لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

روزنامه‌های شنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۰


روزنامه‌های شنبه ایران «واکنش‌ها به اظهارات فرمانده سپاه پاسداران»، «شکاف در جناح حاکم بر سر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات» و همچنین نگرانی اصول‌گرایان حاکم «از تکرار مجلس ششم» را مورد توجه قرار داده‌اند.

«مرور کارنامه نوگرایان دینی در چهلم عزت‌الله و هاله سحابی» و «هشدار نسبت به گسترش جنگ قدرت» و «خطر خسته شدن مردم از دعواهای سیاسی و فشارهای اقتصادی» و همچنین «رشد تا ۱۳۸ درصدی قیمت‌ها در رمضان ۹۰ نسبت به رمضان ۸۶» از دیگر عناوین روزنامه‌های ۱۸ تیرماه است.

واکنش‌ها به اظهارات فرمانده سپاه پاسداران

روزنامه‌های شرق و ابتکار واکنش‌ها به اظهارات فرمانده سپاه پاسداران در تعیین شرط برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، اسکله‌های سپاه، و ماموریت این نیرو برای بازداشت و برخورد با جریان انحرافی دولت را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «توصیه احمد جنتی به سپاه» نوشته است که «احمد جنتی امام جمعه موقت تهران با اشاره به سخنان مقام رهبری مبنی بر خودداری مسئولان از اختلاف، به نیروهای سپاه پاسداران توصیه کرد وارد اختلاف‌های سیاسی نشوند».

احمد جنتی دبیر ۸۶ ساله شورای نگهبان در نماز جمعه این هفته تهران همچنین گفت که «هیچ کس حق ندارد به اختلاف‌ها دامن بزند؛ به طریق اولی مسئولان سپاه پاسداران و دیگر نهادهای انقلابی هم نباید چنین کنند».

شرق تاکید کرده است که این سخنان احمد جنتی چند روز پس از آن بیان شد که فرمانده سپاه پاسداران طی مصاحبه‌هایی «به موضوع داغ این روزهای فضای سیاسی کشور یعنی جریان موسوم به انحرافی» پرداخته و «از سپرده شدن وظیفه برخورد با این جریان از سوی قوه قضاییه به سپاه خبر داده است».

روزنامه ابتکار نیز گزارش داده است که «سخنان هفته گذشته محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، درباره شروط حضور اصلاح‌طلبان و به‌ویژه خاتمی در فضای سیاسی کشور و انتخابات آینده با واکنش برخی از افراد فعال در حوزه سیاسی کشور روبه‌رو شد که برخی تأییدآمیز بود و برخی نیز انتقادآمیز و در مواردی نیز با توصیه‌هایی همراه بوده است».

این روزنامه از جمله به نامه اعتراض‌آمیز محمدرضا خاتمی به فرمانده سپاه پاسداران اشاره کرده و نوشته است که محمدرضا خاتمی در این نامه از فرمانده سپاه پرسیده است که «ممکن است بفرمایید شما از کدام جایگاه سیاسی یا قضایی برای حضور یا عدم حضور یک شهروند در فعالیت سیاسی قانونی شرط تعیین می‌کنید؟»

به نوشته ابتکار، محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب مشارکت، همچنین به محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، یادآوری کرده است که «این موضع شما در کنار همه مداخلات سیاسی دیگر برخلاف راهی است که آیت‌الله خمینی برای نیروهای مسلح بیان کرد و اگر شما واقعاً به امام معتقد هستید، باید بدون درنگ از این موضع‌گیری‌ها دوری کنید».

این روزنامه همزمان خبر داده است که مجتبی ذوالنور که تا اواخر خردادماه جانشین نماینده علی خامنه‌ای در سپاه بود و برای ورود به مجلس از این سمت کنار رفته از اظهارات فرمانده سپاه دفاع کرده و گفته است که «جعفری و سپاه نیست که تعیین کند چه کسی وارد سیاست شود و چه کسی نشود. این‌ گونه نیست که اگر سپاه یا فرمانده سپاه بگوید شما بیایید و دیگری نیایید، شورای محترم نگهبان براساس نظر آنها عمل کند» و البته تاکید کرده است که «جعفری فرمانده کل سپاه است و مأموریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم حفظ انقلاب و دستاوردهای انقلاب است».

به نوشته ابتکار، اسماعیل کوثری یکی دیگر از فرماندهان پیشین سپاه که در حال حاضر «عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم» است، نامه محمدرضا خاتمی را «ناظر بر نا‌آشنا بودن او با قانون» توصیف کرده و گفته است که «اگر فرمانده سپاه صحبت‌های اخیر را مطرح نمی‌کرد، آن گاه جای تعجب بود»، چرا که «مسئولیت سپاه پاسداران حفظ ارزش‌های اسلامی و دستاوردهای انقلاب است».

شکاف در جناح حاکم بر سر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات؛ نگرانی از تکرار مجلس ششم

روزنامه‌های اعتماد، ابتکار و کیهان در شماره شنبه اخباری منتشر کرده‌اند که حاکی از گسترش «شکاف در جناح حاکم» است تا آنجا که این جناح حتی درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیز اظهارات متناقض و دوگانه‌ای ابراز می‌کنند.

