لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

روزنامه‌های شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹


روزنامه‌های شنبه ایران از «حذف تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از کمیته تعیین دستمزد کارگران»، «یک ترم محرومیت ۵۰ دانشجو به خاطر شرکت در اردوی مختلط»، و «سوختن جنگل‌ها در میان سوء‌مدیریت» مقام‌های مسئول و نیز «نامه ۱۶ زندانی سیاسی به اکبر هاشمی رفسنجانی» خبر داده‌اند.

روزنامه‌ها همچنین گزارش‌هایی از «ضرر هزار میلیارد تومانی به ازای هر روز تعطیل اعلام کردن تهران» و تحصیل «۸۵ درصد دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های غیردولتی» منتشر کرده‌اند.

«ضرر هزار میلیارد تومانی هر روز تعطیلات تهران به اقتصاد کشور»

دو روزنامه جمهوری اسلامی و جام جم در شماره شنبه خود اعلام تعطیلات پیاپی از سوی دولت به بهانه آلودگی هوا را مورد انتقاد قرار داده و آن را «خسارت‌بار» و «خطرناک» توصیف کرده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی از قول هادی حق‌شناس، كارشناس اقتصادی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، نوشته است که «در اثر تعطيلات پي‌درپی به خاطر آلودگی هوای تهران، به ازای هر روز تعطيلی بيش از هزار ميليارد تومان به كشور خسارت وارد شده است».

هادی حق‌شناس تاکید کرده است که «تعطيلی شهر تهران به علت آلودگی هوا بر ساير مناطق کشور نيز تاثير گذاشته و اقتصاد ساير مناطق را به حالت نيمه‌تعطيل درآورده كه اين امر نیز به ضرر كشور است».

روزنامه جمهوری اسلامی علاوه بر این در سرمقاله‌ای با عنوان «آن چه البته به جایی نرسد تعطيلی است» اقداماتی چون اعلام تعطیلی و طرح زوج و فرد خودروها را «روش‌های موقت و تسکین‌دهنده» نامیده و نوشته است که چنین اقداماتی «نه تنها مشكل آلودگی هوا ريشه‌كن نخواهد شد، بلكه هر چه زمان بيشتری می‌‌گذرد دامنه اين مشكل وسيع‌تر مي‌شود».

این روزنامه با اشاره به این که «زيان‌های ناشی از به‌كارگيری راه حل‌های موقت نيز به عوارض آلودگی هوا اضافه می‌شوند و خسران را افزايش می‌‌دهند» نوشته است که «اين مشكل راه حل‌های ريشه‌ای و اساسي دارد و اين راه حل‌ها عبارتند از تقويت ناوگان حمل و نقل عمومی، نهادينه كردن فرهنگ استفاده از وسائل نقليه عمومی، دور كردن كارخانجات از شهرها، جلوگيری از نابودی درخت‌ها و فضای سبز، كنار گذاشتن امكانات دودزا، گسترش پارک‌‌ها و درخت‌كاری در شهرها و اطراف آنها و محدود ساختن ورود خودرو به بازارهای داخلی».

روزنامه جمهوری اسلامی تاکید کرده است که «مسئولان بايد ابتدا باور كنند كه آن چه البته به جایی نرسد تعطيلی است، تا سپس خود را ملزم به عملی ساختن اقدامات ريشه‌ای و اساسی کنند».

روزنامه جام جم نیز با اشاره به « تعطیلی همه مهد‌های كودک‌، مراكز پيش‌دبستانی و مدارس ابتدایی» تهران در روز شنبه مسئولان دولتی را عامل تشدید آلودگی هوا معرفی کرده و نوشته است که «مردم دود بي‌توجهی به حمل‌ونقل عمومی را می ‌خورند».

این روزنامه نیز راهکارهایی چون زوج و فرد کردن خودروها و تعطیلی را «مسكن موقت» توصیف کرده و نوشته است که هیچ یک از این اقدامات «راه‌حل اساسی براي معضل آلودگی هوا نيست».

