لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

روزنامه‌های پنج‌شنبه، ششم مرداد ۱۳۹۰


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران از برگزاری جلسه‌ای برای بررسی واردات محصولات کشاورزی و امنیت غذایی به کشور و اعتراض شماری از نمایندگان مجلس به «افزایش ۴۰ درصدی وابستگی به واردات» و «نابودی کشاورزی ایران» خبر داده‌اند.

انتقاد رئیس قوه قضائیه از نقش «صدا و سیما» و «فیلم‌های سینمایی» در افزایش ناامنی، و «کشته شدن یکی از فرماندهان سپاه قدس طی درگیرهای غرب کشور»، و همچنین «عملیات ویژه نیروی انتظامی» علیه «آرایشگاه‌ها» و «آتلیه‌های عکاسی» در تهران از دیگر عناوین روزنامه‌های ششم مرداد است.

روزنامه‌ها همچنین از قول رئیس بازرسی کل کشور خبر داده‌اند که پرونده فساد مالی محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد، «در حال پیگیری است، اما هیچ اقدام خاصی دراین خصوص صورت نگرفته است».

انتقاد مجلس از «افزایش ۴۰ درصدی وابستگی به واردات» و «نابودی کشاورزی ایران»

روزنامه‌های جهان صنعت، جام جم، خراسان، و تهران امروز گزارش داده‌اند که روز چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سیاست‌های دولت که منجر به «افزایش ۴۰ درصدی واردات» و «نابودی کشاورزی ایران» شده، به شدت انتقاد کرده‌اند.

روزنامه جام جم با اشاره به این که صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی، و مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی، روز چهارشنبه برای توضیح درباره «واردات محصولات کشاورزی و امنیت غذایی» در مجلس حضور یافتند، نوشته است که «بررسی واردات محصولات کشاورزی در مجلس شورای اسلامی به جلسه محاکمه واردات بی‌رویه در ‌این حوزه تبدیل شد».

این روزنامه تاکید کرده است که وزرای جهاد کشاورزی و بازرگانی دولت احمدی‌نژاد «با سیل عظیم انتقادات نمایندگان مجلس از طیف‌ها و کمیسیون‌های مختلف روبه‌رو شدند» و شماری از نمایندگان که «چهره‌های شاخصی مانند احمد توکلی، ‌رئیس پژوهش‌های مجلس، و عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی، نیز در میان آن‌ها دیده می‌شد، سیاست‌های دولت در مورد واردات محصولات کشاورزی را مورد انتقاد قرار دادند».

روزنامه جهان صنعت نیز در تیتر نخست خود از «زلزله در کشاورزی» خبر داده، و نوشته است که صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی وقتی شهریور سال ۸۸ «برای وزیر شدن به مجلس آمد، قول داد که دستی بر سر و روی کشاورزی این مملکت بکشد و قانون را زیر پا نگذارد، اما وعده و وعید‌هایش هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت و حالا مجلس با مردی روبه‌رو است که به قول‌هایش عمل نکرده است».

روزنامه جهان صنعت از قول نمایندگان مجلس نوشته است که «واردات محصولات کشاورزی در ۵ سال اخیر ۳ برابر شده»، و اکنون در بخش کشاورزی «چیزی جز ورشکستگی، واردات، گرانی و تعطیلی زمین‌های کشاورزی نیست، اتفاقی که کار‌شناسان هشدارش را دو سال قبل داده بودند، حالا عملی شده است» و «کشاورزی ایران نفس‌های آخر خود را می‌کشد، دولت نه پولی دارد که به جماعت کشاورز بدهد و نه می‌تواند محصولات آن‌ها را بخرد».

این روزنامه یادآوری کرده است که «نرخ خرید تضمینی محصولات، صدای کشاورزان را درآورده و آن‌ها حاضرند محصول خود را دور بریزند، اما با دولت و وزرایش معامله نکنند»، و پس از حذف یارانه‌ها و «افزایش هزینه‌های آب، برق، گازوییل»، حالا کشاورزی ایران با «فرار کشاورزان از باغات و زمین‌ها و تبدیل آن به ویلاهای شیک» مواجه شده است.

