لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

واکنش ایران به پیروزی در مصر: در شادی مردم مصر شریکیم


مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در واکنش به کناره‌گیری رئیس جمهور مصر از قدرت پیروزی انقلاب در مصر را به مردم این کشور تبریک گفته و مردم ایران را در شادی مردم مصر شریک دانستند.

روز جمعه همزمان با سالگرد انقلاب ایران در روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، سرانجام پس از ۱۸ روز اصرار بر ماندن در قدرت در پیامی از طریق معاون خود اعلام کرد که از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

مردم چند شهر مهم در مصر از جمله قاهره و اسکندریه از روز ۲۵ ژانویه در اعتراض به فقر و دیگر مشکلات اقتصادی و فقدان آزادی‌های مدنی در کشور خود به خیابان‌ها آمدند و کناره‌گیری آقای مبارک از قدرت را خواستار شدند.

در ۱۸ روزی که اعتراضات گسترده در شهرهای مصر جریان داشت، مقامات جمهوری اسلامی بارها اشاره کردند که این اعتراضات همچون انقلاب در تونس که به سقوط زین‌العابدین بن‌علی انجامید بیانگر خیزشی اسلامی و «پس‌لرزه» انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران است.

اما ادعای مقامات ایرانی در مورد اسلامی بودن حرکت مردم مصر بلافاصله با اعتراض و ردیه مقامات مصر و دیگر کشورها و همین طور مهم‌ترین گروه اسلام‌گرا در مصر یعنی اخوان‌المسلمین روبه‌رو شد.

روز شنبه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، بار دیگر بر این ادعا پافشاری کرد و روز ۲۲ بهمن را «روز پیروزی ملت‌های منطقه و روز شکست آمریکا و صهیونیسم» دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای جلیلی که نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی نیز هست همچنین گفت که آمریکا و اروپا «باید در برابر مردم مصر پاسخ‌گوی ۳۰ سال حمایت از دیکتاتوری باشند».

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جدید محمود احمدی‌نژاد، نیز با تبریک به مردم مصر ابراز امیدواری کرد که آنها «به همه خواسته‌های به‌حق خود دست یابند».

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی آقای صالحی در وزارت خارجه، نیز ضمن این که مردم ایران را شریک شادی مصری‌ها دانست پیروزی انقلاب در مصر را «تحقق اراده» مردم این کشور توصیف کرد.

پیشتر در آغاز اعتراضات گسترده در کشور مصر، آقای مهمان‌پرست در واکنشی رسمی از سوی جمهوری اسلامی از مقامات مصری خواسته بود که «صدای مردم خود را بشنوند و به خواسته‌های آنها عمل کنند».

اما حسنی مبارک به جای عمل کردن فوری به خواسته‌های مردم خود دو هفته در برابر آنها مقاومت کرد، مقاومتی که به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر به کشته شدن حدود ۳۰۰ تن از مردم مصر از زمان آغاز اعتراضات در این کشور منجر شد.
XS
SM
MD
LG