لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

واکنش شدیداللحن عربستان به ایران در مورد «دخالت در امور منطقه»


یک روز پس از بیانیه مجلس جمهوری اسلامی خطاب به عربستان سعودی در مورد اوضاع بحرین، یک مقام دولت این کشور در واکنشی شدیداللحن ضمن متهم کردن تهران به «دخالت در امور منطقه» هشدار داد که ایران «حق ندارد تمامیت ارضی بحرین را نقض کند».

این مقام سعودی در واکنش به بیانیه یک کمیسیون مجلس شورای اسلامی گفته است که ایران «به این توجه نمی‌کند که... حق ندارد در امور کشورهای خلیج فارس دخالت کند».

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز پنج‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای رسمی عربستان سعودی و امارت متحده عربی را «مزدوران آمریکا در منطقه» و «گوش‌به‌فرمان آمریکا» خوانده و به آنها توصیه کرد که خاک بحرین را ترک کنند.

به دنبال شدت گرفتن بحران در بحرين، در اواخر اسفندماه سال ۱۳۸۹ به درخواست مقامات بحرينی واحدهايی متشکل از هزار نيروی نظامی عربستان سعودی به همراه ۵۰۰ پليس اماراتی و نيروهايی از چند کشور عضو شورای همکاری خليج فارس برای کمک به پادشاه بحرين در استقرار نظم وارد بحرين شدند.

ورود نيروهای عربستانی و کشورهای حوزه خليج فارس به بحرين خشم شيعيان در ديگر کشورها به ويژه ايران را برانگيخت، و مقامات تهران تاکنون بارها از این اقدام شدیدا انتقاد کرده‌اند.

حال به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان یک مقام دولت این کشور در واکنش به بیانیه مجلس ایران مقامات جمهوری اسلامی را به «نقض استقلال و تمامیت ارضی منطقه» متهم کرده است.

این مقام سعودی با اشاره به این که در بیانیه کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران «دخالت ایران در امور منطقه عمدا نادیده گرفته شده» جمهوری اسلامی را متهم کرده است که «به معیارهای همسایگی» بی‌احترامی می‌کند.

این مقام سعودی در ادامه به تازه‌ترین تنش در میان دو کشور ایران و کویت و «کشف هسته جاسوسی» وابسته به ایران در کویت اشاره کرده است.

روز پنج‌شنبه خبرگزاری رویترز به نقل از یک روزنامه کویتی از تاکید دوباره وزیر امور خارجه کویت بر دست داشتن سپاه پاسداران ایران در جاسوسی در این کشور عربی و «هدف گرفتن امنیت کویت» خبر داده بود.

این خبر دو روز پس از آن منتشر شد که دادگاهی در کویت دو شهروند ایران و یک کویتی را به جرم جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی هر گونه دخالت در امور کویت و جاسوسی در این کشور را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG