لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

بدهی ۱۴۴ میلیون دلاری تجار ایرانی برنج به هند به دنبال تحریم


در ادامه تشدید فزاینده تحریم‌ها علیه ایران و آشکار شدن تدریجی اثرات آنها، صادرکنندگان هندی برنج به ایران اعلام کردند که ایران از پرداخت پول ۲۰۰ هزار تن برنج به آنها بازمانده است. صنف صادرکنندگان برنج هند خواستار مداخله دولت هند در این امر شده است.

به گفته تجار هندی، حدود ۲۰ شرکت ایرانی در ماه گذشته میلادی از پرداخت بدهی‌های خود به آنها بازمانده‌اند.

رئیس صنف صادرکنندگان برنج هند روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ضمن آن که احتمال عقب افتادن بیشتر بدهی ایران را کم ندانسته، چنین اظهار نظر کرده است که هند نباید بیش از این برنج نسیه به ایران بفروشد.

تعدادی از صادرکنندگان هندی برنج در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته‌اند که تجار ایرانی در ماه‌های اکتبر و نوامبر سال ۲۰۱۱ در مجموع ۲۰۰ هزار تن برنج به ارزش ۱۴۴ میلیون دلار از هند خریده و در پرداخت پول آن با مانع روبه‌رو شده‌اند.

رویترز می‌گوید که اغلب فروشندگان هندی برنج مهلتی ۳ ماهه برای دریافت پول به مشتریان خود می‌دهند.

ایران سالانه بیش از یک میلیون تن، معادل ۷۰ درصد از برنج مصرفی خود، خصوصا برنج معطر باسماتی، را از هند وارد می‌کند.

بنا بر این گزارش، با توجه به افت شدید ارزش ریال در دو ماه اخیر که باعث افزایش هزینه‌های خرید برای تاجران ایرانی شده، تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها باعث شده است که آنها از راه‌های غیررسمی، مانند دلالانی که در دبی واسطه پرداخت پول هستند، نیز در پرداخت بدهی خود دچار مشکل شوند.

در همین زمینه روزنامه جهان صنعت در شماره روز سه‌شنبه خود گزارش کرده است که در سه هفته اخير، خودداری بانک‌های دبی «از به جريان انداختن بهای پرداختی خريداران ايرانی، باعث شده ۲۰ کشتی حامل غلات نتوانند محموله خود را به ايران منتقل کنند».

ویجی ستیا، رئیس صنف صادرکنندگان برنج هند، به رویترز گفته است که «این موضوع بسیار جدی است و... ما از دولت هند خواسته‌ایم که در این امر مداخله کند».

به گفته وی، هند نباید صادرات برنج به ایران را ادامه دهد، کما این که «دیگر صادرکنندگان برنج مانند پاکستان، ویتنام و تایلند پیشتر صادرات برنج به ایران را متوقف کرده‌اند».

خبر عقب افتادن بدهی ایران به هند در حالی منتشر شده است که هفته گذشته نیز پنج کشتی حامل غله برای ایران در پی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و توقف معاملات پولی و بانکی، از تخلیه بار در ایران بازمانده و راهی کشورهایی دیگر شده‌اند.

از طرف دیگر هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران با واردات سالانه معادل ۱۱ میلیارد دلار نفت از این کشور است و خود از سال ۲۰۱۰ به این سو تحت فشارهای فزاینده آمریکا در پرداخت بدهی‌های نفتی خود دچار مشکل شده، تا آنجا که هند در حال حاضر بالغ بر هشت میلیارد دلار به ایران بدهکار است.

در همین حال، به گزارش رویترز، در حالی که هند از طریق «هالک بانک» ترکیه بخشی از بدهی نفت خود به ایران را پرداخت می‌کند، صادرات کالاهایی مانند برنج از طرق غیر رسمی مانند شبکه دلالان در دوبی انجام می‌شود.

دلالان در دوبی پول برنج صادراتی هند را از ایرانی‌ها به ریال می‌گیرند و به هندی‌ها دلار می‌دهند، در حالی که محموله‌های برنج مستقیما از هند به ایران فرستاده می‌شود.

اما مشکل از زمانی شروع شده است که ارزش ریال در ماه گذشته به شدت سقوط کرده و پرداخت بدهی ماه‌های قبل هزینه‌های گزافی برای این تجار ایجاد کرد، به عبارتی، با سقوط ارزش پول ملی ایران، مقدار و حجم بدهی‌ها از بابت برنج وارداتی در ماه‌های گذشته افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG