشت.

به گفته آقای پرز، «ایران متمرکزکننده امور تروریستی در سراسر جهان است؛ تروریست‌های خطرناک را آموزش می‌دهد؛ عملیات تروریستی مختلفی را اجرا می‌کند؛ و می‌کوشد که به سایر نقاط جهان، از جمله آمریکای لاتین هر چه بیشتر رخنه کند».

ژنرال دمپسی که شامگاه پنج‌شنبه وارد اسرائیل شد، بامداد جمعه در دیدار با اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که دو کشور از «منافع مشترکی» در قبال «منطقه‌ای که همچنان در حال تغییراتی پویاست» برخوردارند.

ژنرال دمپسی در دیدار با وزیر دفاع اسرائیل افزود که اسرائیل و آمریکا می‌توانند «برای یکدیگر، ولی به خاطر منفعت همگان، فعالیت کنند».

ریس ستاد نیروهای مسلح آمریکا همچنین با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیدار جداگانه‌ای دارد و نیز ساعتی از این سفر فشرده و کوتاه روز جمعه را به بازدید از موزه «ید و شم» (موزه هولوکاست در اورشلیم) اختصاص داده است.

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، این نخستین دیدار رسمی ژنرال دمپسی از زمان رسیدن به ریاست ستاد نیروهای مسلح آمریکا از اسرائیل، در مقطع حساس جاری در منطقه، و «تلاشی از سوی آمریکا برای هماهنگ کردن گام‌های اسرائیل و آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران» است.

هاآرتص تأکید کرده است که ژنرال دمپسی به اسرائیل آمده است تا نیات این کشور را در زمینه حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران از نزدیک و در گفت‌و‌گو با مقامات اسرائیلی بررسی کند.

آقای دمپسی در حالی به اسرائیل آمده است که دو کشور یک‌شنبه گذشته خبر دادند که رزمایش بزرگ مشترک خود را که قرار بود در اوایل بهار آغاز شود، احتمالاً به نیمه دوم سال ۲۰۱۲ موکول می‌کنند.

بر اساس تحلیل روزنامه هاآرتص، دولت اوباما هر چند که صریحاً نیت خود را از تعویق طولانی در انجام رزمیش مشترک با اسرائیل بیان نکرده، اما مشهود است که آمریکا نمی‌خواهد وضع حساس منطقه در قبال ایران را بیش از این با مخاطره روبه‌رو کند.

این در حالی است که وب‌سایت اطلاعاتی اسرائیلی «دبکا فایل» با تکیه بر گفته منابع بلندپایه اطلاعاتی در اسرائیل نوشته است که رزمیش یاد شده در پی تصمیم بنیامین نتانیاهو لغو شده است.

نخست وزیر اسرائیل گفته است که ایران هسته‌ای خطری حیاتی برای موجودیت اسرائیل خواهد بود، امری که مئیر داگان، رئیس پیشین موساد اسرائیل، و نیز اهود باراک، وزیر دفاع این کشور، تا حدی رد کرده و می‌گویند که ایران با رسیدن به توانایی هسته‌ای نظامی خطری جدی خواهد بود، اما الزاماً خطری برای ادامه بقای اسرائیل نخواهد بود.

در همین حال آقای نتانیاهو در سفر روزهای اخیر خود به هلند گفت که «تصمیم ایران به داشتن بمب هسته‌ای تصمیمی راهبردی است و باید هم اکنون علیه آن اقدام کرد».

آقای نتانیاهو در سخنرانی چهارشنبه شب خود در کنیسه یهودیان هلند تأکید کرد که «باید با قاطعیت و سرعت، تمامی صنعت نفت ایران تحریم شود و تحریم بانک مرکزی ایران نیز به طور کامل اجرا گردد و هیچ منفذی برای گردش اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی باقی نماند».

نخست وزیر اسرائیل در این سخنرانی در آمستردام گفت: «ایران و بازوان اهریمنی تروریستی آن در منطقه (حزب‌الله و حماس و تشکل‌های مسلح عرب هم‌سو با ایران)، بزرگ‌ترین دشمن اسرائیل هستند.»

در همین حال، روزنامه اسرائیلی معریو روز جمعه نوشته است که علی‌رغم تأکید‌های نخست وزیر اسرائیل بر لزوم برقراری تحریم‌های فلج‌کننده‌تر علیه ایران، اسرائیل دیگر به این نتیجه رسیده است که فرصتی برای تحریم‌های تازه‌ و نتیجه‌بخش باقی نمانده است.
XS
SM
MD
LG