لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

نامه به سازمان ملل: مسئولیت جان رهبران جنبش سبز با حکومت ایران است


جمعی از فعالان سیاسی و مدنی ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل که روز سه‌شنبه منتشر شد ضمن آن که مسئولیت جان رهبران جنبش سبز را با حکومت جمهوری اسلامی دانسته‌اند خواستار لغو حصر خانگی آنها شده‌اند.

این فعالان ایرانی خارج از کشور در نامه خود به بان گی – مون، دبیرکل سازمان ملل، از او خواسته‌اند که با بهره‌گیری از «تمام امکانات خویش و اهرم‌های دیپلماتیک بین‌المللی» برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی بکوشد.

در این نامه که به امضای شخصیت‌هایی چون داریوش آشوری، عبدالعلی بازرگان، اسماعیل خویی، محسن کدیور و حسن یوسفی اشکوری رسیده آمده است که حکومت جمهوری اسلامی در پی آن است که «بدون پذیرفتن مسئولیت محاکمه، اقدام به حذف اجتماعی و فیزیکی منتقدان کند.»

به دنبال تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن‌ماه گذشته که با حضور صدها هزار نفر از منتقدان و مخالفان حکومت در ایران برگزار شد، مقامات جمهوری اسلامی تلاش کردند تمامی راه‌های ارتباطی دو رهبر مخالفان ایران را ببندند.

به دنبال این اقدام و پس از دو هفته بی‌خبری از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، روز دوشنبه خبر رسید که این دو رهبر مخالفان به همراه همسران خود در زندان حشمتیه در شرق تهران که زیر نظر سپاه پاسداران قرار دارد حبس شده‌اند.

نامه فعالان سیاسی ایرانی خارج از کشور در روزی، موسوم به «سه‌شنبه اعتراض»، منتشر شده است که قرار است مخالفان حکومت در ایران با دست زدن به تظاهراتی مسالمت‌آمیز در تهران و دیگر شهرهای ایران آزادی این دو رهبر جنبش سبز را خواستار شوند.

در نامه فعالان سیاسی به دبیرکل سازمان ملل، جمهوری اسلامی حکومتی توصیف شده است که «گذشته از مبانی حقوق بشر جهانی، به قانون اساسی مصوبه خویش نیز پای‌بند نیست.»

در این نامه با اشاره به این که «سرکوب‌گران با قانون‌شکنی و اعمال خشونت جنبش را سرکوب و جان رهبران آن را تهدید» می‌کنند، نسبت به امنیت و سلامتی رهبران جنبش سبز ایران ابراز «نگرانی عمیق» شده است.
XS
SM
MD
LG