لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

موج نارضایتی در ورزشکاران ایرانی؛ «ما درد خود را به که بگوییم؟»


احسان حدادی، از مدال‌آوران ایران در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو
احسان حدادی، از مدال‌آوران ایران در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو
سرمربیان رشته‌های مدال‌آور ایران در بازی‌های المپیک، در پی بروز بحران مالی در ورزش ایران، تهدید به کناره‌گیری کرده‌اند. حتی یکی از آن‌ها استعفا داد و دو هفته در محل کار خود حاضر نشد.

احسان حدادی، از بخت‌های اصلی کسب مدال در بازی‌های المپیک، کسب مدال المپیک با این روند را چیزی شبیه «جوک بامزه» دانسته است.

امید نوروزی، ستاره کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو و قهرمان جام جهانی، نیز ابراز تاسف کرده است که در ازای تمام این مدال‌ها، یک دکه کوچک در خیابان‌های شیراز ندارد تا امرار معاش کند.

اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها تیم ملی دوچرخه‌سواری ایران را نیز در برگرفته است. آنها دسته‌جمعی راهی سازمان تربیت بدنی شده بودند، اما با ممانعت مامورین حراست مواجه شده و پاسخی دریافت نکردند.

به‌رغم وعده سازمان تربیت بدنی در سال گذشته مبنی بر افزایش پنج برابری بودجه این سازمان، بحران مالی در این سازمان به جایی رسیده است که حتی پرداخت قسط اول قرارداد کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، نیز ارزش خبری پیدا کرد و تیتر خبرگزاری‌های دولتی شد!

اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی، تیم‌های ملی و باشگاه‌ها را دربرگرفته است که در این گزارش فقط به چند نمونه از آنها اشاره می‌شود.

نارضایتی بهترین مربی تکواندوی جهان

رضا مهماندوست در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۱ به عنوان بر‌ترین مربی تکواندوی جهان برگزیده شد. او به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، مقام قهرمانی جهان و جام جهانی همراه با یک نایب قهرمانی، دو قهرمانی آسیا، قهرمانی بازی‌های آسیایی و دانشجویان جهان را کسب کرده است.

مهماندوست می‌گوید در هیچ یک از این قهرمانی‌ها مسئولین ورزش پاداشی برای او در نظر نگرفته‌اند.

سرمربی تیم ملی تکواندو که جمع حقوق سالیانه او ۲۵ میلیون تومان است به خبرآن‌لاین گفت: «من دو فرزند دارم که هر دو بیماری ژنتیکی دارند. یکی از آنها در آسایشگاه نگهداری می‌شود و فرزند دیگرم به لحاظ عدم استطاعت مالی در منزل است و همسرم از او پرستاری می‌کند. این در حالی است که اگر پول کافی در اختیار داشتم می‌توانستم در‌‌ همان مراحل اولیه برای درمان فرزندانم اقدام کنم.»

این سرمربی موفق هشدار داد که اگر روزی به دلیل تمام مشکلات و بی‌توجهی‌های آزاردهنده، «به یکی از این پیشنهادات جواب مثبت دادم و رفتنی شدم، به من انگ وطن‌فروشی نزنید».

نارضایتی بهترین مربی کشتی فرنگی جهان

محمد بنا با فتح جام جهانی و رکوردی قابل ملاحظه در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو برجسته‌ترین مربی حال حاضر کشتی فرنگی جهان است.

او دو هفته قبل از سمت خود استعفا داد، اما با هشدار کمیته ملی المپیک به فدراسیون کشتی، زمینه بازگشت مجددش فراهم شد.

آقای بنا می‌گوید در ۴۰ سال گذشته مربی کوبایی، روس یا اوکراینی آوردیم. همه خوب‌های خودمان هم کار کرده‌اند. اما ۴۰ سال است یک برنز المپیک هم نگرفته‌ایم. حالا من می‌گویم اگر شرایط مهیا شود مدال می‌گیریم. آیا این حر‌ف خودخواهانه است؟

نایب قهرمان سال ۱۹۸۳ جهان تاکید کرد که با این وضع هیچ قولی برای المپیک و جهانی نمی‌دهم. به مردم می‌گویم اگر موفق نشویم ایراد کار از ما نیست.