جام جم از قول مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس شورای اسلامی، نوشته است که «تعطیلی راه حل نیست» و «تعطيل كردن مدارس و ادارات را راه‌حل خطرناكی می‌دانم، چرا كه اين امر موجب وارد شدن خسارات قابل توجهی به پيكره اقتصاد كشور می‌شود».

به گفته لاهوتی، در حالی که متروی تهران در طول روز يک ميليون و ۷۰۰ هزار مسافر را جابه‌جا می‌‌كند، دولت نسبت به آن بی‌توجه است، در حالی که می‌توانست آمار مسافران مترو را در روز دو برابر کند.

این عضو مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است که «ضرر بي‌توجهي به حمل‌ونقل عمومي مانند محقق نشدن قانون برداشت دو ميليارد دلار» از صندوق ذخيره ارزی برای کمک به مترو در تهران و کلان‌شهرها «ضربه‌های بيشتری نسبت به تعطيلی‌‌ها و خسارت به اقتصاد كشور وارد می‌‌كند».

حذف تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از کمیته تعیین دستمزد کارگران

روزنامه جهان صنعت از قول دبیر کانون شورای هماهنگی کارفرمایان از «حذف تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از کمیته دستمزد کارگران» خبر داده و نوشته است که «به علت بروز برخی مسایل سیاسی، اعضای اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن مصوبه مزدی سال آینده را تعیین می‌کنند».

به گفته عباس وطن‌پرور، دبیر کانون شورای هماهنگی کارفرمایان سراسر کشور، این اقدام دولت در حالی صورت گرفته است که «میانگین تورم سبد هزینه خانوار کارگری طی هشت ماه گذشته بیش از ۳۵ درصد برآورد می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها این نرخ به بیش از ۶۰ درصد ارتقا ‌یابد».

بر اساس ماده ۴۱ قانون فعلی کار که به «تعیین حداقل دستمزد کارگران» باید متناسب با «درصد تورم اعلام شده از سوی بانک مركزی، تأمين معيشت زندگی يك خانواده به تعداد متوسط» و متناسب با «شرايط اقتصادی كشور و بخش‌های مختلف اقتصادی» باشد و مرجع تعیین آن «شورای عالی کار» مرکب از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و نیز نمایندگان دولت است.

مقام‌های دولتی تاکنون درباره دلایل «حذف نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی» از کمیته تعیین حداقل دستمزد شورای عالی کار توضیحی ارائه نکرده‌اند.

در اسفند ۸۸ شورای عالی کار «حداقل دستمزد كارگران برای سال ۸۹ را مبلغ ۳۰۳ هزار و ۴۸ تومان» معادل «روزی ده هزار و صد تومان» تعیین کرد که با اعتراض کارگران مواجه شد، اما در نهایت به اجرا در آمد.

شماری از اعضای تشکل‌های کارگری از جمله خانه کارگر طی روزهای اخیر تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۰ را به بعد از اجرای حذف یارانه‌ها و مشخص شدن آثار تورمی این طرح بر زندگی کارگران موکول و تاکید کرده‌اند که طرح زودهنگام موضوع حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۰ بیشتر خواسته مقام‌های دولتی است تا تشکل‌های کارگری.

بازتاب نامه زندانیان سیاسی به هاشمی رفسنجانی در روزنامه آرمان

با تداوم محدودیت‌ها برای انتشار اخبار زندانیان سیاسی، روز شنبه نامه ۱۶ تن از زندانیان سیاسی به هاشمی رفسنجانی تنها در یک روزنامه، روزنامه آرمان، منتشر شده است.

این روزنامه به انتشار خبری کوتاه در این خصوص اکتفا کرده و نوشته است که «جمعی از زندانیان سیاسی در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار رسیدگی این نهاد در تعریف جرم سیاسی شده‌اند».

