لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

جودوی ایران در سه سال اخیر: تقلب، پناهندگی و ناکامی


وحید سرلک
وحید سرلک
تیم ملی جودوی ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا به میزبانی امارات به مقام نازل ششمی دست یافت. کره جنوبی با ۴ طلا، ۲ نقره و یک برنز قهرمان شد. ازبکستان و ژاپن هم در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

دو نشان برنز علی معلومات و امیر قاسمی‌نژاد تنها دستاورد ایران از این رقابت‌ها بود. اما حتی این دو مدال نیز بی‌حرف و حدیث نبود.

وب‌سایت تابناک اسنادی منتشر کرده است که طبق آنها امیر قاسمی‌نژاد چند سال با نام برادر کوچک‌ترش حمید، در مسابقات داخلی و خارجی شرکت کرده و دوباره با نام جعلی و استفاده از صغر سن به مسابقات آسیایی معرفی شده است!

خلاصه این که از جودوی ایران در سال‌های اخیر، کمتر خبری در رسانه‌ها منتشر شده است که درباره ناکامی‌های متوالی، تقلب‌های مکرر یا پناهندگی ستاره‌ها به اروپا و آمریکا نباشد.

پناهندگی

وحید سرلک از ستاره‌های تیم ملی جودوی ایران که در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ هلند موفق‌ترین عضو تیم ملی بود، در تعطیلات نوروزی سال ۱۳۸۹ به باشگاه المپیک روتردام پیوست.

آقای سرلک مدتی بعد به ایران برگشت و سپس به آلمان رفت. اما این بار بازگشتی در کار نبود. او از کشور آلمان درخواست پناهندگی کرد.

وحید سرلک همچنین در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران انجام داد، تاکید کرد که احسان رجبی دیگر چهره صاحب‌نام جودوی ایران نیز به آمریکا رفته است و قصد بازگشت به ایران را ندارد.

ایرج امیرخانی، دیگر ملی‌پوش تیم ملی، که خواستار برخورد با تقلب در فدراسیون جودو شده بود، در پایان سال ۱۳۸۹ توسط کمیته انضباطی محروم شد و ناگزیر برای همیشه از ایران رفت تا آینده ورزشی‌اش را در کشوری دیگر جست‌وجو کند.

تقلب

تیرماه ۱۳۸۸، هواپیمای توپولوف مسافربری تهران - ایروان سقوط کرد و هر ۱۶۹ سرنشین آن از جمله ۱۰ ملی‏پوش نوجوان جودوی ایران کشته شدند. اما روز بعد خبرگزاری‌های دولتی اعلام کردند که ۳ تن از قربانیان این حادثه زنده‌اند!

ایمان زینی‌وند، یحیی باقرپور و مصیب عزیزاللهی که نام‌شان در فهرست مسافرین بود، در سلامت کامل به سر می‌‏ بردند و به جای‌شان سه جودوکای دیگر کشته شده بودند. یعنی محمد ملک‏شاهی، وحید باقرپور و مجتبی عزیزاللهی.

وب‌سایت تابناک در آن زمان نوشت که این سه جودوکای جان‌باخته تمایلی به حضور در تیم ملی نوجوانان نداشته‏اند و به دنبال حضور در رده‏های سنی بالا‌تر بوده‏اند، اما به اصرار مسئولین، در این رده سنی باقی مانده بودند!

اما این تنها تقلب جودوی ایران نبود. در مسابقات اخیر قهرمانی آسیا نیز تقلب آشکار دیگری برملا شد. در تورنمنت جوانان کره جنوبی سال ۲۰۰۶ نام حمید قاسمی‌نژاد آورده شده. همچنین در مسابقات غرب آسیا در سال ۲۰۰۸ نیز همین نام قید شده است. اما نام او امیر است و طبق مدارک منتشر شده در وب‌سایت تابناک، برادر بزرگ‌تر با استفاده از نام برادر کوچک‌تر در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کرده است!

ناکامی

از المپیک آتن به بعد، دوران نزول جودوی ایران نیز آغاز شد. در آن رقابت‌ها آرش میراسماعیلی، پرچمدار کاروان ایران، از مبارزه با رقیب اسرائیلی خودداری کرد. اما برای جلوگیری از محرومیت، کمردرد شدید علت امتناع او از مبارزه عنوان شد.

طی سه سال گذشته، شتاب این روند نزولی افزایش پیدا کرده است. در دوره گذشته مسابقه‌های قهرمانی آسیا که سال ۲۰۰۹ به میزبانی تایوان برگزار شد، ایران با تک‌مدال برنز احسان رجبی در رده نهم قرار گرفت.

بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو نیز محل ناکامی جودوکاهای ایرانی بود. این شکست‌ها در مسابقات ۲۰۱۱ امارات هم ادامه داشت. در این رقابت‌ها مغولستان و قزاقستان هم رتبه‌ای بهتر از ایران کسب کردند. این در حالی است که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸، جودوی ایران ضمن کسب مدال طلا از بازی‌های آسیایی، در رقابت‌های جهانی ژاپن و آلمان نیز موفق به کسب مدال طلا شد.

در امارات اما در وزن اول، مصطفی دلیریان مقابل مغولستان ضربه‌فنی شد. در ۶۶ کیلو آرش میراسماعیلی پرافتخار‌ترین جودوکای ایران، به کره جنوبی و ازبکستان باخت تا پنجم شود.

در ۷۳ کیلو علی معلومات برنز گرفت. در ۸۱ کیلو هم امیر قاسمی‌نژاد که ‌وب‌سایت تابناک اسناد تقلب او در شناسنامه‌اش را افشا کرده است، دیگر مدال برنز ایران را نصیب خود کرد.

در ۹۰ کیلو علی محمدنیا در‌‌ همان گام نخست، مقابل تیمور بولات نفر نوزدهم جهان شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. در سنگین‌وزن هم جواد محجوب در دیدار رده‌بندی مقابل ژاپن ضربه‌فنی شد تا به رده پنجمی بسنده کند.

بهمن فکرت، ناظر کمیته ملی المپیک ایران در جودو، در واکنش به این ناکامی‌ها، چاره کار را در استفاده از مربی خارجی دانسته و گفته است: «روی مربیان کره شمالی نظر ندارم، اما مذاکراتی با یک مربی خوب ایتالیایی انجام شده که اگر بیاید سرمربی تیم ملی خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG