لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

روزنامه‌های شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹


روزنامه‌های شنبه ایران ضمن انتشار گزارش‌هایی از «تاکید برخی مراجع قم بر استقلال حوزه»، از اقدام بی‌سابقه «تشکیل کمیسیون محرمانه نظارت بر رساله مراجع تقلید» خبر داده‌اند.

اظهارات جانشین فرمانده سپاه پاسداران درباره «سرکوب اعتراضات با اتصال به ولایت فقیه»، «تعلیق میرحسین موسوی از عضویت در هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس» و نیز وارد کردن اتهام «اغتشاش‌گری» به تماشاگران جشنواره فیلم فجر از سوی وزیر ارشاد اسلامی از دیگر اخباری است که در روزنامه‌ها منتشر شده است.

گرانی ناگهانی اقلام خوراکی و «رسیدن تخم مرغ به شانه‌اى ۶ هزار تومان»، و همچنین گزارش‌هایی از «مخالفت مقام‌های دولتی با افزایش دستمزد‌ها در سال ۹۰» از عناوین دیگر روزنامه‌های هفتم اسفندماه است.

تاکید بر استقلال حوزه همزمان با «تشکیل کمیسیون محرمانه نظارت بر رساله مراجع تقلید»

روزنامه‌های ابتکار، جمهوری اسلامی و مردمسالاری در صفحه نخست خود از «تأکید قم بر حفظ استقلال حوزه» گزارش داده‌اند و روزنامه آرمان نیز از «تشکیل کمیسیون محرمانه نظارت بر رساله‌های مراجع» خبر داده است.

روزنامه ابتکار در تیتر نخست خود با عنوان «تأکید قم بر حفظ استقلال حوزه» نوشته است که در هفتمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که روز پنج‌شنبه برگزار شد و شماری از روحانیان نزدیک به جناح حاکم از جمله احمد جنتی، محمد یزدی، علی اکبر ناطق‌نوری، احمد خاتمی، احمد علم‌الهدی، مرتضی مقتدایی و قربانعلی دری‌نجف‌آبادی در آن حضور داشتند، ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم طی سخنانی بر حفظ استقلال نهاد حوزه از نهاد حکومت تاکید کرده و گفته است که «افتخار روحانیت شیعه، استقلال است».

به نوشته این روزنامه، همچنین هاشم حسینی ‌بوشهری، امام‌جمعه موقت قم، نیز در این اجلاس گفته است که «روحانیت نباید دچار گسست با مردم شود» و «حوزه درعین‌ حال که حامی نظام است، باید ناصح نظام باشد».

روزنامه‌های جمهوری اسلامی و مردمسالاری نیز گزارش داده‌اند که ناصر مکارم شیرازی در اجلاس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفته است که «درست است که دولت و حکومت ما اسلامی و مقدس است، اما به هیچ عنوان نباید حوزه به دولت و حکومت وابسته باشد».

وی همچنین تاکید کرده است که «هوشیار باشیم، چرا که ممکن است کسانی بخواهند به طرق مختلف برای حوزه‌های علمیه و روحانیت وابستگی ایجاد کنند».

روز پنج‌شنبه نیز روزنامه مردمسالاری از قول آیت‌الله محمدعلی گرامی هشدار مشابهی در خصوص حفظ استقلال حوزه‌ها و مراجع تقلید منتشر کرده و نوشته بود که «اگر استقلال حوزه از بین برود و حوزه وابسته شود، همیشه که شرایط این نیست که یک نفر روحانی در راس کشور باشد یک وقت شرایط طور دیگری می‌شود که آن وقت روحانیت هم استقلالش از بین رفته است».

روزنامه مردمسالاری ضمن معرفی محمدعلی گرامی به عنوان «شاگرد مطرح آیت‌الله خمینی» از قول وی نوشته بود که از «عواقب خارج کردن کار‌ها از دست مراجع تقلید» این است که برای «آینده خطر دارد همیشه شرایط مثل الان نیست، اگر کار‌ها از دست مراجع گرفته شود ممکن است بعد‌ها شرایط دیگری پیش بیاید».

اما روزنامه آرمان در شماره شنبه خود خبر داده است که منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه علمیه قم «کمیسیون نظارت بر رساله‌های مراجع به صورت محرمانه تشکیل داده‌اند».

