لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۱۰ آذرماه ۱۳۸۹


اغلب روزنامه‌های چهارشنبه ایران «انتقاد از دولت به خاطر ایجاد فضای بلاتکلیفی در اقتصاد کشور»، و نیز انتشار اخبار و تحلیل‌هایی درباره «ترور دو دانشمند هسته‌ای جمهوری اسلامی» را به عنوان تیترهای نخست خود برگزیده‌اند و برخی نیز «ضرر هر روز تعطيلی تهران» را که «۳۵۰ ميليارد تومان» برآورد شده است.

انتقاد از دولت به خاطر ایجاد فضای بلاتکلیفی در اقتصاد کشور
روزنامه‌های جمهوری اسلامی، جام جم و ابتکار روز چهارشنبه به انتقاد از دولت به خاطر «ایجاد بلاتکلیفی در اجرای حذف یارانه‌ها» پرداخته‌اند.

روزنامه جام جم در گزارشی با عنوان «پيامدهای تاخير در اجرای هدفمندی يارانه‌ها» نوشته است که «دولت با استدلال‌هايی كه می‌‌آورد ظاهرا به دنبال يافتن زمان مناسب برای كليد زدن جراحی بزرگ اقتصاد ايران است و با اين كه طبق قانون هدفمندی يارانه‌ها، زمان اجرای اين قانون اول سال ۸۹ بود، اما دولت تاكنون كه ۹ ماه از سال گذشته اين زمان مناسب را به دست نياورده است».

این روزنامه با اشاره به نگرانی‌‌های كارشناسی درباره تبعات تاخير در اجرای هدفمندی يارانه‌ها نوشته است که «افزايش پلكانی تورم، رشد انتظارات تورمی، بر هم خوردن ثبات سرمايه‌گذاری و توليد، افزايش فشار اقتصادی بر مردم» از جمله موارد مهم بلاتکلیفی در اجرای حذف یارانه‌هاست و البته «سردرگمی اقتصاد برای حركت به سوی آينده و دامن زدن به ركود» در اقتصاد کشور.

محمدرضا خباز، عضو كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادی از جمله تبعات تاخير در اجرای هدفمندی يارانه‌ها را «فشار به مردم» توصیف کرده و نوشته است که «اولين اثر اين تاخير افزايش فشار قيمت‌ها به مردم است».

وی با یادآوری این که «قانون هدفمندي يارانه‌ها يک بازه زمانی ۱۲ ماهه را برای اجراي اين قانون در هر سال در نظر گرفته است تا درآمد ۲۰ هزار ميليارد توماني هر سال در ۱۲ ‌ماه و به‌تدريج از محل آزادسازی قيمت‌ها از مردم دريافت شود» نوشته است که «تاخير ۹ ماهه در اجرا به اين معنی است كه اين پول بايد در سه ماه از مردم دريافت شود و اين امر باعث فشار بيشتری بر مردم خواهد شد».

مهدي تقوی، استاد اقتصاد دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايی، نيز به روزنامه جام جم گفته است که «تبعات تاخير در اجراي حذف یارانه‌ها بر اقتصاد كم‌كم دارد از مزايا بيشتر مي‌شود»، چرا که «تاخير ذاتا تورم‌‌زاست» و «حذف يارانه‌ها نیز في‌نفسه تورم ايجاد مي‌كند» و «تاخيرهای پی ‌در پی باعث انتظارات تورمي انباشته مي‌شود و حين اجرا فشارش به مردم وارد می شود».

روزنامه جمهوری اسلامی اقتصاد ایران را «بيمار» و طرح تحول اقتصادی را «درمان بیماری» فرض کرده و نوشته است که «طراحان قانون هدفمندي يارانه‌ها به عنوان تيم پزشكي متولي درمان اقتصاد ايران از مدت‌ها قبل مجموعه فعالان اقتصادی، افكار عمومي را به طرق گوناگون براي عمل جراحي بستري كرده‌اند، ولی برخلاف تاكيدات فراوان براي ضرورت اجراي سريع‌تر جراحی، آغاز اين كار به صورت مداوم و بدون ارائه توضيحات شفاف دائما به تعويق مي‌افتد».