جهان صنعت تاکید کرده است که «شاید در بین کشاورزان کمتر کسی پیدا شود که از دولت طلب نداشته باشد، گندم‌کار به یک نوع، چای‌کار به نوعی دیگر و برنج‌کار و... نیز به نحوی دیگر دادشان از واردات وقت و بی‌وقت درآمده است» و «دامداران هم اعلام کردند که در صورت پرداخت نشدن مطالبات‌شان به زودی تجمع‌های سراسری برپا خواهند کرد».

روزنامه خراسان از قول عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم، «جریان انحرافی دولت» را به طراحی توطئه برای نابودی کشاورزی ایران متهم کرده، و از قول وی نوشته است که «جریان انحرافی در کشور توطئه‌ای را در بخش کشاورزی طراحی کرده است که شواهد بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد. این جریان امنیت غذایی کشور را هدف گرفته است و با شگردهای خاصی به دنبال از بین بردن استقلال غذایی کشور و وابسته کردن کشاورزی کشور به بیگانگان است».

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین گفته است که «امروز خشکسالی یکی از مسائل بسیار مهم بخش کشاورزی است که به منزله یک زلزله خاموش ۸ ریشتری است که کشور را در بر می‌گیرد و تمام کشاورزی کشور ما در بسیاری از مناطق در حال نابودی است، اما کسی به این موضوع فکر نمی‌کند».

به نوشته روزنامه خراسان، عباس رجایی با انتقاد شدید از سیاست دولت برای واردات بی‌اندازه محصولات کشاورزی و دامی به ایران، گفته است که «در حالی که تمام کارخانجات صنایع لبنی کشور آمادگی خود را اعلام کردند که می‌توانند تولید شیرخشک در کشور را بالا ببرند، در سال ۸۹ حدود ۱۱ هزار تن شیرخشک از مبادی وارداتی امارات متحده عربی وارد کشور شده»، و در همین سال «حدود یک میلیون و ۶۸۵ هزار تن شکر وارد کشور شده است که من نمی‌دانم به راستی این همه شکر به چه منظور وارد کشور شده است».

روزنامه تهران امروز نیز در تیتر نخست شماره پنج‌شنبه از «افزایش۴۰ درصدی وابستگی به واردات محصولات کشاورزی خبر داده و از قول احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نوشته است که «ضریب وابستگی ایران به واردات در سال ۸۴، ۳۵ درصد بوده» اما «ضریب وابستگی ایران به واردات درسال ۸۹ به ۷۵ درصد افزایش یافته است».

به گزارش این روزنامه، احمد توکلی همچنین گفته است که «ارقام تهیه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس‌» حاکی از «زیرپا گذاشتن راهبرد خودکفایی کشاورزی از سوی دولت طی سال‌های ۸۴ تا ۸۹» است.

انتقاد رئیس قوه قضائیه از نقش «صدا و سیما» و «فیلم‌های سینمایی» در افزایش ناامنی

یک روز پس از آن که روزنامه‌ها گزارش دادند دادستان کل، وزرای دادگستری، کشور، و فرمانده نیروی انتظامی با حضور در مجلس شورای اسلامی از «رسانه‌ها و مطبوعات، فیس‌بوک، ماهواره، چت اینترنتی، و فتنه ۸۸» به عنوان «عامل ناامنی» نام بردند، روز پنج‌شنبه روزنامه‌های ابتکار و شرق خبر داده‌اند که رئیس قوه قضائیه نیز با انتقاد از نقش «رسانه‌ها و مطبوعات» و «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی» در «افزایش ناامنی‌ها»، «فیلم‌های سینمایی» را به عنوان دیگر عامل افزایش ناامنی‌ها معرفی کرده است.

روزنامه ابتکار طی گزارشی درباره «انتقاد شدید رئیس قوه ‌قضاییه» از صدا و سیما، نوشته صادق لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی با تاکید بر این که «احساس ناامنی بد‌تر از خود ناامنی است و این احساس ناامنی ولو ناامنی واقعی هم نباشد، بسیار خطرناک است» گفته است که «برخی از رسانه‌ها و متأسفانه حتی صدا و سیما به ایجاد احساس ناامنی در جامعه کمک کرده‌اند».

رئیس قوه قضائیه در عین حال گفته است که «کسانی که بی‌جهت به این مسائل دامن می‌زنند و آن‌ را بزرگ می‌کنند، دچار اشتباهی استراتژیک می‌شوند» و «این نه به نفع مصلحت عمومی ‌است و نه به نفع نظام و جامعه دینی ماست».

