لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

«می‌خواهند نشان دهند حمایت خامنه‌ای هم حدی دارد»


«مشایی حیا کن! احمدی‌رو رها کن»

این شعاری بود که تعدادی از حاضرین در آرامگاه آیت‌الله خمینی در شب چهاردهم خرداد در ابتدای سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، در برابر او سر دادند.

این شعار‌ها درست یک سال بعد از این سر داده شد که حامیان حکومت جمهوری اسلامی با شعارهایی تند سخنرانی حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، را به خاطر حمایتش از میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیمه‌تمام گذاشتند.



محمدرضا یزدان‌پناه، روزنامه‌نگار ساکن پاریس، بر این اعتقاد است که شعاردهندگان سال پیش علیه حسن خمینی و شعاردهندگان امسال علیه محمود احمدی‌نژاد، نگاه‌شان به رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

محمدرضا یزدان‌پناه: واقعیت این است که آقای احمدی‌نژاد یک پایگاه سازمان‌دهی‌شده در طیف‌های اجتماعی ندارد.

حامیان او در انتخابات گذشته پیش از این که طرفدار آقای احمدی‌نژاد باشند، طرفدار رهبر جمهوری اسلامی ایران بودند که به علت حمایت صریح و علنی آیت‌الله خامنه‌ای از آقای احمدی‌نژاد از او حمایت می‌کردند.

بنابر این طبیعی است که این پشتیبانی تنها تا موقعی که حمایت اولی، یعنی حمایت رهبر از رئیس جمهوری، وجود داشته باشد، ادامه خواهد یافت.

حامیان آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم سال گذشته بزرگداشت آیت‌الله خمینی توجیه شده بودند که نوه آیت‌الله خمینی، سید حسن خمینی، از جنبش سبز و رهبران این جنبش حمایت می‌کند، به همین دلیل هم علیه سید حسن خمینی شعار دادند.

در مراسم امسال هم به این شکل توجیه شده بودند که آقای احمدی‌نژاد و برخی از منسوبان ایشان در ماه‌های اخیر در برابر رهبر جمهوری اسلامی ایستاده‌اند و به همین خاطر هم علیه مسئولان قوه مجریه شعار سر دادند.

به نوعی می‌شود گفت که جریان پشتیبان آقای خامنه‌ای می‌خواهد به رئیس جمهور ایران نشان بدهد که حمایت‌های آقای خامنه‌ای از آقای احمدی‌نژاد به هر قیمتی نیست و تا یک حدی ادامه خواهد یافت.

البته آقای احمدی‌نژاد در بین شعارهایی که جمعیت معترض جمعه‌شب سر دادند، با جمله «مخلص آقای رئیس هم هستیم»، فردی را در بین جمعیت مورد خطاب قرار می‌داد که معلوم نبود که آن فرد چه کسی است و هدفش از این واکنش چه بود.

محمود احمدی‌نژاد: مخلص آقای رئیس هم هستیم. نوبت شما هم می‌شود. بگو مخلص شما هم هستیم، ناراحت نباشد. مخلص شما هم هستیم دربست. مخلص همه.

هرچند برخی سایت‌های خبری، همچون انتخاب، نوشته‌اند که محمود احمدی‌نژاد قصد داشته است با خطاب قرار دادن یک مداح منتقد خودش در بین جمعیت، شعار گروهی از مردم علیه خود را یک عمل برنامه‌ریزی‌شده توسط این مداح عنوان کند، اما سایت جهان‌نیوز نظرات یک کاربر خود را منتشر کرده و از قول او نوشته است که «جمله «مخلص آقای رئیس هم هستیم» اشاره به فردی داشت که در قالب نوشته‌ای خواستار دیدار با رئیس جمهور شده بود و آقای احمدی‌نژاد با اشاره، آن فرد را مشخص کرد».

اما فارغ از این گونه رفتارهای محمود احمدی‌نژاد که در سخنرانی‌های او تازگی ندارد، شعارهای «مرگ بر ضد ولایت فقیه» که در مقابل او سر می‌دادند، نشان از این دارد که اختلافات چند هفته گذشته بین او و حامیان رهبر جمهوری اسلامی، هر روز بیشتر اوج می‌گیرد.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG