لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

روزنامه‌های پنج‌شنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۰


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران نامه احمدی‌نژاد درباره توقف تفکیک جنسیتی و بازنشستگی استادان را اقدامی «غیرواقعی، شعاری و تبلیغاتی» در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس توصیف کرده و همزمان خبر داده‌اند که تفکیک جنسیتی در بانک‌ها با راه‌اندازی «شعب ویژه زنان در بانک ملی» آغاز شده است.

«بازگشت جناح راست به هاشمی رفسنجانی» برای «عبور از بحران»، و تخلف جدید دولت در «پرداخت اعتبارات توسعه پارس جنوبی به عنوان یارانه نقدی» از دیگر عناوین روزنامه‌های ۱۶ تیرماه است.

روزنامه‌ها همچنین گزارش داده‌اند که با ابلاغ وزیر بازرگانی «حذف یارانه شیر» از امروز پنج‌شنبه به اجرا گذاشته شده و با بسته شدن «پرونده شیر یارانه‌ای ۳۵۰ تومانی» از این پس قیمت شیر دست‌کم ۶۰۰ تومان در هر لیتر است.

«مخالفت احمدی‌نژاد با تفکیک جنسیتی؛ غیرواقعی، شعاری و تبلیغاتی است»

روزنامه‌های ابتکار، اعتماد، روزگار، جمهوری اسلامی و جام جم ضمن انتشار بخش‌هایی از نامه احمدی‌نژاد به وزرای علوم و بهداشت برای توقف اجرای تفکیک جنسیتی و بازنشستگی استادان دانشگاه، آن را «مخالفت دیرهنگام»، «شعاری» و «تبلیغاتی» توصیف کرده‌اند.

روزنامه ابتکار در تیتر نخست شماره پنج‌شنبه نوشته است که «دو موضوع جنجالی که یکی در دولت نهم و دیگری در دولت دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد جنجال‌ساز شده و اعتراض بسیاری از استادان، دانشجویان و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی کشور را برانگیخته بود، روز چهارشنبه با مخالفت رسمی وی روبه‌رو شد».

این روزنامه تاکید کرده است که اقدام دولت نهم در «بازنشستگی» پیش از موعد استادان دانشگاه، و تفکیک جنسیتی دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها در دولت دهم به موضوعی جنجالی تبدیل شد و وزرای تحت امر احمدی‌نژاد در هر دو دوره بار‌ها از این اقدامات خود دفاع کرده‌اند و به همین دلیل «مخالفت دیرهنگام» وی با این دو موضوع «جالب» است.

علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درباره مخالفت احمدی‌نژاد با طرح‌هایی که دولت خود وی طی ۶ سال به اجرا گذاشته گفته است که این مخالفت‌ها «غیرواقعی است».

به نوشته ابتکار، علی عباسپور با تاکید بر این که «تعجب می‌‌کنم که چرا با وجود سال‌ها تذکر و مخالفت مجلس، رئیس‌جمهور اکنون به فکر این موضوع افتاده است و تصور می‌کنم این برخورد جدید ایشان شعارگونه است» گفته است که در دولت اول احمدی‌نژاد بار‌ها «ما در کمیسیون فرهنگی مجلس با شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه‌ای برگزار و اعلام کردیم بازنشستگی پیش از موعد استادان که بر اساس طرح قانون خدماتی برای کارمندان دولت است، انجام می‌شود و باید جلو این کار گرفته شود، اما اهمیتی به این موضوع داده نشد و استادان بازنشسته ‌شدند».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، علی مطهری، نماینده مجلس، نیز با ارسال نامه سرگشاده‌ای به محمود احمدی‌نژاد به موضوع نامه وی دال بر مخالفت با تفکیک جنسیتی پاسخ داده و اعلام کرده است که «یا این سخن را از روی اعتقاد گفته‌اید و یا با اهداف سیاسی، در هر دو صورت قابل توجیه نیست».