به گزارش این روزنامه، محمد یزدی که با حکم آیت‌الله خامنه‌ای عضو شورای عالی مدیریت حوزه و رئیس این شوراست، روز پنج‌شنبه در اجلاس جامعه مدرسین خبر «تشکیل کمیسیون نظارت بر رساله مراجع به صورت محرمانه» را اعلام کرد و گفت که «از دو سال پیش کمیسیونی به منظور نظارت بر رساله‌ها تشکیل شده و فعالیت این کمیسیون به صورت محرمانه انجام می‌شد».

محمد یزدی با تاکید بر این که «جلسات کمیسیون نظارت بر رساله‌های مراجع تقلید هر ماه به صورت محرمانه برگزار می‌شود» به طور رسمی از ممنوع شدن چاپ رساله برخی از مراجع تقلید سخن گفته و با تاکید بر این که «تاکنون جلوی تعداد قابل توجهی از رساله‌ها گرفته شده است» مدعی شده که به تشخیص کمیسیون محرمانه «رساله برخی از مراجع تقلید از نظر شرعی درست نبود چاپ شود».

به نوشته روزنامه آرمان، محمد یزدی همچنین گفته است که «در گذشته مسئله چاپ رساله از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می‌شد»، اما اکنون این وزارتخانه برای صدور اجازه چاپ رساله مراجع تقلید «نظر کمیسیون محرمانه نظارت بر رساله‌ها را اخذ می‌کند».

«سرکوب با اتصال به ولایت فقیه»

روزنامه کیهان از قول بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه تربیت مدرس، از تعلیق فعالیت میرحسین موسوی در این دانشگاه خبر داده است.

در حالی که بازداشت و حصر خانگی میرحسین موسوی از ۲۵ بهمن به اجرا در آمده، به نوشته کیهان رئیس دانشگاه تربیت مدرس هم اعلام کرده است که با شکایت بسیج دانشجویی و به دنبال اتفاقات رخ داده در راهپیمایی ۲۵ بهمن سبز‌ها «دیگر جای مماشات با این افراد که علناً در مقابل نظام ایستاده‌اند، وجود ندارد» و به همین دلیل میرحسین موسوی که از دوسال پیش ممنوع‌التدریس شده بود، به طور کلی از عضویت در هیئت علمی دانشگاه تریبت مدرس «تعلیق» شده است.

کیهان همچنین به صراحت از قول جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر «سرکوب» اعتراضات داخلی تاکید کرده و نوشته است که حسین سلامی در تجمع ۱۵ هزار نفری اعضای سپاه و بسیج در بابل گفته است که «با اتصال به ولایت فقیه» اعتراضات داخلی و از جمله اعتراضات ۲۵ بهمن را «سرکوب کردیم».

این روزنامه که تحت نظر نماینده آیت‌الله خامنه‌ای فعالیت می‌کند همزمان اظهارات عجیب وزیر ارشاد اسلامی درباره تماشاگران جشنواره فیلم فجر را منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «برخی تماشاچیان جشنواره فیلم فجر در برج میلاد اغتشاش‌گر بودند».

کیهان نوشته است که به دنبال اعتراض تماشاگران و «هو کردن» فیلمی که مقامات دولتی آن را «فیلم ارزشی و سیاسی» توصیف می‌کنند، محمدحسینی، وزیر ارشاد اسلامی، گفته است که «برخی از کسانی که در برج میلاد برای تماشای فیلم‌های دهه فجر حضور پیدا می‌کنند، پای‌بندی کافی نداشته و در ایجاد اغتشاش و جنجال‌آفرینی ید طولایی دارند».

وزیر ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد تماشاگران جشنواره فیلم فجر را «تماشاگرنما» توصیف و حتی ادعا کرده است که «برخی تماشاگرنما‌ها با طرح و برنامه قبلی در سالن نمایش فیلم حضور پیدا کرده و از‌‌ همان ابتدا شروع به هو کردن می‌کردند».

تخم مرغ شانه‌اى ۶ هزار تومان شد

روزنامه ابرار تیتر نخست خود را به گرانی بی‌سابقه «تخم مرغ» اختصاص داده و نوشته است که قیمت تخم مرغ به شانه‌اى ۶ هزار تومان رسیده است.

به نوشته این روزنامه، در حالی که طی روزهای اخیر «قیمت تخم مرغ به دانه اى ۲۰۰ تومان» و «شانه‌ای ۶ هزار تومان» افزایش پیدا کرده، مقام‌های دولتی مدعی هستند که گرانی تخم مرغ به خاطر شیوع بیماری تنفسی در مرغداری‌هاست.