به نوشته روزنامه ابتکار، صادق لاریجانی با انتقاد از «پخش مکرر فیلم‌های خارجی» در تلویزیون جمهوری اسلامی، گفته است که «تمام آن کشتار و قتل و جنایت و فرار از زندان است» و وزارت ارشاد اسلامی هم «در فیلم‌هایی که برای پخش مجوز می‌دهد، آیا فکر نمی‌کند که احساس ناامنی و بلکه علل اسباب ناامنی را فراهم می‌کند؟»

رئیس قوه قضاییه همچنین گفته است که «آیا دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برای فرهنگ‌سازی و پیشگیری از وقوع جرم هیچ وظیفه‌ای ندارند؟»

روزنامه شرق نیز ضمن انتشار «انتقاد رئیس قوه ‌قضاییه از صداوسیما» در تیتر نخست شماره ششم مردادماه، از قول وی نوشته است که «من مکررا خانواده خودم را از نگاه کردن این فیلم‌ها منع کرده‌ام چون می‌بینم در برخی فیلم‌ها جوانی می‌آید، اسلحه‌ای می‌گذارد بر پیشانی و شقیقه دیگری و به‌راحتی او را می‌کشد و بعد انگار که یک لیوان آب خورده باشد، راهش را می‌کشد و می‌رود» و «تکرار این صحنه‌هاست که این مسائل را طبیعی جلوه می‌دهد».

به گزارش این روزنامه، صادق لاریجانی با تاکید بر این که «در یکی، دو سال اخیر همه مسئولان دستگاه قضایی برای برخورد با جرائم خاص و تشدید مبارزه با مجرمان خاص مثل قاچاقچیان مواد مخدر، اشرار، مسلحانی که سرقت می‌کنند یا به ناامنی جامعه کمک می‌کنند و متجاوزان به نوامیس مردم، بسیج شده‌اند» گفته است که «از تمام کسانی که مدعی کندی یا برخورد نامناسب قوه قضاییه یا عدم رسیدگی به پرونده‌های امنیت اجتماعی هستند، می‌خواهیم چنین پرونده‌هایی را به دستگاه قضایی معرفی کنند».

روزنامه شرق نوشته است که صادق لاریجانی در عین حال گفته است که «البته بین شایعات و مطالب محکمه‌پسند هم فرق بسیار بوده و ممکن است زمانی کسی را به عنوان جانی در روزنامه‌ها مطرح کنند و بعد واقعا دلیل به اندازه کافی برای محکمه نباشد، بنابراین هیچ فقیه و مجتهدی هم جرأت نمی‌کند در موردی که دلیل به اندازه کافی نباشد بر کسی حد جاری کند».

کشته شدن یکی از فرماندهان «سپاه قدس» طی درگیری در غرب کشور
روزنامه کیهان، وابسته به جناح حاکم، روز پنج‌شنبه از کشته شدن «یکی از فرماندهان سپاه قدس» در غرب کشور خبر داده است.

این روزنامه در متن خبری درباره «تشییع پنج تن» از اعضای سپاه پاسداران در شهرهای قروه کردستان و خرم‌آباد مرکز استان لرستان، این فرمانده سپاه قدس را «علی پرورش» معرفی کرده، و نوشته است که «پیکر سردار علی پرورش از فرماندهان سپاه قدس» که در غرب کشور کشته شده روز چهارشنبه در خرم‌آباد تشییع شد.

این روزنامه همچنین خبر داده است که «سرهنگ خدارحم سگوند» از اعضای سپاه لرستان نیز «هنگام جمع‌آوری مین» در غرب کشور کشته شده است.

کیهان همچنین از کشته شدن سه عضو «سپاه بیت‌المقدس کردستان» به اسامی اسماعیل کرمی، علی رضایی، و حبیب‌الله عبدالملکی در جریان درگیری‌های اشنویه خبر داده است.

سپاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران است که در عملیات‌های این نیرو در خارج از مرزهای ایران نقش دارد. مخالفان جمهوری اسلامی بار‌ها سپاه قدس را به دست داشتن در ترورهای خارج کشور متهم کرده‌اند، و در سال‌های اخیر نیز سپاه قدس به دخالت، تجهیز و ارسال اسلحه به گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و افغانستان و لبنان و سوریه متهم شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال جاری «قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و محسن چیذری، یکی دیگر از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه قدس» را به خاطر «دست داشتن در سرکوب ‌خونین معترضان در سوریه»، به همراه شماری از مقام‌های سوری تحریم کرد.