روزنامه روزگار اما با اشاره به این که نامه احمدی‌نژاد در مخالفت با تفکیک جنسیتی و بازنشستگی استادان دانشگاه به وزارت علوم ارسال نشده و تنها در رسانه‌ها منتشر شده، از قول عباس طائب مشاور وزیر علوم نوشته است که «نامه‌ای از رئیس جمهور به وزارت علوم نرسیده است».

روزنامه جام جم نیز در واکنش به ادعای مخالفت احمدی‌نژاد با اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، نوشته است که «این انتقادات در حالی بیان شده که وزارت علوم هنوز طرح مدون و دقیقی در این زمینه ندارد و در توجیه این اقدام بر اسلامی کردن دانشگاه‌ها پافشاری می‌کند» و کامران دانشجو وزیر علوم مدعی شده که با تفکیک جنسیتی و همچنین راه‌اندازی دانشگاه‌های تک‌جنسیتی به دانشجویان «حق انتخاب» داده است.

روزنامه اعتماد با تیتر «نگرانی از سیاسی بودن ابلاغیه‌ جدید احمدی‌نژاد» نوشته است که «چهره‌های سیاسی منتقد احمدی‌نژاد» نامه وی درباره «تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و بازنشستگی اساتید را دارای شائبه تبلیغاتی و انتخاباتی دانستند و از سیاسی بودن آن ابراز نگرانی کردند».

محمد خوش‌چهره، نماینده سابق مجلس، که به‌رغم نزدیکی به احمدی‌نژاد در سال ۸۴ پس از طرح انتقاداتی از احمدی‌نژاد در شمار «استادان بازنشسته دانشگاه تهران» قرار گرفت و از تدریس در این دانشگاه محروم شد به نوشته روزنامه اعتماد گفته است که «اگر واکنش رئیس دولت درباره بازنشستگی اساتید واجد پیام‌های تبلیغاتی و انتخاباتی باشد بیشتر بر نگرانی موجود می‌افزاید».

همزمان روزنامه اعتماد خبر داده است که بانک ملی نیز در حال اجرای تفکیک جنسیتی و راه‌اندازی «زنانه و مردانه» کردن بانک‌هاست.

به نوشته این روزنامه، «بانک ملی در اقدامی بی‌سابقه در خیابان فاطمیه رشت شعب مخصوص بانوان تاسیس کرده و این بانک دولتی تاکید کرده که «این شعبه فقط مخصوص بانوان است».

«بازگشت جناح راست به هاشمی رفسنجانی» برای «عبور از بحران»

روزنامه روزگار در شماره پنج‌شنبه «مواضع محافظه‌کاران برای عبور از بحران» را مورد بررسی قرار داده و از «بازگشت جناح راست به هاشمی» خبر داده است.

این روزنامه با مرور دیدارهای شماری از چهره‌ها و احزاب جناح حاکم با هاشمی رفسنجانی در هفته‌های اخیر نوشته است که «هاشمی رفسنجانی بعد از از سر گذراندن روزهایی که هر کدام از دیگری دشوار‌تر بوده این روز‌ها با فراغت در حال برداشت ثمرات صبر و سکوت خویش است» و «حالا دیگر انتقاد و اتهام به او در بازار سیاست خریداری ندارد» و حتی «کسانی که برای بیرون کردن او از صحنه سیاست تلاش می‌کردند، در حال حاضر خود در حال خروج تدریجی از قدرت هستند».

روزگار نوشته است که روز چهارشنبه «اخباری منتشر شد که با کنار هم قرار دادن و تامل درباره آنها می‌توان دریافت که رجوع به هاشمی به عنوان راه حلی برای برون‌رفت از بحران مطرح شده است، بحرانی که هاشمی از ۲۶ تیرماه ۸۸ خواستار شناسایی آن شد و اکنون آن قدر گسترش پیدا کرده است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید».

