لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

واکنش به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران: اعتراض تهران، انتقاد مسکو


محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل
محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل
یک روز پس از اعلام تازه‌ترین تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان این تحریم‌ها را «اقدامات خصمانه» با هدف «فشار بر کل مردم ایران» توصیف کرد. این تحریم‌های تازه هدف انتقاد روسیه نیز قرار گرفته است.

اعتراض جمهوری اسلامی و انتقاد متحد او، روسیه، واکنشی است به بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز پنج‌شنبه که به تحریم شرکت هواپيمايی جمهوری اسلامی، ايران‌اير، به همراه دو نهاد و يک شهروند ايرانی به اتهام نقض تحريم‌های بين‌المللی و همچنين همکاری با سپاه پاسداران و کمک به حزب الله لبنان اشاره داشت.

محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، روز جمعه در نامه‌ای به بان گی‌مون، دبیرکل این سازمان، به وضع این تحریم‌های تازه اعتراض کرد و تداوم این «سیاست‌های نامناسب» را «کاملا خطرناک» خواند.

جدا از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی، ایران به دلیل سر باز زدن از توقف غنی‌سازی اورانیوم در حال حاضر مشمول چهار دور تحریم اقتصادی و سیاسی از سوی شورای امنیت سازمان ملل است.

تهران در مقابل همواره اتهام تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را رد کرده و هدف از فعالیت‌های اتمی خود را صلح‌آمیز توصیف می‌کند.

محمد خزاعی در نامه خود همچنین اعلام کرد که دلایل ایالات متحده برای وضع تحریم علیه شرکت هواپیمایی ملی ایران «ادعاهایی واهی» است.

در بيانيه وزارت خزانه‌داری آمريکا در مورد تحریم‌های تازه ایران، سپاه پاسداران و وزارت دفاع جمهوری اسلامی متهم شده‌اند که از هواپیماهای «ايران‌اير» برای حمل و نقل تسليحات نظامی استفاده می‌کنند و به همين دليل شرکت هواپيمايی ايران در فهرست نهاد‌های مورد تحريم ايالات متحده آمريکا قرار گرفته است.

از سوی دیگر روسیه نیز در روز جمعه به این تحریم‌های تازه علیه ایران واکنشی منفی نشان داد و با اشاره به منافع خود در ایران این اقدام تازه دولت باراک اوباما را «جدا سوال‌برانگیز» توصیف کرد.

وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در واکنش به این تحریم‌ها منتشر کرد با اشاره به اثر منفی آنها بر شرکت‌های تجاری روس آمریکا را به داشتن اهدافی نامربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران متهم کرد.

در این بیانیه بدون اشاره به نام شرکت‌هایی که تحریم‌های تازه بر آنها اثر منفی دارد آمده است که این تحریم‌ها به «سوء‌ظن‌هایی دامن می‌زند مبنی بر این که سیاست آمریکا برای تحریم اهدافی غیر از تلاش برای رژیم عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی دارد».

این واکنش روسیه تنها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که این کشور به همراه چین از انتشار گزارش نقض تحریم‌های بین‌المللی از سوی جمهوری اسلامی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز که نسخه‌ای از این گزارش محرمانه را به دست آورده، روسیه و چین با این دلیل که هنوز جای «اطلاعاتی قابل اعتماد» در این زمینه خالی است با انتشار آن مخالفت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG