لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

منشور جنبش سبز: «تاکید بر اجرای اصول حقوق ملت در قانون اساسی»


اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی
اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی
وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان روز سه‌شنبه گذشته متن کامل «منشور جنبش سبز» را که به امضای میرحسین موسوی و مهدی کروبی رسیده است منتشر کردند.

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نوشت که متن کامل این منشور نزد «شورای هماهنگی راه سبز امید» به امانت گذاشته شده بوده تا در زمان و موقع مقتضی منتشر شود.

در حال حاضر، این دو رهبر مخالفان در ایران تحت حصر خانگی قرار دارند.

آقایان موسوی و کروبی در این منشور در مورد وضعیت ایران و اهداف جنبش سبز مسائلی را مطرح کرده‌اند.



در همین زمینه اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، به این پرسش رادیوفردا پاسخ می‌دهد که این منشور چه زمانی به دست شورای هماهنگی راه سبز امید رسیده است:

اردشیر امیر ارجمند: این منشور که ویرایش دوم است، مدتی قبل از ۲۵ بهمن در اختیار شورا قرار گرفت و زمان انتشار آن به شورا واگذار شد که در موقعیت مقتضی منتشر شود.

  • آیا احتمال دارد در مراحل بعدی حرکت مخالفان، در این منشور تغییری داده شود؟

قطعا این طور است. ویرایش اول با ویرایش دوم منشور متفاوت است و‌‌ همان طور که در ویرایش اول هم عنوان شده بود متن منشور قطعی نیست و به تدریج تکامل پیدا می‌کند و ویرایش بعدی خواهد داشت. اصلا از ابتدا قرار بوده با سیر تحول جنبش، منشور هم تغییر یابد.

  • در کنار مباحثی که آقایان موسوی و کروبی در مورد اهداف جنبش سبز، چشم‌انداز و سیاست‌هایی که باید به اجرا درآید مطرح کرده‌اند، یکی از نکاتی که وجود دارد تاکید آن‌ها بر «اجرای بدون تنازل اصول قانون اساسی» است، در حالی که در همین قانون اساسی بحث اختیارات ولایت فقیه را داریم. این تاکید چگونه می‌تواند به اجرا درآید؟

قانون اساسی یک مجموعه از اصول متعدد است و نهادهای مختلفی در قانون اساسی با شرح وظایف و اختیارات مشخص شده است.

آنچه جنبش سبز از ابتدا به دنبال آن بوده بحث اجرای قانون اساسی به عنوان یک مجموعه است نه توجه به یک بخش و بی‌توجهی به بخش‌های دیگر. هدف قانون اساسی محدودیت قدرت است و بدون محدودیت قدرت، قانون اساسی محقق نمی‌شود. بدون این که تمام نهاد‌ها و سازمان‌های حکومتی در چهارچوب قانون اساسی عمل کنند هیچ تفسیر دیگری برای موجودیت قانون اساسی نیست. جنبش به دنبال اجرای تمام بخش‌های قانون اساسی است، اما چیزی که کمتر به آن توجه شده و کم‌کم دارد حذف می‌شود بخش حقوق ملت و جمهوریت نظام است.

به همین دلیل هدف ما اجرای بدون تنازل قانون اساسی است. وقتی از این موضوع صحبت می‌شود قطعا نفی سایر اصول نیست، بلکه تاکید بر اجرای اصول مربوط به حقوق ملت است و این مسئله اکنون موضوع مورد منازعه است. صاحبان قدرت که دارند قدرت خود را اعمال می‌کنند، ولی آن چه وجود ندارد توجه به حقوق مردم است. ما می‌خواهیم قانون اساسی در مجموع خود به طور دموکراتیک تفسیر و حقوق مردم حفظ شود. اگر به این مسئله عمل نشود یعنی به قانون اساسی عمل نشده است.

  • در این منشور اشاره شده امکان تغییر قوانین در ایران از جمله قانون اساسی وجود دارد و مردم می‌توانند آن را تغییر دهند. در این باره بیشتر توضیح بدهید.

قانون اساسی یک منشور ملی است که بر اساس اراده مردم اعتبار یافته و مشروعیت پیدا کرده است. به نظر ما مشروعیت هر قدرتی از آن مردم است و اگر قانون اساسی اعتباری دارد از نظر و رأی مردم است.

قانون اساسی یک پدیده زمینی و این‌جهانی است و قابل تغییر. آن چه باید توجه کرد تضمین حقوق بنیادین شهروندی و حق تعیین سرنوشت آن‌هاست که قانون اساسی نماد این حق است. ما باید تلاش کنیم به یک انتخابات آزاد و منصفانه برسیم و اجرای قانون اساسی باید ما را به سمت انتخابات آزاد و منصفانه سوق دهد.

مردم حق تعیین آینده خود را خواهند داشت، اگر بخواهند قانون اساسی را تغییر دهند یا اصلاح کنند حق مسلم مردم است و هیچ کس نمی‌تواند با آن‌ها مخالفت کند. به همین جهت ما بحث نظارت استصوابی را مانعی در برابر حق تعیین سرنوشت مردم می‌دانیم و مغایر با قانون اساسی، که باید لغو شود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG