لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

روزنامه‌های پنج‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۹


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران از «تلاش کمیته ویژه رئیس مجلس برای محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی» به اتهام فراخوانی سبز‌ها به راهپیمایی ۲۵ بهمن گزارش داده‌اند و همچنین اخباری از «شرکت قطعی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست خبرگان» منتشر کرده‌اند.

«هشدار شاگرد آیت‌الله خمینی درباره آینده خطرناک حکومتی شدن مراجع و حوزه‌ها»، «افزایش هزینه ماهانه یک خانوار ۴ نفر شهری به بیش از ۱ میلیون و ۵۹ هزار تومان»، و نیز «تعویق انتخابات اتاق بازرگانی در ۱۰ استان با دخالت و دستور احمدی‌نژاد» از دیگر عناوین روزنامه‌های پنجم اسفندماه است.

«شرکت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست خبرگان قطعی است»

روزنامه‌های جمهوری اسلامی، آرمان، مردم‌سالاری اظهارات رئیس دفتر ریاست مجلس خبرگان رهبری درباره «شرکت قطعی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست خبرگان» را به عنوان یکی از تیترهای اصلی شماره پنج‌شنبه خود منتشر کرده‌اند.

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، حجت‌الاسلام نوری شاهرودی رئیس دفتر ریاست مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مصمم است که در انتخابات ریاست این دوره مجلس خبرگان شرکت کند» گفته است که «من مطمئن هستم که جنگ روانی و تخریب‌های دوره‌ای و جریان‌سازی و تهمت‌ها و اکاذیب، در اندیشه و افکار فقهای مجلس خبرگان رهبری نه تنها تا به حال هیچ اثری نداشته، بلکه به اذعان برخی از آنان این حجم خبرهای منفی و تخریب قطعا اثری معکوس خواهد داشت».

نوری شاهرودی همچنین با اشاره به آن چه «اقدام خلاف تقوی و اخلاق برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها» برای تخریب هاشمی رفسنجانی توصیف کرده، گفته است که «منش و روش رئیس مجلس خبرگان رهبری خدمت و ادای تکلیف نسبت به انقلاب اسلامی در هر سنگر و جایگاه است، بنابراین عدم حضور و فاصله گرفتن و عقب‌نشینی در قاموس فردی که خود از پدیدآورندگان نظام جمهوری اسلامی است معنا و مفهومی ندارد».

رئیس دفتر ریاست مجلس خبرگان به «روحیه بانشاط و شاداب و انقلابی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» اشاره کرده و گفته است که «با اتکا به آراء بی‌سابقه یک میلیون و هفتصد هزار نفری وی در انتخابات مجلس خبرگان و دلسوزی صادقانه هاشمی برای نظام باعث شده که انتقادهای کور و مغرضانه تازه به دوران رسیده‌ها همانند کوبیدن آب در هاون باشد».

در حالی که طی چند هفته اخیر شماری از چهره‌های وابسته به جناح حاکم برای هاشمی رفسنجانی ضرب‌الاجل تعیین کرده بودند، روزنامه خراسان نیز در شماره پنج‌شنبه خود از قول غلامعلی حداد عادل عضو مجلس شورای اسلامی و پدر عروس آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است که «برای سخن گفتن در مورد ترکیب آینده هیئت رئیسه مجلس خبرگان زود است».

اجلاسیه مجلس خبرگان روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفند برگزار می‌شود و طی آن قرار است رئیس و هیئت رئیسه مجلس خبرگان برای ۲ سال آینده تعیین شوند.

در دوره اخیر مجلس خبرگان تاکنون یک بار احمد جنتی و بار دیگر محمد یزدی برای رسیدن به ریاست مجلس خبرگان با اکبرهاشمی رفسنجانی رقابت کرده‌اند، اما هر دو با اختلاف قابل توجهی در این رقابت شکست خورده‌اند.

تلاش کمیته ویژه رئیس مجلس برای محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی

روزنامه ابتکار از تلاش هیئت ویژه رئیس مجلس برای محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی به اتهام انتشار فراخوان راهپیمایی ۲۵ بهمن سبز‌ها در حمایت از مردم مصر و تونس خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، روح‌الله حسینیان عضو کمیته ویژه رئیس مجلس برای بررسی ابعاد راهپیمایی ۲۵ بهمن سبز‌ها از این راهپیمایی به عنوان «غائله ۲۵ بهمن» نام برده و گفته است که براساس گزارش نهایی کمیته ویژه رئیس مجلس «موسوی و کروبی مفسد فی‌الارض شناخته شده و قوه قضاییه باید هر چه سریع‌تر به محاکمه این افراد بپردازد».