«عملیات ویژه نیروی انتظامی» علیه «آرایشگاه‌ها» و «آتلیه‌های عکاسی» در تهران

روزنامه جام جم از عملیت ماموران نیروی انتظامی علیه «آرایشگاه‌های مردانه و زنانه» و «آتلیه‌های عکاسی و فیلمبرداری» و «پلمب ده‌ها آرایشگاه زنانه و مردانه» در تهران خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، با متهم کردن آرایشگاه‌ها و آتلیه‌های عکاسی به «ایجاد ناامنی و فساد» از «عملیات ویژه ماموران پلیس پایتخت برای برخورد و پلمب آتلیه‌ها و آرایشگاه‌ها» خبر داده است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ گفته است که در این «عملیات ویژه» ماموران با «لباس شخصی» وارد آرایشگاه‌های مردانه و زنانه و نیز آتلیه‌های عکاسی و فیلمبرداری شده‌اند، و تنها در روز چهارشنبه ضمن برخورد «با ۶۲ آرایشگاه مردانه و ۷۰ آتلیه غیرمجاز»، دست‌کم «۲۶ آرایشگاه مردانه» و «۱۳ آتلیه» را نیز «پلمب» کرده‌اند.

به نوشته جام جم، حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، آرایشگاه‌ها را متهم کرده است که «نسبت به رواج مدل‌های غربی مبتذل و زنانه و اجرای آن‌ها روی صورت و موی مردان»، «نصب پوستر هنرپیشه‌های خارجی»، و «استفاده از آرایشگر مرد برای آرایش زنان» متهم کرده، و همچنین ادعا کرده که برخی از آتلیه‌های عکاسی به «استخدام برخی بانوان زیبا و عکس‌برداری از چهره و اندام آن‌ها به عنوان نمونه کار» متهم هستند.

این مقام نیروی انتظامی همچنین عکس‌های مجالس در آتلیه‌های عکاسی را به عنوان مدرک جرم نام برده و گفته است که «از تعدادی از این آتلیه‌های متخلف عکس‌های بدحجاب و بی‌حجاب افراد نیز کشف شده است».

پرونده فساد مالی معاون اول احمدی‌نژاد؛ «در حال پیگیری است، اما بدون هیچ اقدامی»

روزنامه‌های روزگار، خراسان و رسالت اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره «پرونده فساد مالی» محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، را مورد توجه قرار داده‌اند.

به نوشته روزنامه روزگار، مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در مورد پرونده محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، گفته است که «این پرونده توسط دادگاه در حال پی‌گیری است، البته تاکنون هیچ اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است».

پرونده فساد مالی محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد از زمستان سال ۸۸ و با سخنان صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه رسانه‌ای شد، و پس از آن الیاس نادران نماینده مجلس هشتم در فروردین سال ۸۹ به صراحت اعلام کرد که «محمدرضا رحیمی رئیس حلقه فساد در خیابان فاطمی است که نسبت به جمع‌آوری منابع از محل منابع فاسد و توزیع آن تصمیم‌گیری می‌کرده است و اکنون تقریبا همه اعضای این شبکه فاسد اقتصادی در خیابان فاطمی دستگیر شده‌اند، الا معاون اول فعلی رئیس جمهور».

روزنامه روزگار علاوه بر اظهارات مصطفی پورمحمدی نوشته است که «پیش از این محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده مربوط به معاون اول احمدی‌نژاد گفته بود که در این زمینه اتهامی متوجه رحیمی است، اما این که بخواهیم قطعی حرف بزنیم که منجر به محکومیت وی می‌شود یا نه، باید منتظر ماند تا پرونده رسیدگی شود».

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، نیز روز پنج‌شنبه از قول رئیس سازمان بازرسی کل کشور نوشته است که «اتهام متوجه رحیمی است، ولی هنوز کاری انجام نشده است».

روزنامه خراسان نیز خبر داده است که مصطفی پورمحمدی طی جلسه‌ای با اعضای «فراکسیون دانشگاهیان» مجلس هشتم گفته است که «سازمان بازرسی نتایج بررسی‌های خود را در مورد پرونده بیمه در اختیار قوه قضاییه قرار داده است».
XS
SM
MD
LG