روزنامه آرمان نوشته است که این نامه با امضای محسن امین‌زاده، بهمن احمدی امویی، حسن اسدی زیدآبادی ، مصطفی تاج‌زاده، علی جمالی، مجید دری، محمد داوری، داوود سلیمانی، عیسی سحرخیز، عباس کاکايی، محمدرضا مقیسه، علی ملیحی، عبدالله مومنی، محسن میردامادی، محمد نوری‌زاد و سید ضیا نبوی منتشر شده، اما این روزنامه محتوای این نامه را که در آن بر روند غیرقانونی بازداشت‌ها، پرونده‌سازی و محاکمه زندانیان سیاسی پس از انتخابات تاکید شده منتشر نکرده است.

روزنامه آرمان در عین حال نوشته است که «رونوشت این نامه به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، هم ارسال شده است».

«۸۵ درصد دانشجویان ایران در دانشگاه‌های غیردولتی درس می‌خوانند»

روزنامه تهران امروز گزارش داده است که پراكندگی سه ميليون و ۷۹۰ هزار و ۸۵۹ دانشجو در جغرافيای تحصيلي دانشگاه‌های دولتي و غيردولتی ايران نشان می‌‌دهد که «تنها ۱۵ درصد دانشجويان در دانشگاه‌های دولتی درس می‌خوانند و ۸۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌های غيردولتی مشغول تحصیل هستند».

این روزنامه نوشته است که «بر اساس گفته‌های حسین نادری‌منش، معاون وزيرعلوم، در چهلمين همايش معاونان آموزشي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي تنها ۱۵ درصد دانشجويان در دانشگاه‌هاي دولتي درس مي‌خوانند و بقيه آنها در دانشگاه‌های غيردولتی، به‌طوری ‌كه ۴۰ درصد در دانشگاه آزاد، ۲۵ درصد در دانشگاه پيام نور، ۵ تا ۱۰ درصد در دانشگاه جامع علمی- كاربردی، ۱۰ درصد در غيرانتفاعی‌‌ها و ۱۰ درصد نیز در دستگاه‌های وابسته مشغول به تحصيل هستند».

تهران امروز با تاکید بر این که «حضور بيش از ۸۵ درصد از دانشجويان در دانشگاه‌هاي غيردولتي نشان مي‌دهد كه فعالیت دانشگاه آزاد در سال ۱۳۶۱ و همچنين دانشگاه پيام‌نور كه از سال ۶۷ به جرگه دانشگاه‌های غيردولتي ايران پيوسته‌اند مقوله مهمی است كه نبايد در برنامه‌ريزي‌های علمي كشور ناديده گرفته شود و بي‌شك نيازمند مطالعه و بررسي‌هاي بيشتر برای ارتقاي سطح علمي و دانش اين دانشگاه‌هاست».

حسین نادری‌منش همچنین گفته است که «۴۵ درصد دانشجويان كشور در رشته علوم انسانی، ۹ درصد در علوم پايه، ۳۳ درصد در رشته‌های فنی، ۶.۵ درصد در رشته‌های هنر و ۶.۱ درصد در رشته‌های كشاورزی مشغول به تحصيل هستند».

این روزنامه همچنین نوشته است که آن چه در آمارهای ارائه شده از سوی معاون آموزشی وزارت علوم و با توجه به شرايط اقليمی ايران جای تعجب دارد «جمعيت ۶.۱ دانشجويان رشته کشاورزی» نسبت به کل دانشجویان کشور است، آن هم در حالی است که از همین تعداد هم «تعداد تحصيل‌كرده‌هاي فعال در حوزه كشاورزی زير یک درصد است».

۵۰ دانشجو به خاطر شرکت در اردوی مختلط یک ترم از تحصیل محروم شدند

روزنامه آرمان در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو در ایران، از اخراج ۵۰ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت برای یک ترم به دستور کمیته انضباطی این دانشگاه خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، «دست‌کم ۵۰ دانشجوی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت به علت آن چه شرکت در اردوی مختلط با دیگر دانشجویان عنوان شده، به کمیته انضباطی احضار و به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند».

چند هفته پیش نیز معاون دانشجویی وزارت علوم از صدور حکم علیه ۱۱۰۰ دانشجو طی سال تحصیلی ۸۸-۸۹ از سوی کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها خبر داده بود.