محمدنبی حبیبی، دبیرکل موتلفه اسلامی، به روزنامه اعتماد گفته است که «ضرورت حضور اصلاح‌طلبان را یک حرف تاکتیکی نمی‌دانم، بلکه حرفی استراتژیک می‌دانم» و «حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات اصلی استراتژیک است، نه تلاشی برای داغ کردن تنور انتخابات».

روزنامه اعتماد با اشاره به این که «فعالان سیاسی اصلاح‌طلب ترجیح می‌دهند در مقطع فعلی آن چنان خود را درگیر چنین مباحثی نکنند، چرا که بر این اعتقادند به دلیل برخی محدودیت‌ها برای اصلاح‌طلبان، صحبت از انتخابات ضرورتی ندارد» نوشته است که اما «طیفی از جریان اصول‌گرا چند صباحی است که در مواضع خود چراغ سبزهایی به اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات نشان می‌دهند که به نظر برخی تحلیل‌گران سیاسی مواضع اخیر این عده از اصول‌گرایان برای بازارگرمی است».

روزنامه ابتکار اما از «تذکر به اصول‌گرایان به دلیل روبوسی با اصلاح‌طلبان» خبر داده و نوشته است که در جریان برگزاری مجلس ختم محمدعلی صدوقی، امام جمعه یزد، در تهران «حضور همزمان شخصیت‌های دو جناح اصلی کشور» اتفاقاتی افتاد که «از جمله مهم‌ترین آن، مصافحه برخی از اصول‌گرایان و اعضای هیئت ‌دولت و مجلس با سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق، بود».

ابتکار نوشته است که «روبوسی علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه دولت دهم، با محمد خاتمی» و «مصافحه غفوری‌فرد و مصباحی‌مقدم، نمایندگان اصول‌گرای مجلس هشتم» با رئیس جمهور دوره اصلاحات، «سبب اعتراض برخی از چهره‌های اصول‌گرا به هم‌قطاران خود شده است».

همزمان روزنامه کیهان «هشدارهای انتخاباتی حدادعادل به اصول‌گرایان» را منتشر کرده و از قول وی در مورد تکرار «مجلس ششم» ابراز نگرانی کرده است.

غلامعلی حدادعادل که به واسطه ازدواج دخترش با مجتبی خامنه‌ای، یکی از پسران علی خامنه‌ای، مناسبات نزدیکی با رهبر جمهوری اسلامی دارد، همچنین خطاب به جناح حاکم گفته است که «دیدیم و دیدند که مجلس ششم می‌خواست چه بر سر انقلاب بیاورد و شاهد بودید که عاقبت کارگردان‌های مجلس ششم چه شد، مراقب باشید که اگر غفلت شود ممکن است اوضاع تکرار و حتی بد‌تر شود».

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در کیهان، نیز نزدیک به ۵ ماه پس از بازداشت و حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، بار دیگر رهبران جنبش سبز و همچنین محمد خاتمی را مورد حمله و اهانت قرار داده و از موسوی، خاتمی و کروبی به عنوان «فسیل زنده» نام برده است.

این روزنامه همچنین در سرمقاله‌ای خواهان تشکیل «سازمان اصول‌گرایان» برای «مهندسی انتخابات» شده و البته نوشته است که «موضوع «سازمان» محدود به «انتخابات» نیست و توفیق در انتخابات در واقع «کف» اهداف اصول‌گرایی است، نه سقف و تمامیت آن».

کیهان هشت ماه مانده به انتخابات مجلس نهم ادعا کرده است که جریان اعتراضی پس از انتخابات در ماه‌های آینده «با قدرت تمام به این عرصه بازخواهد گشت، چه برای نفوذ در حاکمیت و ضربه از درون یا دست‌کم کاهش سرعت پیشرفت نظام و چه برای تجدید فضای تشنج و اغتشاش».

مرور کارنامه نوگرایان دینی در چهلم عزت‌الله و هاله سحابی

روزنامه اعتماد در شماره شنبه به مناسبت چهلمین روز درگذشت عزت‌الله سحابی و کشته شدن هاله سحابی در جریان تشییع جنازه پدرش با انتشار چند یادداشت و یک گزارش به مرور کارنامه سیاسی سحابی‌ها و همچنین «فعالیت سیاسی نوگرایان دینی» پرداخته است.

این روزنامه در عین حال نوشته است که «بعد از گذشت ۴۰ روز از درگذشت مهندس عزت‌الله سحابی و فرزندش هاله سحابی و نیز مرگ ناگهانی هدی صابر، فعالیت آن چه به عنوان شورای فعالان ملی- مذهبی در بین جریانات سیاسی ایران شناخته می‌شود تا حدودی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است».

اعظم طالقانی که خود نیز در شمار اعضای شورای فعالان ملی مذهبی است اما به روزنامه اعتماد گفته است که «شاگردان مهندس سحابی فعال‌تر از گذشته اندیشه‌های او را ترویج می‌کنند».