بنا همچنین گفت به سازمان تربیت بدنی می‌گویم آیا فدراسیون فوتبال می‌‌تواند با کارلوس کی‌روش همین طور رفتار کند؟ من اصلاً نمی‌دانم از چه کسی تقاضا کنم؟ رئیس جمهور، رئیس سازمان یا رئیس کمیته المپیک؟

نارضایتی ستاره‌های غیرفوتبالی

احسان حدادی، رکورددار پرتاب دیسک آسیا و از امیدهای کسب مدال در المپیک لندن، نیز می‌گوید از شرایطی که دارم خسته‌ام و نا‌امید. هیچ کس در فدراسیون و کمیته المپیک پاسخی برایم ندارد.

دارنده دو مدال طلا از بازی‌های آسیایی دوحه و گوانگ‌جو گفت: «در جایزه بزرگ هلند چهارم شدم. نتیجه‌ام اصلاً خوب نبود. با این شرایط که دارم بهتر از این هم نمی‌شود بود.»

او در توضیح این روند نزولی گفته است که مربی ندارد و تمریناتش را باید تنهایی برگزار کند. مربی روسی او به کشورش بازگشته است.

حدادی می‌گوید با این شرایط حرف زدن درباره رفتن به المپیک و رسیدن به مدال برای من از جوک هم خنده‌دار‌تر است!

امید نوروزی، ستاره کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو نیز گفته است که «رفتارهای مسئولین با من کار را به جایی رسانده که آرزو می‌کنم کاش به جای این که قهرمان باشم، کنج یکی از خیابان‌های شیراز یک دکه داشتم وبا آن اموراتم را می‌گذراندم!»

امید نوروزی گفت: «این روز‌ها همه مسابقه گذاشته‌اند و می‌خواهند در مجالس ختم ناصر حجازی عکس یادگاری داشته باشند، اما تا وقتی سرپا بود تحویلش نمی‌گرفتند. متاسفم که پهلوان زنده را عشق است. البته اگر آقایان ما را به عنوان قهرمان قبول داشته باشند.»

پنج میلیونی که هرگز پرداخت نشد

خبرگزاری‌های دولتی در ایران گزارش دادند که به دستور معاون سازمان تربیت ‌بدنی از ورود رکاب‌زنان تیم ملی به این سازمان جلوگیری شده است.

هفته گذشته جمعی از اعضای تیم ملی دوچرخه‌سواری ایران که در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو درخشیده بودند، برای اعتراض به عدم پرداخت پاداش ۵ میلیون تومانی‌شان که علی سعیدلو وعده داده بود، راهی سازمان شدند، اما از ورود آن‌ها جلوگیری شد.

مهدی سهرابی، از رکاب‌زنان بر‌تر آسیا، در این باره گفت: «با گذشت بیش از ۷ ماه از بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو هنوز پاداش وعده داده شده به دست ما نرسیده. در حالی که قرار بود این پاداش را پیش از اعزام دریافت کنیم!»

به گفته سهرابی، آنها هنگام ورود به سازمان، مقابل در ورودی با ممانعت نیروهای حراست مواجه شدند، زیرا «شخص سجادی معاون ورزش قهرمانی این سازمان دستور داده بود که به ما اجازه ورود ندهند».

به گفته این دوچرخه‌سوار، رکاب‌زنان تیم ملی ۲ ساعت در خیابان سئول، مقابل سازمان نشستند.

مهدی سهرابی گفت من ۳۰ مدال بین‌المللی برای کشورم کسب کردم، اما معاون سازمان تربیت‌ بدنی اجازه نداد ما حتی از در ورودی سازمان وارد شویم. پس ما درد خود را باید به کدام مرجع بگوییم؟
XS
SM
MD
LG