لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

مقام وزارت علوم: اسلامی کردن علوم انسانی از رفتن به فضا سخت‌تر است


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه در مراسمی در عین تاکید بر این که «علوم انسانی اسلامی مطالبه جدی» رهبر ایران است چنین اظهار نظر کرد که «اسلامی کردن علوم انسانی در کشور از رفتن به فضا هم سخت‌تر است».

اذعان به دشواری «اسلامی کردن» علوم انسانی در ایران در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای از ابتداى دهه ۱۳۷۰ بارها خواستار اسلامى شدن دانشگاه‌ها و مراكز علمى و تحقيقاتى شده است، خواسته‌ای که به‌ویژه از پس از آغاز اعتراضات به نتیجه ریاست جمهوری ۱۳۸۸ شدت و حدت بیشتری یافته است.

به دنبال اعلام رسمی خواسته رهبر جمهوری اسلامی، برخوردها و ابراز نگرانی‌ها از گسترش علوم انسانی در ایران تا بدانجا پیش رفت که دولت محمود احمدی‌نژاد اعطای مجوز جدید در دوازده علوم انسانی از جمله رشته حقوق، مطالعات زنان و حقوق بشر به دلیل هماهنگ نبودن با «مبانی دینی» متوقف کرد و اعطای دوباره مجوز را منوط به بازنگری در آنها دانست.

از سوی دیگر منتقدان و معترضان به دولت محمود احمدی‌نژاد در برخورد با این دید نسبت به علوم انسانی و تدریس آنها در کشور از آن به عنوان «برخورد قرون وسطایی» و «یادآور تجربه حکومت‌های توتالیتر» یاد کردند.

از جمله محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ در دیدار با شماری از دانشگاهیان با انتقاد از نحوه برخورد حاکمیت با علوم انسانی هشدار داد که اگر برخورد با علوم انسانی به شیوه قرون وسطی دنبال شود پیامدهای ناخواسته‌ای به همراه خواهد داشت.

حال معاون وزیر علوم در ایران به دشواری اسلامی کردن علوم انسانی اذعان کرده و گفته است که «این تحول دارای پیچیدگی و ابهام زیاد است».

مهدی‌نژاد نوری، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، حتی تا آنجا پیش رفته است که ایجاد «تحول در علوم انسانی» را بدون همراهی استادان و دانشجویان غیرممکن دانسته است.

او گفت: «اگر اساتید و دانشجویان به این اعتقاد نرسیده باشند که اساسا علوم انسانی و اسلامی داشته باشیم، هیچ حرکتی حاصل نخواهد شد.»

معاون وزیر علوم ایران در عین حال تاکید کرده است که علوم انسانی در ایران «باید برگرفته از مکتب برحق اسلام و ارزش‌های اساسی دین باشد».

در جریان دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸، قوه قضاییه در کیفرخواست‌هایی که علیه بازداشت‌شدگان انتخاباتی قرائت کرد یکی از محورها را به علوم انسانی و نظریه‌های جامعه‌شناسی اختصاص داد.

در این کیفرخواست‌ها همچنین به برخی از بزرگان نظریه‌های سیاسی و جامعه‌شناسی اشاره شده و همچنین از چند استاد برجسته ایرانی یاد شده بود.
XS
SM
MD
LG