لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

صعود قیمت نفت خام همزمان با ادامه ناآرامی‌ها در لیبی و ایران


همگام با ادامه ناآرامی‌ها در جهان عرب و به‌ویژه لیبی و اعتراضات مردمی علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه بهای نفت خام برنت با پنج دلار افزایش به بالاترین قیمت خود در دو سال و نیم گذشته رسید.

این افزایش ناگهانی و بی‌سابقه در بهای نفت خام به دنبال نگرانی و واهمه بورس‌بازان در بازار نفت رخ داد. فعالان بازار نفت از این واهمه دارند که ادامه ناآرامی‌ها در شمال آفریقا و خاورمیانه بر میزان تولید نفت توسط بزرگ‌ترین اعضای سازمان اوپک اثر منفی داشته باشد.

از سوی دیگر در لیبی که معمر قذافی هنوز با سماجت در برابر پیشروی مخالفان خود به سوی پایتخت، طرابلس، ایستادگی می‌کند، تولید روزانه نفت به رغم سالم ماندن تاسیسات به نصف کاهش یافته است. پیشتر تولید روزانه نفت در این کشور ۱.۶ میلیون بشکه در روز بود.

در نتیجه روز سه‌شنبه همزمان با تعطیلی کار بازار نفت بهای نفت خام برنت دریای شمال به ۱۱۵.۴۲ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت برای این نوع نفت از اوت سال ۲۰۰۸ است.

بهای نفت خام آمریکا نیز با ۲.۶۶ دلار افزایش در این روز در پایان کار به ۹۹.۶۳ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون چنین افزایش بهایی نداشته است.

تمام این اتفاقات در حالی است که با ادامه درگیری مخالفان معمر قذافی با نیروهای دولتی این کشور و پافشاری قذافی بر ماندن بر سر قدرت، ایالات متحده روز سه‌شنبه به دیکتاتور لیبی هشدار داد که اگر از قدرت کناره‌گیری نکند جنگ داخلی در این کشور به راه خواهد افتاد.

این در حالی است که معمر قذافی هم‌چنان باسماجت می‌گوید که مردم کشورش او را دوست دارند و آنها که در خیابان‌اند برای حمایت از او آمده‌اند. مقامات آمریکایی به دنبال این گفته‌ها او را «دچار توهم و خیالاتی» توصیف کردند.

در ایران نیز مخالفان حکومت روز سه‌شنبه به رغم هشدارهای مقامات جمهوری اسلامی در تهران و شهرهای دیگر از جمله شیراز و مشهد به خیابان‌ها ریختند و با سر دادن شعار علیه آیت‌الله خامنه‌ای به حبس رهبران جنبش سبز اعتراض کردند.

اما این تنها اتفاقاتی نیست که به صعود بهای نفت خام در دنیا انجامید. خبرهایی از عربستان سعودی نیز که وعده داده است کمبود تولید نفت لیبی را جبران کند در بی‌ثباتی بازار نفت بی‌تاثیر نبود.

خبرگزاری رویترز به نقل از مدافعان حقوق بشر در عربستان سعودی می‌گوید که مقامات این کشور روز سه‌شنبه یک روحانی شیعه را در این کشور بازداشت کرده‌اند، اقدامی که به گفته کارشناسان باعث نگرانی از بروز درگیری‌های مذهبی شیعه و سنی شده است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز یک روزنامه مصری نیز در روز سه‌شنبه گزارش داده است که عربستان سعودی برای سرکوب اعتراضات در بحرین به این کشور تانک ارسال کرده است.

مقامات عربستان سعودی بلافاصله گزارش این روزنامه مصری را انکار کردند و آن را بی‌پایه خواندند.

بحرین نیز در کنار یمن و عمان از جمله دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه است که چندی است با اعتراضات مردمی روبه‌رو شده و پس از گذشت نزدیک به یک ماه در مورد یمن و بحرین هنوز نتوانسته‌اند رضایت مخالفان خود را جلب کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در هفت روز گذشته ناآرامی‌های فزاینده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باعث افزایش تقریبا ۱۴ درصدی در بهای نفت شده است که از اکتبر سال ۲۰۰۹ تاکنون سابقه نداشته است.
XS
SM
MD
LG