حسینیان که در سال‌های دهه هفتاد از دوستان نزدیک سعید امامی یکی از مجریان اصلی قتل‌های زنجیره‌ای به شمار می‌آمد و اکنون رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس هشتم است، اعلام کرده است که کمیته ویژه رئیس مجلس مرکب از خود وی و «غلامعلی حدادعادل، علاءالدین برجرودی، علی شاهرخی و ابراهیم نکونام» درباره ابعاد راهپیمایی ۲۵ بهمن سبز‌ها «گزارشی تهیه و به هیئت رئیسه مجلس هشتم ارائه کرده است».

روزنامه ابتکار از قول حسینیان نوشته است که کمیته ویژه رئیس مجلس «در این گزارش چند پیشنهاد را مطرح کرده، که این پیشنهاد‌ها خطاب به قوه قضاییه، رسانه‌های مملکت و همچنین مجلس شورای اسلامی است» و «در این پیشنهاد‌ها ذکر شده که میرحسین موسوی و مهدی کروبی به مقابله با نظام برخاسته‌اند، مفسد فی‌الارض شناخته شده و باید محاکمه و مجازات شوند».

این عضو کمیته ویژه بررسی ابعاد راهپیمایی ۲۵ بهمن سبز‌ها، در عین حال از بازداشت و حصر خانگی رهبران جنبش سبز حمایت کرده و گفته است که «در حال حاضر تصمیم گرفته شد که مهدی کروبی و میرحسین موسوی در منزل خود محدود شوند و ارتباط آن‌ها نیز کم شود».

روزنامه جام جم نیز از قول ابراهیم نکونام، رئیس پیشین دادگستری سیستان و بلوچستان و رئیس فعلی کمیته ویژه رئیس مجلس برای بررسی ابعاد راهپیمایی ۲۵ بهمن، نوشته است که «گزارش نهایی این هیئت تحویل هیئت رئیسه مجلس شده و قرار است این گزارش روز یکشنبه آینده در صحن علنی قرائت شود».

هزینه ماهانه یک خانوار ۴ نفر شهری در سال ۸۸: ۱ میلیون و ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان

روزنامه آرمان «نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران از سوی بانک مرکزی» را منتشر کرده و از «رسیدن هزینه ماهانه هر ‌خانوار شهری به بیش از یک میلیون تومان» خبر داده است.

این روزنامه با تاکید بر این که گزارش اخیر بانک مرکزی «هزینه و درآمد خانوار‌ها در سال ۸۸» را مورد بررسی قرار داده، نوشته است که «هزینه ماهانه هر خانوار ایرانی در سال ۱۳۸۸ برابر با ۱ میلیون و ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۷ افزایشی برابر با ۱۰. ۱ درصد را نشان می‌دهد».

آرمان با اشاره به این که «متوسط هزینه ناخالص سالانه» خانوار ۴ نفره شهری در سال ۸۸ نیز «۱۲ میلیون و ۷۱۳ هزار و نهصد تومان برآورد شده» نوشته است که به این ترتیب «طی سال ۸۸ هر نفر هزینه‌ای برابر با ۲۸۱ هزار و ۷۸۱ تومان در هر ماه داشته است».

به نوشته روزنامه آرمان، بانک مرکزی مدعی است که «در سال ۸۸ متوسط «درآمد» پولی و غیرپولی ناخالص سالانه یک خانوار شهری ۱۲ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان بوده»، اما خانوار ایرانی حتی با احتساب درآمد مورد ادعای بانک مرکزی «باز هم کسری بودجه‌ای برابر با ۳۱۹ هزار تومان را در سال ۸۸ تجربه کرده است».

در گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی به «هزینه ماهانه» و «هزینه سالانه» خانوارهای ایرانی در سال ۸۹ که تا چند هفته دیگر به پایان می‌رسد، به ویژه به سه ماه پایانی امسال که با حذف یارانه‌ها مصادف بود، اشاره‌ای نشده است.

«تعویق انتخابات اتاق بازرگانی در ۱۰ استان با دخالت و دستور احمدی‌نژاد»

روزنامه‌های خراسان، دنیای اقتصاد، جمهوری اسلامی و جهان صنعت گزارش‌هایی از «هفتمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی» و «حاشیه‌های این انتخابات» منتشر کرده و خبر داده‌اند که ساعتی پیش از برگزاری این انتخابات، محمود احمدی‌نژاد با صدور دستوری انتخابات اتاق بازرگانی در ۱۰ استان کشور را به تعویق انداخته است.

