لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

«افت ناگهانی» صادرات نفت ایران به ترکیه و اتحادیه اروپا


ترکیه در ماه گذشته میلادی، آوریل، واردات نفت خود از ایران را نسبت به ماه مارس تا ۱۰۰ هزار بشکه کاهش داده و به رقم ۱۷۷ هزار بشکه در روز رسانده است. این رقم حدود ۲۳ هزار بشکه کمتر از متوسط واردات روزانه نفت ایران توسط ترکیه در سال ۲۰۱۱ است.

این افت ناگهانی در واردات نفت ترکیه از ایران در حالی اتفاق افتاده که این کشور در ماه مارس با واردات ۲۷۰ هزار بشکه در روز بالا‌ترین حجم خرید نفت ایران از سال ۲۰۱۱ را رقم زده بود.

خبرگزاری رویترز با توجه به آمارهای شرکت ملی نفت ترکیه، توپراس، علت افزایش ناگهانی خرید نفت ایران توسط ترکیه در ماه مارس را «تاخیر واردات محموله‌های نفتی ایران» در ماه قبل از آن، فوریه، عنوان کرده است.

ترکیه در ماه فوریه ۲۰۱۲ تنها ۱۰۰ هزار بشکه در روز از ایران واردات نفت داشته و ارسال بقیه محموله‌های نفتی خریداری شده از ایران در ماه فوریه به ماه بعد یعنی مارس موکول شده است، به همین دلیل واردات نفت ترکیه از ایران در ماه مارس به بیشترین رقم طی یک سال گذشته رسیده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با این حال حجم واردات نفت ترکیه از ایران در ماه آوریل، هنوز با تصمیم مقامات ترکیه برای کاهش واردات نفت از ایران و رساندن آن به سطح ۱۴۰ هزار بشکه در روز فاصله دارد.

تانیز ییلیدیز، وزیر انرژی ترکیه، ۳۰ مارس، یک روز بعد از پایان سفرش در ترکیب هیئتی بلندپایه به ریاست رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، به ایران اعلام کرد که ترکیه قصد دارد در سال جاری واردات نفت خود از ایران را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

ایران، بعد از عراق، بزرگ‌ترین صارکننده نفت به ترکیه است و در سال گذشته میلادی بیش از نیمی از ۱۸ میلیون تن نفت وارداتی ترکیه را تامین کرده است.

ترکیه طی سال ۲۰۱۱ خریدار ۷ درصد از کل نفت صادراتی ایران بوده است و روزانه به طور متوسط ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

خبرگزاری رویترز همچنین از کاهش قابل توجه خرید نفت ایران توسط اتحادیه اروپا خبر داده است.

بر اساس این گزارش، واردات نفت ایران توسط اتحادیه اروپا با احتساب ترکیه در ماه گذشته حدودا روزانه ۳۵۰ هزار بشکه کاهش داشته است. اتحادیه اروپا طی سال گذشته به طور متوسط روزانه ۷۴۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود.

این در حالی است که اعضای اتحادیه اروپا ۲۳ ژانویه توافق کردند که واردات نفت ایران را قطع کنند و این تصمیم قرار است اول ماه ژوئیه، یک ماه و نیم دیگر، اجرایی شود.

به گزارش رویترز، تصمیم به کاهش واردات نفت ایران توسط شرکت‌های اروپایی، تنها به خاطر فشارهای آمریکا نبوده و برخی از آنها به خاطر مشکلات در نقل و انتقالات مالی با بانک مرکزی ایران مجبور به توقف خرید نفت از ایران شده‌اند.

در همین زمینه مهرداد عمادی، مشاور اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت: «بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران در این اتحادیه شامل یونان، ایتالیا و اسپانیا خرید نفت از ایران را تا آخر ماه مارس حداقل ۱۸ و حداکثر ۴۸ درصد کاهش داده‌اند.»

هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا، علاوه بر خرید نفت از ایران، بانک مرکزی این کشور را نیز تحریم کرده‌اند. تحریم‌های آمریکا از ۲۸ ماه ژوئن و تحریم‌های اتحادیه اروپا از اول ژوئیه به اجرا گذاشته خواهد شد.
XS
SM
MD
LG