به نوشته این روزنامه، «اینک هم حزب موتلفه دریافته است که باید با هاشمی ارتباط داشته باشد و هم اصلاح‌طلبان او را مرجعی برای اصلاح ساختاری می‌دانند»، چنان که اسدالله بادامچیان از اعضای ارشد موتلفه چهارشنبه پانزدهم تیرماه گفت که «در رابطه با مسئله ارتباط با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حزب موتلفه این نکته را از آهنگ ولایت درمی‌یابد که باید با ایشان ارتباط داشته باشد و رابطه خود را قطع نکند» و «در این جریان مطالب و نکاتی را که به نظرمان می‌رسد، به وی می‌گوییم و ایشان نیز نظراتش را مطرح می‌کند».

حمیدرضا ترقی، دیگر عضو ارشد موتلفه اسلامی، نیز پیش‌بینی کرده که «اصلاح‌طلبان معتدل و معتقد به اصول و آرمان‌های انقلاب یک ضلع رقابت انتخابات خواهند بود و احتمالا در یک ائتلاف جدی با جریان وابسته به آقای هاشمی رفسنجانی عمل می‌کنند».

روزگار همچنین خبر داده است که «اصول‌گرایان تندرویی که بخش زیادی از هویت خود را از راه انتقاد از هاشمی به دست آورده‌اند اینک خطر ائتلافی بر گرد هاشمی را احساس کرده‌اند و به همین دلیل پروژه خنثی کردن آن را کلید زده‌اند».

یارانه شیر حذف شد

روزنامه‌های جهان صنعت، مردمسالاری و جمهوری اسلامی گزارش‌هایی درباره «حذف یارانه شیر» از امروز پنج‌شنبه و «خداحافظی مردم با شیر یارانه‌ای» منتشر کرده‌اند.

روزنامه جهان صنعت در گزارشی با تیتر «آخرین صف آخرین شیر یارانه‌ای، خداحافظی با شیر ۳۵۰ تومانی» نوشته است که «همزمان با رسیدن نیمه تیرماه پرونده شیر یارانه‌ای ۳۵۰ تومانی هم بسته شد» و «شیر یارانه‌ای از امروز، ۱۶ تیرماه، از سبدهای خرید مردم خداحافظی کرده و جای خود را به شیری می‌دهد که قیمت آن حدودا به نرخ آزاد نزدیک‌تر است».

روزنامه مردمسالاری نیز با تیتر «خداحافظی مردم با شیر ارزان و یارانه‌ای» با یادآوری این که مقام‌های دولت این بار و درباره «حذف یارانه شیر از نیمه تیرماه» برخلاف دیگر وعده‌‌های‌شان عمل کرده‌اند نوشته است که «الوعده، وفا! روز چهارشنبه با فرارسیدن پانزدهم تیرماه موعد قطع یارانه از مصرف‌کنندگان شیر فرارسید و بر اساس اعلام ستاد هدفمندی یارانه‌ها شیر از امروز پنج‌شنبه با نرخ آزاد عرضه خواهد شد».

به نوشته این روزنامه، «آزادسازی قیمت شیر در حالی صورت می‌گیرد که به استناد اظهارات کار‌شناسان بهداشت و سلامت میزان سرانه مصرف شیر در کشور خیلی کمتر از استانداردهای سایر کشورهای جهان است».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز خبر داده است که از این پس شیر یارانه‌ای با قیمت هر لیتر ۳۵۰ تومان از چرخه توزیع حذف و «شیر نیمه یارانه‌ای ۶۰۰ تومانی» جایگزین آن می‌شود و «قیمت شیر برای مصرف‌کننده نهایی‌‌ همان نرخ آزاد کنونی خواهد بود».

