لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

آفریقای جنوبی قبول «رشوه و فشار» برای حمایت از تهران را تکذیب کرد


دولت آفریقای جنوبی روز جمعه در بیانیه‌ای رسما تکذیب کرد که تحت فشار کمپانی ام‌تی‌ان که بخش بزرگی از ایران‌سل را در اختیار دارد مجبور به حمایت از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شده و به تهران کمک نظامی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمپانی «ام‌تی‌ان گروپ»، بزرگ‌ترین اپراتور موبایل در آفریقای جنوبی، که در سال ۲۰۰۴ توانست کمپانی ترکیه‌ای «ترک‌سل» را کنار بزند و ۴۹ درصد از ایران‌سل را به دست آورد روابط بسیار نزدیکی با حزب حاکم آفریقای جنوبی، کنگره ملی آفریقا، دارد.

ام‌تی‌ان گروپ در واقع آخرین کمپانی آفریقایی است که به دلیل روابط حسنه‌اش با جمهوری اسلامی در بحث از تحریم‌ها در سطح جهانی زیر نورافکن قرار گرفته است.

روز جمعه کمپانی ترک‌سل، رقیب قدیمی این شرکت، تایید کرد که با اتهام رشوه به مقامات ایرانی و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۴ علیه ام‌تی‌ان گروپ در ایالات متحده اقامه دعوا کرده است.

ترک‌سل ام‌تی‌ان را متهم می‌کند که با تحت فشار گذاشتن مقامات آفریقایی راه را برای فروش تجهیزات نظامی به ایران همواره کرده است.

کمپانی ترکیه‌ای همچنین می‌گوید که ام‌تی‌ان گروپ با دادن رشوه به مقامات در دو کشور ایران و آفریقای جنوبی توانسته است در سال ۲۰۰۴ مزایده ایران‌سل در تهران را برنده شود.

ام‌تی‌ان گروپ این اتهامات را رد کرده و آنها را بی‌پایه و اساس خوانده،‌ اما وعده داده است که کمیته ویژه‌ای برای بررسی آنها تشکیل دهد.

در حالی که جمهوری اسلامی هنوز به این اتهام بزرگ پاسخی نداده،‌ دولت افریقای جنوبی روز جمعه سیاست خارجی خود را «مستقل» توصیف کرده و اعلام کرد که «هیچ کس نمی‌تواند بر آن اثر بگذارد».

ام‌تی‌ان گروپ ۴۹ درصد از اپراتور ایرانی ایران‌سل را در اختیار دارد که، طبق آمارهای رویترز،‌ این یعنی ۳۲ میلیون از مشترکان ایران‌سل در ایران و تقریبا ده درصد از درآمد این شرکت.

این کمپانی آفریقایی در سال ۱۹۹۴ و پس از سقوط آپارتاید در آفریقای جنوبی با کمک دولت این کشور به عنوان اولین شرکت تحت مالکیت سیاه‌پوستان تاسیس شد و اکنون در ۲۱ کشور آفریقایی و خاورمیانه فعالیت گسترده دارد.
XS
SM
MD
LG