محسن دستور، معاون وزیر جهاد کشاورزی، با این ادعا که «علت نوسانات قیمتى در بازار تخم مرغ بروز عوارض تنفسى در واحدهاى مرغدارى است» گفته است که «عوارض تنفسی در مرغداری‌ها در روزهاى گذشته تشدید و موجب افزایش قیمت تخم مرغ شده است».

گرانی ناگهانی برخی از اقلام خوراکی طی هفته‌های اخیر به یکی از مسائل اصلی مردم تبدیل شده تا آنجا که روز چهارشنبه ۴ اسفند روزنامه جهان صنعت از مسئولان کشوری خواسته بود تا «پاسخ‌گوی چالش سیب‌زمینی، پیازی باشند».

این روزنامه نوشته بود که «امسال قیمت گوجه فرنگی در پاییز به ۲۵۰۰ تومان رسید که طبق آمار بانک مرکزی نسبت به سال گذشته ۱۲۳ درصد رشد داشت» و «بعد از آن سیب زمینی با قیمت بالا خودنمایی کرد» و «در حال حاضر نوبت به پیاز رسیده که با رشد ۶۴ درصدی نسبت به سال گذشته رکورد ۱۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم را بزند».

مقام‌های دولتی با افزایش دستمزد‌ها در سال ۹۰ مخالف هستند

روزنامه تهران امروز گزارشی از «مخالفت مقام‌های دولتی با افزایش دستمزد‌ها در سال ۹۰» منتشر کرده و نوشته است که «پس از وزیر کار، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد هم با افزایش دستمزد‌ها در سال ۹۰ مخالفت کرد».

به نوشته این روزنامه، شمس‌الدین حسینی که علاوه بر وزارت اقتصاد سمت سخنگویی اقتصادی دولت را هم بر عهده دارد دلیل مخالفتش با افزایش دستمزد‌ها در سال ۹۰ تورم‌زا بودن افزایش دستمزد‌ها اعلام کرده و گفته است که «افزایش سالانه حقوق کارمندان و کارگران تورم‌زا بوده و به جای افزایش حقوق باید حمایت‌های هدفمند جایگزین دستکاری نرخ دستمزد‌ها شود».

تهران امروز با اشاره به این که «طی چند روز گذشته، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار هم طی سخنانی افزایش دستمزد‌ها مخالفت کرد و آن را تورم‌زا دانست» نوشته است که تکرار‌‌ همان اظهارات از سوی شمس‌الدین حسینی سخنگوی دولت، نشان می‌دهد که دولت احمدی‌نژاد با افزایش دستمزد‌ها در سال آینده مخالف است.

روزنامه دنیای اقتصاد هم در گزارشی با تیتر «دفاع دوباره سخنگوی اقتصادی دولت از طرح جایگزینی افزایش دستمزدها» نوشته است که وزیر کار با تاکید بر این که «به بهانه تورم، نرخ مزد‌ها و حقوق را افزایش می‌دهیم، اما طولی نمی‌کشد که این موج، به موج افزایش قیمت تبدیل می‌شود» گفته است که «با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و توزیع نقدی یارانه‌ها، ما هزینه خانوار‌ها را جبران کردیم و به گواه آمار و ارقام، این جبران بالا‌تر از آثار افزایش و اصلاح قیمت‌ها بود» و بهتر است که «به جای این که به سراغ افزایش دستمزد‌ها برویم، به سراغ توسعه نظام تامین اجتماعی برویم که در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هم پیش‌بینی شده است».

روزنامه جمهوری اسلامی همزمان در گزارشی با عنوان «تمام دلایل کارگران برای ضرورت افزایش حداقل دستمزد‌ها» اظهارات شماری از فعالان کارگری و نمایندگان مجلس درباره ضرورت افزایش دستمزد کارگران منتشر کرده است.

فعالان کارگری و نمایندگان مجلس ضمن رد «تورم‌زا بودن افزایش دستمزد‌ها» بر کاهش قدرت خرید کارگران پس از اجرای «حذف یارانه‌ها» و «افزایش قیمت‌ها» تاکید کرده و گفته‌اند که در حال حاضر حقوق ۷۶ درصد کارگران ایرانی زیر حداقل حقوق ۳۰۳ هزار تومانی است.
XS
SM
MD
LG