این روزنامه ‌نوشته است که «مهدی غضنفری وزیر بازرگانی دستورالعمل نحوه هدفمندی یارانه شیر را به ۳۱ استان کشور» ابلاغ کرده و «در هر استان کارگروهی تحت عنوان نظارت بر زنجیره تولید و توزیع شیر با مسئولیت استاندار یا معاون وی و مسئولان استانی تشکیل می‌شود» و تعیین قیمت شیر آزاد را نیز این «کارگروه» بر عهده دارد.

اعلام تخلف جدید دولت؛ «پرداخت اعتبارات توسعه پارس جنوبی به عنوان یارانه نقدی»

روزنامه‌های خراسان و ابتکار تخلف جدید دولت را مورد توجه قرار داده و خبر داده‌اند که «دولت اعتبارات توسعه پارس جنوبی به جای یارانه نقدی» را به مردم پرداخت کرده است.

به گزارش روزنامه خراسان، حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با تایید برخی گزارش‌ها از اختصاص بخشی از منابع مالی پروژه‌های عمرانی وزارتخانه‌ها به پرداخت یارانه نقدی و «گزارش دیوان محاسبات» در این باره، اعلام کرده است که «بخشی از بودجه‌ای که قرار بود وزارت نفت در پارس جنوبی هزینه کند، متاسفانه در قالب یارانه به مردم پرداخت شده است».

رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم همچنین تائید کرده است که «در حال حاضر دولت با کمبود بودجه برای پرداخت یارانه نقدی مواجه شده و به همین دلیل با استفاده از منابع مالی مربوط به پروژه‌های عمرانی وزارتخانه‌ها» بودجه یارانه نقدی را تامین می‌کند.

حمیدرضا کاتوزیان به عنوان مثال دیگری از تخلفات دولت گفته است که «خود مسئولان وزارت نیرو چندی پیش در نشستی در کمیسیون انرژی تاکید کردند که درآمد ناشی از صادرات برق» نیز صرف «پرداخت یارانه نقدی شده است» که «اصلا قرار نبود چنین اتفاقی بیفتد».

رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم همچنین اعلام کرده است که گزارش این کمیسیون «درباره کاهش ۷۲ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت کشور» برای ارائه به صحن علنی مجلس آماده است.

در گزارشی دیگر روزنامه ابتکار از «زیان ۶۰۰۰ میلیارد تومانی» به کشور در اثر «افتتاح نمایشی دو فاز پارس جنوبی» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، «پالایشگاه‌های فاز ۹ و ۱۰ میدان پارس‌جنوبی اسفندماه ۱۳۸۷ پس از صرف میلیارد‌ها تومان تبلیغات به‌ طور رسمی افتتاح شد و مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن بخش فراساحلی و چاه‌های دریایی این دو فاز مشترک با قطر هم راه‌اندازی شوند»، اما با گذشت نزدیک به بیش از ۲ سال و در حالی که «تاکنون ۸۴۵ روز از افتتاح رسمی این دو فاز مشترک گازی می‌گذرد و با وجود وعده‌های مختلف شرکت ملی نفت ایران، هنوز ۷۵ درصد از چاه‌های گازی فازهای ۹ و ۱۰ پارس‌ جنوبی قادر به تولید گاز طبیعی از مخزن مشترک با قطر در آب‌های خلیج فارس نیستند».

ابتکار تاکید کرده است که «برآوردهای کارشناسی‌شده در سطح کلان شرکت ملی نفت ایران» نشان داده است که «تأخیر در راه‌اندازی هر فاز پارس‌ جنوبی روزانه ۹ میلیون دلار، ماهانه ۲۷۰میلیون دلار و سالیانه حدود ۳. ۳ میلیارد دلار در پایین‌ترین وضع زیان را نصیب اقتصاد ملی می‌کند و در بهترین شرایط تاکنون عدم راه‌اندازی ۱۶ حلقه چاه فاز ۹ و ۱۰ پارس‌جنوبی حدود ۶ هزار میلیارد تومان (۶ میلیارد دلار) زیان برای اقتصاد کشور به ارمغان آورده است».
XS
SM
MD
LG