لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

لاریجانی: زندانیان سیاسی و مجرمان خطرناک مرخصی ندارند


آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه
آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، در بخش‌نامه‌ای تازه در مورد مرخصی زندانیان در ایران به مناسبت شب‌های قدر و عید فطر تاکید کرد که این مرخصی شامل حال زندانیان سیاسی و مجرمان خطرناک مانند سارقان مسلح و آدم‌ربا‌ها نمی‌شود.

به گزارش وب‌سایت کلمه به نقل از واحد مرکزی خبر، طبق دستور تازه رئیس دستگاه قضا در جمهوری اسلامی لازم است که همه زندانیان «غیر از زندانیان سیاسی و برخی مجرمان خطرناک» از مرخصی پانزده روزه برخوردار شوند.

این مرخصی که به مناسبت شب‌های قدر در ماه رمضان و عید فطر برای زندانیان در ایران در نظر گرفته شده «برای پانزده روز دیگر هم» قابل تمدید است.

در دستور تازه آیت‌الله لاریجانی که زندانیان سیاسی از آن مستثنا شده‌اند هدف از اعطای مرخصی «حضور زندانیان در کنار خانواده‌های خود» قید شده است.

حذف نام زندانیان سیاسی از فهرست زندانیانی که می‌توانند از مرخصی ماه رمضان استفاده کنند در حالی است که طبق قوانین مربوطه در جمهوری اسلامی هر زندانی می‌تواند پس از گذراندن حداقل یک ماه از حبس خود از مرخصی برخوردار شود.

آن طور که در آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها آمده است، در صورتی که محکوم «... از شخصیت، اخلاق و رفتار مناسبی برخوردار باشد» مقامات می‌توانند پنج روز در ماه به او مرخصی اعطا کنند.

شماری از زندانیان سیاسی که پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و آغاز اعتراضات مردم در تهران و دیگر شهرها به حکومت بازداشت و محاکمه شدند هنوز پس از گذشت بیش از دو سال حتی یک روز نیز مرخصی تز زندان نداشته‌اند.

کيوان صميمی، مسعود باستانی، عيسی سحرخيز و مهدی محموديان از جمله این زندانیان هستند که تاکنون از امتیاز مرخصی برای زندانی استفاده نکرده و با حکم تازه رئیس قوه قضاییه در این ماه رمضان نیز از آن بهره‌مند نخواهند شد.

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران، نیز تا دو هفته پیش در شمار همین زندانیان محروم از مرخصی بود، اما دو هفته پیش توانست با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای مدت ۴۸ ساعت به خانه برگردد.

تاکنون تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی به اعتراض خانواده‌های زندانیان سیاسی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر به عدم اعطای مرخصی به آنها واکنش نشان داده‌اند.

از جمله رئیس سازمان زندان‌ها دو هفته پیش چنین اظهار نظر کرد که مرخصی را نه حقی برای زندانیان، بلکه «امتیازی» می‌داند که زندانی ممکن است از آن برخوردار شود.
XS
SM
MD
LG