لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

رویترز: معامله گندم ایران و پاکستان به بن‌بست خورد


خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، گزارش داد که مذاکرات پیرامون فروش گندم پاکستان به ایران به بن‌بست رسیده است.

با توجه به مشکلات پرداخت پول از طریق سیستم بانکی به خاطر تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، ایران و پاکستان توافق کرده بودند که گندم پاکستان به صورت تهاتری، معاوضه کالا به کالا، با ایران معامله شود، اما این طرح اکنون «به خاطر اختلاف طرفین بر سر قیمت» گندم به بن‌بست رسیده است.

به گزارش رویترز، ایران برای هر تن گندم پاکستان قیمتی معادل ۲۷۵ دلار پیشنهاد کرده بود، اما پاکستان اصرار داشته که قیمت گندم صادراتی به ایران باید بر اساس قیمت در بازارهای بین‌المللی محاسبه شود و رقم ۳۱۲ دلار برای هر تن را پیشنهاد داده است.

پاکستان و ایران در ماه مارس، فروردین‌ماه، توافق کرده بودند که یک میلیون تن گندم پاکستان به ایران فروخته شود.

بنا بر این گزارش، بارگیری و حمل مواد غذایی شامل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نمی‌شود، اما علت استفاده از سیستم تهاتری برای فروش گندم، قطع رابطه شرکت‌ها و بانک‌های ایران با بخش عمده‌ای از سیستم بانکی و مالی جهانی است، موضوعی که پرداخت‌های نقدی در معامله با ایران را به شدت مشکل کرده است.

این گزارش در ادامه می‌نویسد که ایران طی دو ماه گذشته سفارش خرید دو میلیون تن گندم را به چند کشور مختلف داده که این رقم بخش بزرگی از نیازهای خرید سالانه گندم وارداتی ایران را تشکیل می‌دهد.

ایران همچنین با هند نیز پیرامون خرید تهاتری گندم مذاکراتی را آغاز کرده، اما این مذاکرات به کندی پیش می‌رود.

در همین زمینه شفق نغمی، دبیر سازمان امنیت غذایی پاکستان، گفته است که ایران برای گندم پاکستان قیمتی برابر با گندم وارداتی خود از قزاقستان را پیشنهاد می‌کند، اما «کیفیت گندم پاکستان به مراتب بهتر از گندم کشورهای آسیای مرکزی است».

به گفته این مقام پاکستانی، اختلاف دو کشور بر سر قیمت گندم به کمیته هماهنگی اقتصادی کابینه وزرای پاکستان ارجاع داده شده است.

در صورت توافق بر سر قیمت گندم، ایران در قبال خرید یک میلیون تن گندم پاکستان، ۶۰۰ هزار تن اوره و ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن به پاکستان تحویل خواهد داد.

ایران به غیر از پاکستان، هند و قزاقستان، مذاکرات دیگری را با برزیل، آلمان، کانادا، استرالیا و روسیه برای واردات گندم آغاز کرده است.
XS
SM
MD
LG