این روزنامه با تاکید بر این که «بیمار نيازمند تجديد روحيه است» نوشته است که «اگر كل فرايند را به سه مرحله آگاه‌سازی، آماده‌سازي و همراه‌سازي افراز كنيم، بررسي روند طي شده نشان مي‌دهد كه مسئولان اجرايي در مرحله نخست كه آگاه‌سازي جامعه با كمک رسانه‌ها افكار عمومي را به آمادگي لازم براي پذيرش اين جراحي برسانند» نوشته است که «ظاهرا در مرحله دوم كه افكار عمومي بايد آمادگي لازم را براي ورود به مرحله اصلاح قيمتي به دست آورد، دچار موانعی» شده‌اند.

و اما روزنامه ابتکار در سرمقاله خود حکایت مشهور «به مرگ گرفتن و به تب راضی شدن» را یادآوری کرده و نوشته است که «رئيس دولت طي يکي دو ماه گذشته بارها بر لزوم صرفه‌جويي مردم، صفر کردن خريدهاي غيرضروري و نرفتن به بازار و به اصطلاح آماده‌باش براي نوعي رياضت در گام آغازين اجراي هدفمندي يارانه‌ها تاکيد کرده»، اما «اين برزخ انتظاري درکنار رکود و کسالت بازار و اقتصاد به اعتقاد بسياري از اقتصاددانان تورم انتظاري را نيز بر تورم قابل پيش‌بيني ناشي از ماراتن هدفمندي و اصلاح قيمت‌ها اضافه خواهد کرد».

این روزنامه تاکید کرده است که «در نهايت اين که جناب آقاي رئيس، شواهد نشان می‌دهد که بالتبع مردم به تب راضي شده‌اند ديگر، مرحمت فرموده، يا اجازه دهيد مثل سابق برويم سرخانه و زندگي‌هايمان، يا هم آن ماشه را بچکانيد و دستور فرماييد ماراتن را آغاز کنند... لطفا.»

«ضرر هر روز تعطيلي تهران ۳۵۰ ميليارد تومان است»

روزنامه آرمان از قول محمدرضا تابش، نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی، گزارش داده است که «ضرر هر روز تعطيلي تهران ۳۵۰ ميليارد تومان است».

این روزنامه از قول رئیس فراکسیون اقلیت مجلس هشتم نوشته است که «پيش‌بيني وصول ماليات براي سال ۸۹ حدود ۳۵ هزار ميليارد تومان است، تعداد روزهاي كاري در سال هم ۲۸۸ روز است، اگر اين ۳۵ هزار ميليارد تومان را تقسيم بر ۲۸۸ روز كاري كنيم دولت حدود ۱۲۰ ميليارد تومان به ازاي هر روز تعطيلي در كشور ماليات از دست مي‌دهد، از آنجا كه سهم استان تهران از وصول ماليات‌ها قريب ۲۵ درصد يا يک چهارم كشور است، هر روز تعطيلي در تهران حدود ۳۰ ميليارد تومان ضرر مالياتي به دولت وارد مي‌كند».

محمدرضا تابش گفته است که علاوه بر این با احتساب «برآورد توليد ناخالص داخلی» نیز «حدود ۳۵۰ ميليارد تومان ضرر و زيان هر روز تعطيلي در تهران است» و تاکید کرده است که «البته اين فقط پيامدهاي اقتصادي تعطيلات است كه تاكيد مي‌كنم اقتصاددانان اين خسارات را در كشور و تهران به صورت دقيق محاسبه كنند».

نماينده اردكان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفته است که «اين تعطيلات علاوه بر تاثيرات سوء اقتصادي پيامدهاي منفي روحي و رواني ديگري هم به دنبال دارد، نظم كشور را دچار اختلال مي‌كند، برنامه‌هاي مردم و مسئولان را به‌هم مي‌زند، بخش خصوصي خسارات هنگفتي متحمل مي‌شود، قشرهاي مختلف اجتماعي نظير پزشكان، اصناف، دانشجويان و... هم با مشكل مواجه مي‌شوند و از نظر حقوقي هم دريافت‌ها، پرداخت‌ها و مراجعات بانكي و حضور در محاكم قضايي از رهگذر اين تعطيلات دچار وقفه و معضل مي‌شوند».

