لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

سقوط هواپیما، مقصر کیست: دولت، تحریم‌ها، یا خلبانی که دیگر زنده نیست؟


معاون استاندار آذربایجان‌غربی نسبت دادن علت سقوط بوئینگ ۷۲۷ به کمبود امکانات فرودگاه ارومیه را نادرست می‌داند.

اما حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری، هم می‌گوید تا جعبه‌های اطلاعات هواپیمای سقوط کرده در ارومیه به طور کامل بازخوانی نشود، تمام مطالبی که درباره این سانحه مطرح می‌شود در حد گمانه‌زنی است.

برای قطعی شدن دلایل این سقوط که این بار به جای توپولوف‌های ۱۵۴، گریبان گیر بوئینگ ۷۲۷ شده باید چندماهی صبرکرد.

رادیوفردا گزارشی دارد از آخرین اخبار و گمانه‌ها درباره سقوط هواپیمایی که سه‌شنبه هفته گذشته در ارومیه سقوط کرد:

آن طور که مقامات سازمان هواپیمایی کشوری می‌گویند، دلیل اصلی سقوط هفته گذشته هواپیمای مسافربری در ارومیه شش ماه زمان خواهد برد.

حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری دولت نهم، در اظهار نظری گفته است که علت سقوط این هواپیما شرایط نامناسب آب و هوایی و دید کم خلبان بوده است.

دامنه سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۲۷ که در آن ۷۷ نفر کشته شدند، روز یک‌شنبه صحن علنی مجلس شورای اسلامی را هم فراگرفت. سلمان ذاکر، نماینده ارومیه، نوک تیز پیکان انتقادهای خود را به سوی مقام‌های وزارت راه و ترابری و سازمان هواپیمایی کشور نشانه گرفت.

سلمان ذاکر: این نوع هواپیما‌ها که قریب به ۴۰ سال عمر دارند از رده خارج شده و به جای مسافربری باید باربری نمایند.

شما چه طور به هواپیمای ۴۰ ساله و تعمیرشده، آن هم در این وضعیت آب و هوایی با ۱۵۰ نفر ظرفیت مجوز پرواز می‌دهید؟

اما حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری، کمی پس از سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ در برنامه‌ای تلویزیونی قدیمی بودن و فرسوده بودن هواپیما را دلیل سقوط ندانست.

حمید بهبهانی: مقایسه اگر بکنیم، درست سومین سانحه‌ای که در مشهد پیش آمد، ضربه‌ای زد که چرخ‌ها وارد راه شد و این سانحه بدی بود که خوشبختانه تلفاتی در بر نداشت.

ولی فردای آن روز هواپیمای الجزایر که از لبنان بلند شد و دوسال پیش از این خریده شده بود، سقوط کرد. بعضی چیز‌ها به کهنه یا نو بودن بستگی ندارد.

بهمن دانشمند، مهندس امنیت پرواز در لندن، هم با وزیر راه و ترابری دولت نهم هم‌نظر است. او هم فرسوده بودن و کهنگی ناوگان هوایی را دلیل سقوط نمی‌داند.

بهمن دانشمند: من تصور نکنم در این سانحه اشکال ازهواپیما بوده باشد. البته خب، هواپیما‌ها قدیمی هست. فرسوده هست. اما دلیل نمی‌شود که هواپیمای فرسوده اگر تعمیراتش به موقع و به وقت انجام شود، با چنین مسائلی برخورد کند.

به طور کلی همه هواپیما‌ها بعد از مدتی تعمیرات سنگینی دارند که با این تعمیرات گویا از اول ساخته می‌شوند. من تصور نمی‌کنم اشکال از مسائل تکنیکی هواپیما بوده باشد. من فکر می‌کنم یک‌سری تصمیم‌گیری‌های اشتباه باعث بروز چنین سانحه‌ای شده است.

اما دلایل دیگری هم برای سقوط مکرر هواپیماهای مسافربری در ایران مطرح می‌شوند. تحریم فروش هواپیماهای جدید و مشکل تامین قطعات این هواپیما‌ها یکی از دلایلی است که هر بار پس از سقوط، تکرار می‌شوند.

حسن فتحی، روزنامه‌نگار در ایران، نیز همین مشکل را دلیل اصلی سقوط هواپیماهای مسافربری می‌داند.

حسن فتحی: به دلیل این که ایران شامل تحریم‌هایی شده که این تحریم‌ها شامل خرید لوازم یدکی هواپیما‌ها نیز می‌شود، این بوئینگ‌‌ها که عمدتا به دلیل قدمت‌شان خارج از رده هستند، دچار سانحه می‌شوند.

اما مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، بر این باور است که تحریم‌ها مشکل اصلی نیست، چرا که به اعتقاد او، تحریم‌ها مانعی بر سر راه خرید هواپیما و قطعات آن‌ها نبوده است.

مهرداد عمادی: اگر که این در چهارچوب قراردادهایی باشد که شرکت هواپیمایی ملی ایران بسته باشد، مثلا هواپیماهایی از اتحادیه اروپا خریده باشد، قطعات یدکی این هواپیما‌ها را بین ۱۲ تا ۱۵ شرکت فروشنده تضمین و عرضه می‌کند و این مسئله شامل موضوع تحریم‌ها نمی‌شود.

آن چه که در صنعت هواپیمایی ایران شامل تحریم می‌شود، خرید و فروش کالاهایی است که می‌توانند استفاده دوگانه داشته باشند. ما در طول ۵ سال اخیر یک جهش بسیار بزرگ اقتصادی در درآمدهای نفتی و گازی کشورمان داشته‌ایم.

این فرصت بسیار بسیار خوبی بود تا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ که بهای هواپیما‌ها در سطح جهانی کمی پایین آمد و بسیاری از کشور‌ها در آن زمان با قیمت‌های بسیار خوبی توانستند ناوگان خودشان را از اتحادیه اروپا بخرند، ایران هم اقدام به خرید هواپیمای جدید نماید.

اما متاسفانه ایران در آن زمان نه تنها این کار را نکرد، بلکه قرادادهای بسیار بزرگی با چند تا از شرکت‌های خصوصی نیمه‌روسی در حوزه کشورهای دریای خزر بست که از آن‌ها هواپیماهایی را که تازه نبودند و استفاده شده بودند با قیمت‌های نازلی خریداری کرد.

با این حال هواپیماهای ناوگان هوایی جمهوری اسلامی فرسوده‌اند. تا آنجا که در طول ۳۰ سال گذشته هیچ هواپیمای نویی به این ناوگان نپیوسته است.

اگر چه برای مشخص شدن دلیل اصلی سقوط هواپیما باید شش ماه دیگر انتظار کشید، اما با توجه به دلایل وزیر راه و ترابری، شاید همچون همیشه خطای انسانی دلیل اصلی سقوط هواپیما اعلام شود، چرا که نام عامل انسانی خطاکار در فهرست کشته‌شدگان سانحه است.
XS
SM
MD
LG