هشدار به حاکمان؛ «مردم از دعوای سیاسی و فشارهای اقتصادی خسته شده‌اند»

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای با تیتر «آیا این یک خطر نیست؟!» نسبت به «افزایش گرانی و رشد فساد اقتصادی» در میانه «جنگ قدرت» جناح حاکم هشدار داده، و نوشته است که «سیاستمداران این روز‌ها سرگرم متهم کردن همدیگر به قاچاق کالا، جمع‌آوری ثروت، جاسوسی برای موساد، عمله فراماسونری بودن، مجاز نبودن برای حضور در انتخابات، فقدان شایستگی برای فعالیت سیاسی، همکاری با جریان انحرافی، خروج از عدالت، بی‌بصیرتی، تولید خطرهایی بزرگ‌تر از خطرهای گذشته، توسل به شعارهای تبلیغاتی، سطحی‌نگری و برخوردهای غیرعلمی، فرصت‌طلبی، موج‌سواری و تلاش برای انحصارطلبی و اقتدارگرایی هستند».

این روزنامه تاکید کرده است که این فهرست بلندبالای اتهامات «همه نسبت‌هایی هستند که در چند روز گذشته میان فعالان سیاسی و مسئولان رد و بدل شده و در خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی و مکتوب قابل مشاهده هستند و حتی بخشی از آنها در رسانه ملی نیز انعکاس داشته و «صاحب‌نظران این جنگ تبلیغاتی را یک نبرد زودهنگام برای انتخابات مجلس می‌دانند، جنگی که میان عناصر یک جناح درگرفته و چون این‌‌ همان جناحی است که خود را اصول‌گرا می‌داند و قدرت را نیز در دست دارد چاره‌ای جز این نیست که گفته شود این یک جنگ قدرت است».

سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به این که در میان این جنگ قدرت «افزایش ۱۳ درصدی قیمت سیمان، ابهام در تصمیمات جدید یارانه شیر و خداحافظی شیر یارانه‌ای، افزایش تعرفه شکر در آستانه ماه رمضان» و «بسته‌بندی‌های شیر، ماست، پنیر، آب‌میوه و... گاهی نصف و گاهی یک‌سوم خالی» پس از حذف یارانه‌ها «به خریداران تحویل می‌شوند، و «نتیجه این شده است که مردم از یک طرف با گرانی‌های سرسام‌آور مواجه‌اند و از طرف دیگر با کم‌فروشی‌ها».

این روزنامه با تاکید بر این که مدیران سیاسی و اقتصادی فعلی کشور «هیچ یک دغدغه مردم را ندارند و در این میان این مردم هستند که سرشان بی‌کلاه می‌ماند» نوشته است که «برای حفاظت از نظام جمهوری اسلامی، راه درست این نیست که مردم خاموش باشند و مسئولان سخنرانی کنند، بهترین راه این است که مردم بگویند و مسئولان به‌گوش باشند».

روزنامه جمهوری اسلامی به مقامات حکومتی هشدار داده و خطاب به آنها نوشته است که «اگر با گوش جان به حرف دل مردم گوش کنید به این واقعیت خواهید رسید که مردم از دعواهای سیاسی و فشارهای اقتصادی خسته شده‌اند. آیا این یک خطر نیست؟!»

«رشد تا ۱۳۸ درصدی قیمت‌ها در رمضان ۹۰ نسبت به رمضان ۸۶»

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «افطار با طعم گرانی» از «رشد تا ۱۳۸ درصدی قیمت‌ها در رمضان ۹۰ نسبت به رمضان ۸۶» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، «ماه رمضان امسال به واسطه افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم رنگ و بوی دیگری خواهد داشت، چرا که رشد ۲۶ تا ۱۳۸ درصدی قیمت مواد غذایی در آغازین روزهای تیرماه سال ‌جاری نسبت به ماه رمضان سال ۸۶، در کنار رشد روزافزون قیمت‌ها پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها و تاثیرپذیری از نوسانات قیمت‌های جهانی، گذشته از پیام نامیمون گرانی، خبر از کاهش هرچه بیشتر قدرت خرید مردم دارد».

روزنامه شرق نوشته است که «گزارش‌های خرده‌فروشی بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت گوشت گوسفندی در پایان خردادماه سال‌ جاری نسبت به ماه رمضان سال ۸۶ بیش از ۱۳۸ درصد رشد داشته و از هفت هزار و ۲۲۹ تومان در سال ۸۶ به بیش از ۱۷ هزار و ۲۶۷ تومان در پایان خردادماه سال‌ جاری رسیده» و «قیمت ماست، تخم‌مرغ، روغن مایع، شکر، قند، گوشت گوساله و گوشت مرغ نیز در بازه زمانی مورد بررسی به ترتیب ۴۷، ۷۹، ۷۳، ۱۱۶، ۷۵، ۷۲ و ۶۸ درصد رشد داشته است».

به نوشته این روزنامه، «آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت تمامی گروه‌های کالایی با افزایش چشمگیر همراه بوده و اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها نیز روند صعودی قیمت‌ها را تسریع و موجبات کاهش قدرت خرید مردم را فراهم کرده است».
XS
SM
MD
LG