لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

لاریجانی در نیویورک: هیچ کس در ایران بدون محاکمه در حصر خانگی نیست


محمدجواد لاریجانی، نماینده قوه قضاییه ایران
محمدجواد لاریجانی، نماینده قوه قضاییه ایران
محمدجواد لاریجانی، نماینده قوه قضاییه جمهوری اسلامی، که در نیویورک به سر می‌برد روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی درباره حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی ادعا کرد که «هیچ کس بدون دستور قضایی و محاکمه در حصر خانگی نیست». او با این حال اشاره نکرد که دو رهبر مخالفان چه زمانی و در چه دادگاهی محاکمه شده‌اند.

به گفته آقای لاریجانی، این دو رهبر مخالفان در ایران مردم را به خشونت دعوت کرده‌اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسران خود نزدیک به ده ماه پیش و پس از آن به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به حبس خانگی کشانده شدند که هواداران خود و مخالفان حکومت در ایران را به تظاهرات در روز ۲۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ دعوت کردند.

در حالی که فاطمه کروبی، همسر آقای کروبی، چندی پیش از حصر خانگی آزاد شد، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند و خانواده آنها از آنها خبر چندانی ندارند.

آقای لاریجانی، برادر روسای دو قوه قضاییه و مقننه در ایران، که به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به نیویورک سفر کرده است در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره گفته است که «موسوی و کروبی از مردم خواسته‌اند که به خیابان بیایند، خشونت کنند» و «کار آنها جرم است».

این در حالی است که آقایان موسوی و کروبی پس از انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد هر بار که مردم را به راه‌پیمایی اعتراضی دعوت کردند بر لزوم پرهیز از خشونت و ادامه اعتراض مسالمت‌آمیز تاکید کردند.

از سوی دیگر این دو رهبر مخالفان در ایران هر بار برای برپایی راه‌پیمایی‌های اعتراضی از وزارت کشور جمهوری اسلامی درخواست مجوز کردند، اما این مجوز برخلاف آن چه در قانون اساسی ایران بر آن تاکید شده هرگز به مخالفان داده نشد.

در حالی که از ده ماه پیش تاکنون میرحسین موسوی و مهدی کروبی در هیچ دادگاهی تفهیم اتهام نشده‌اند و هیچ مقام قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز علیه آنها اعلام جرم نکرده است، مشاور رئیس قوه قضاییه در نیویورک گفته است که هیچ کس در ایران «بدون دستور قضایی و محاکمه در حصر خانگی نیست».

محمدجواد لاریجانی در عین حال افزوده است که «هر کس خلاف امنیت باشد و متخلف باشد، بازداشت و زندانی می‌شود». به گفته این مقام قوه قضاییه، حبس خانگی موسوی و کروبی «مسئله‌ای سری نیست».

آقای لاریجانی که برای شرکت در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد همچنین از وضعیت حقوق بشر در ایران همچون همیشه دفاع کرده و گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل، را «نوشته کپی‌‌ـ‌پیستی» خوانده است.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امر حقوق بشر ايران، در مهرماه گذشته در نخستین گزارش خود هشدار دارد که حقوق افراد در ایران به طور مستمر و سيستماتيک نقض می‌شود.

آقای شهيد در گزارش خود خطاب به کميسيون حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل به مواردی چون افزايش چشمگير موارد اعدام، سرکوب اقليت‌های مذهبی و قومی و حذف حقوق و آزادی‌های مدنی و سياسی.

در مقابل محمدجواد لاریجانی روز چهارشنبه به گزارش آقای شهید اعتراض کرده و آن را «نتیجه استفاده نادرست از سازوکارهای سازمان ملل با اهداف سیاسی» توصیف کرده است.

او در ادامه ایران را کشوری توصیف کرده که «ریشه‌های دموکراتیکی در آن وجود دارد و در سال‌های گذشته آن را توسعه داده‌ایم».

علاوه بر تشريح جزئيات مربوط به افزايش شمار اعدام‌ها در ايران، احمد شهيد در گزارش خود به موارد بازداشت و بدرفتاری با فعالين سياسی، روزنامه‌نگاران، فعالان دانشجويی، هنرمندان، وکلا و حتی مدافعان محيط زيست نیز پرداخته بود.
XS
SM
MD
LG