افزایش ابهام‌ها درباره ترور دو دانشمند هسته‌ای

انتشار اخبار و گمانه‌زنی‌ها درباره ترور دو استاد دانشگاه در روزنامه‌های چهارشنبه ایران تداوم یافت و از جمله روزنامه‌های تهران امروز اظهارات دادستان تهران در این باره را منتشر کرده‌اند که گفته است «پليس و دستگاه‌های امنيتي بايد قاطعانه ترورها را پيگيري و عوامل ترور را معرفي كنند و نگذارند كه عاقبت اين پرونده مانند پرونده استاد علي‌محمدی شود».

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ابتکار این اظهارات دادستان تهران را «انتقاد از ماموران امنیتی و انتظامی» توصیف کرده و از قول عباس جعفری دولت‌آبادی نوشته‌اند که «خائنين به ملت هرچه سريع‌تر شناسايي شوند و قابل قبول نيست كه پرونده‌ها اين گونه شود».

دادستان تهران در اظهاراتش همچنین به صراحت از بی‌توجهی نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات در مورد پرونده ترور مسعود علی‌محمدی انتقاد کرده که با گذشت نزدیک به یازده ماه تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در همین حال روزنامه تهران امروز از اعلام آمادگی سپاه پاسداران برای «حفاظت از نخبگان هسته‌ای» خبر داده و نوشته است که یدالله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران، ضمن اعلام «آمادگی اين نیرو برای حفاظت از اساتید و نخبگان هسته‌ای» گفته است که «در صورت تصویب شورای عالی امنیت ملی، سپاه پاسداران آمادگی کامل دارد تا از اساتید و نخبگان دانشگاهی حفاظت کند».

این روزنامه همچنین نوشته است که که پرویز داوودی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۸ با اعلام این که «مجید شهرياری حفاظت می‌شد» گفته است که درباره جزئیات و چگونگی محافظت وزارت اطلاعات و مقام‌های امنیتی و انتظامی می‌توانند توضیحات بیشتر را ارائه کنند.

اما روزنامه کیهان در سرمقاله‌ای با عنوان «يک هويت با دو شناسنامه» جنبش اعتراضی پس از انتخابات و رهبران مخالفان را به پیگیری اهدافی مشابه عاملان ترور دانشمندان هسته‌ای متهم کرده است.

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در این روزنامه مدعی شده است که که رهبران مخالفان و نیز جنبش اعتراضی پس از انتخابات از طریق مخالفت نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات و ایستادن در مقابل آیت‌الله خامنه‌ای همان «اهدافی» را دنبال کرده‌اند که «عاملان ترور دانشمندان هسته‌ای» دنبال می‌کردند.

روزنامه خراسان در سرمقاله‌اش «چند نکته درباره ترور دو دانشمند هسته‌ای» را یادآوری کرده و با تاکید بر این که «ترور دکتر مسعود علي‌محمدي، استاد فيزيک دانشگاه تهران، در سال گذشته بايد حساسيت نيروهاي انتظامي، امنيتي و اطلاعاتي کشور را دوصد چندان مي‌کرد» نوشته است که «طي حدود یازده ماه گذشته» باید عوامل آن ترور شناسايي و دستگير مي‌شدند و «تا امروز جامعه شاهد تکرار چنين فاجعه‌اي» نمی‌شد.

این روزنامه در عین حال نوشته است که «چسباندن بمب به بدنه خودروي دو استاد دانشگاه توسط موتورسواران در روز روشن در دو اقدام هماهنگ و مشابه به خوبي از عمليات شناسایی، کنترل، پي‌گيري، موقعيت‌سنجي و آزادي عمل کامل و بي‌دغدغه طراحان و مجريان اين اقدام تروريستي حکايت مي‌کند و اين خود به روشني نشان‌دهنده يک خلاء اساسي در حفاظت و تامين امنيت سرمايه‌هاي انساني ملي است».
XS
SM
MD
LG