به گزارش روزنامه خراسان، «رقابت داغ انتخابات اتاق بازرگانی در تهران و تعدادی از مراکز استان‌ها در شرایطی روز چهارشنبه با استقبال پرشور فعالان اقتصادی آغاز شد که اعلام تعویق انتخابات در ۱۰ اتاق بازرگانی در سطح کشور موضوعی بی‌سابقه را در تاریخچه برگزاری این انتخابات» ثبت کرد.

این روزنامه نوشته است که مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی که برای بازدید از مراحل رای‌گیری به محل انتخابات اتاق تهران آمده بود درباره دلایل تعویق انتخابات در ۱۰ شهر مشهد، ساری، ارومیه، کرج، بوشهر، خرم آباد، اصفهان، اردبیل، قزوین و شیراز گفته است که «بر اساس دستور محمود احمدی‌نژاد، شورای عالی نظارت تصمیم گرفت انتخابات اتاق بازرگانی در ۱۰ حوزه انتخابی برگزار نشود».

روزنامه جهان صنعت نیز گزارش داده است که انتخابات اتاق بازرگانی «در میان رد صلاحیت برخی گروه‌ها و حضور گسترده شبه‌دولتی‌ها» فقط در ۱۵ استان برگزار شده و این در حالی است که قرار بود روز چهارم اسفند انتخابات ۲۵ اتاق بازرگانی از ۳۳ اتاق بازرگانی سراسر کشور به طور همزمان برگزار شود.

این روزنامه با تاکید بر «حاشیه‌های عجیب و غریب انتخابات اتاق‌های بازرگانی» از قول محمدرضا بهزادیان از کاندیداهای رد صلاحیت شده انتخابات اتاق بازرگانی، نوشته است که «این انتخابات آدم را یاد دوران دبیرستان می‌اندازد که هر کسی هر کاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد».

جهان صنعت همچنین در سرمقاله‌ای با عنوان «دو نکته درباره انتخابات اتاق بازرگانی» نوشته است که نکته اول این که «مبادا طرح مسائل سیاسی در انتخابات اتاق‌های بازرگانی موجب رواج دسته‌بندی‌های جناح‌های رایج شده و سبب شود مسیری که این بخش باید بپیماید تا موجب توسعه و پیشرفت کشور شود، به بیراهه رود».

این روزنامه «نکته دوم» درباره انتخابات اتاق بازرگانی را «دخالت دولت» توصیف کرده و نوشته است که «انتخابات اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن به معنای حضور کامل و همه‌جانبه آنهاست و نه دخالت پیدا و پنهان دولت»، اما «متاسفانه باید یادآورشد که نقش دولت در شکل‌گیری این پارلمان را نمی‌توان نادیده گرفت و بخش ‌خصوصی واقعی جایی برای طرح مطالبات واقعی خود نخواهد داشت».

هشدار شاگرد آیت‌الله خمینی درباره «آینده خطرناک» حکومتی شدن مراجع تقلید و حوزه‌ها

روزنامه مردم‌سالاری «هشدار یکی از شاگردان آیت‌الله خمینی» درباره عواقب وابستگی حوزه‌های علمیه به حکومت مستقر در ایران را در شماره پنج‌شنبه منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، «آیت‌الله محمدعلی گرامی از شاگردان مطرح آیت‌الله خمینی» طی سخنانی در همایش منشور روحانیت گفته است که «مهم‌ترین چیزی که برای روحانیت مسئله است بعد از پیوند معنوی با مقامات الهی، استقلال حوزه است».

محمدعلی گرامی با اشاره به تلاش‌هایی برای افزایش وابستگی حوزه‌های علمیه به حکومت گفته است که «اگر استقلال حوزه از بین برود و حوزه وابسته شود، همیشه که شرایط این نیست که یک نفر روحانی در راس کشور باشد یک وقت شرایط طور دیگری می‌شود که آن وقت روحانیت هم استقلالش از بین رفته است».

به گزارش مردم‌سالاری، محمدعلی گرامی همچنین درباره «عواقب خارج کردن کار‌ها از دست مراجع تقلید» هم گفته است که «آینده خطر دارد همیشه شرایط مثل الان نیست، اگر کار‌ها از دست مراجع گرفته شود ممکن است بعد‌ها شرایط دیگری پیش بیاید».
XS
SM
MD
LG