مشاور فرهنگی فرمانده سپاه خواهان محاكمه رهبران جنبش سبز به عنوان ضدانقلاب شد

روزنامه کیهان خبر داده است که محمدحسین صفار هرندی، مشاور فرهنگی فرماندهي كل سپاه پاسداران و وزیر سابق ارشاد اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد، خواستار محاكمه رهبران اعتراضات پس از انتخابات «به عنوان ضدانقلاب» شده است.

این روزنامه ضمن انتشار اظهارات اخیر صفار هرندی در جمع بسیج ادارات فریدونکار، اهانت‌های صریح وزیر ارشاد اسلامی پیشین دولت احمدی‌نژاد علیه میرحسین موسوی را هم منتشر کرده و از قول مشاور فرهنگی فرمانده سپاه از آقای موسوی به عنوان «خيال‌بافی كه زمان امام پست اجرایی مهم داشت» نام برده و نوشته است که وی «مدعی است در مسير شهادت قدم برداشته، حال رسيده به جايي كه شده سرسلسله جريان فساد و كثيفی كه در ماه مبارك رمضان عربده‌كشی می‌كند».

محمدحسين صفار هرندی با اشاره به این که مصمم بودن موسوی، کروبی و دیگر رهبران جنبش سبز در مخالفت با سیاست‌های حاکم بر کشور گفته است که «به اينها فرصت داده شد، تا شايد برگردند، اما برنگشتند»، و به همین دلیل «اينها حال ديگر ضدانقلاب هستند و به عنوان ضدانقلاب در دادگاه انقلاب بايد محاكمه شوند».

«جنگل‌ها در آتش سوء‌مديريت می‌‌سوزند»

روزنامه ابتکار گزارشی از تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های مناطق مختلف کشور منتشر کرده و نوشته است که «آتش به جان جنگل‌های ايران افتاده است؛ جنگل‌های سرسبز شمال كشور، جنگل‌های پراكنده دامنه زاگرس، جنگل بی‌نظير ابر در شاهرود كه جايگاه ببرهای ايرانی است به خاكستر تبديل می‌شوند».

این روزنامه با اشاره به این که آتش‌سوزی در«هكتارها جنگل در رودبار و دامنه شمالی البرز»، «جنگل شهرستان گلوگاه»، «جنگل‌های زاگرس در غرب و جنوب غرب کشور» هنوز خاموش نشده و این که «بيش از ۲۰ روز از آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان و ۱۰ روز از شروع آتش‌سوزی در جنگل‌های گرگان و علی‌آباد کتول» می‌گذرد نوشته است که «در تازه‌ترين آتش‌سوزی‌ها در شمال شرق کشور شعله‌های آتش جنگل‌های منطقه راميان را هم فرا گرفته است».

روزنامه ابتکار در عین حال تاکید کرده است که «در نقاط ديگر کشور هم از اوضاع خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد» و نوشته است که «اواخر هفته گذشته در حادثه تلخ ديگری ۲۰ هکتار از جنگل‌های دنا در مرز بين کهگيلويه و بويراحمد و چهارمحال و بختياری طعمه حريق شد» و این در حالی است که طی «شش ماه گذشته بيش از ۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های مريوان و سروآباد نیز در آتش سوخته و اين داستان ادامه دارد».

این روزنامه همچنین نوشته است که «طبق استاندارد جهانی سهم هر فرد از جنگل هشت هكتار است، اما وسعت كم جنگل‌های ايران اين نسبت را به دو هكتار برای هر فرد ايرانی پایین آورده و سهم ايرانيان از جنگل را حالا آتش دارد كمتر می‌‌كند».

این روزنامه با تاکید بر این که «ايران هم محتاج جنگل است، اما جلو چشم ايران جنگل‌هايش دارد ذبح می‌‌شود» پرسیده است که «به راستی چه كسی پاسخ‌گوست؟»
XS
SM
MD
LG