لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

روزنامه‌های پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۹


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران علاوه بر بازتاب‌ «اظهارات رئیس قوه قضاییه»، به‌ویژه وعده صادق لاریجانی به اعدام سریع سارقان مسلح، «جزئيات طرح ستاد جدید امر به معروف و نهي از منکر» را منتشر کرده‌اند.

روزنامه‌ها همچنین پاسخ رئیس مرکز کنترل کیفیت هوای تهران به رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور را منتشر کرده و از قول يوسف رشيدی نوشته‌اند که «دليل آلودگی هوا سوخت بی‌‌كيفيت است، نه بخاری گازی».

برخی از روزنامه‌های حامی دولت نیز ادعای دادستان تهران علیه روزنامه‌نگاران بازداشت شده روزنامه شرق را منتشر کرده‌اند.

جزئيات طرح ستاد جدید امر به معروف و نهي از منکر

روزنامه خراسان گزارشی از «جزئيات طرح احيای امر به معروف و نهي از منکر» منتشر کرده و از قول نايب رئيس کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نوشته است که این طرح در کمیسیون شوراهای مجلس به تصویب رسیده است.

به گفته جواد آرين‌منش، در صورت تصويب اين طرح ستاد امر به معروف و نهی از منکر با حضور نماينده رهبر جمهوری اسلامی به عنوان رئيس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، يکي از معاونان رئيس جمهور، يکي از معاونان رئيس قوه قضاييه، وزرای کشور، ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، نمايندگانی از شوراي عالی انقلاب فرهنگی، حوزه علميه، فرماندهان نيروی انتظامي و بسيج، رئيس سازمان صداوسيما و سه نماينده از مجلس، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و رئیس سازمان ملی جوانان تشکيل خواهد شد».

روزنامه خراسان همچنین نوشته است که «اين ستاد بايد با اتخاذ سياست‌ها و راهکارها و برنامه‌ريزی و تدوين راهبردهای پژوهشی، آموزشی در راستای اجراي امر به معروف و نهي از منکر گام بردارد» و «مصوبات ستاد امر به معروف دارای ضمانت اجرایی خواهد بود و تمامی دستگاه‌ها و نهادها موظف به اجرای مصوبات اين ستاد خواهند بود».

جواد آرین‌منش گفته است که در حال حاضر «آمران به معروف و ناهيان از منکر در محاکم قضايي به دليل نبود قانون مورد حمايت واقع نمي‌شوند»، اما با تصویب نهایی طرح جدید تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر این که «مديران دستگاه‌های دولتی موظف‌اند زمينه اجرای امر به معروف را به صورت تذکر لسانی، دعوت به خير، نصيحت و نقد فراهم کنند»، اقداماتی چون «تذکر لسانی» همگانی خواهد شد و آمران به معروف و نهی از منکر در «راستای احکام اسلامي» می‌توانند «در حوزه‌هاي مختلف احکام و شئون اسلامي، عفت عمومي، تحکيم مباني خانواده، امنيت و انضباط اجتماعی، بهداشت عمومي، حفاظت محيط زيست» و «فساد مالی، مفاسد اقتصادی، رعايت نظم، انضباط و شئون اداری، رعايت وجدان کاری، حفظ بيت‌المال، تجمل‌گرايی» اقدام کنند.

بازتاب اظهارات رئیس قوه قضاییه در روزنامه‌ها

اغلب روزنامه‌های ۱۸ آذرماه ایران بخش‌هایی از اظهارات روز چهارشنبه صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، را در صفحه نخست خود منتشر کرده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی در تیتر یک خود از «وعده رئيس قوه قضائيه برای برخورد سریع و قاطع با سارقان مسلح» خبر داده و روزنامه کیهان نوشته است که «سارقان مسلح و متجاوزان به عنف در اسرع وقت اعدام می‌شوند».

روزنامه ابتکار با تیتر «هشدارهای تازه قاضی‌القضات» نوشته است که «رئیس قوه قضائيه با حضور در همايش "همت مضاعف، كار مضاعف، ارتقاء سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد" در سخناني به سارقان و متجاوزان به عنف هشدار داد و گفت که پرونده آنان يک‌ماهه بررسي شده و حکم اعدام صادر خواهد شد».

این روزنامه در عین حال نوشته است که صادق لاریجانی «به برخي انتقادات چند هفته گذشته نسبت به قوه قضایيه واکنش نشان داده» و از جمله درباره «دخالت نيروهاي امنيتی در پرونده‌های قضایی، وجود فساد در دستگاه قضایی کشور و پرونده‌های بزرگ مفاسد اقتصادی» توضيحاتي داده است.

به نوشته روزنامه ابتکار، صادق لاریجانی بی‌اعتمادی به قوه قضاییه را پذیرفته و گفته است که «ايجاد فضای امن در جامعه بايد براي همه دستگاه‌ها يك اصل باشد، به‌ويژه برای دستگاه قضايي كه متاسفانه اعتماد نسبت به آن كمی كمرنگ شده است كه بخشی از آن تبليغات و بخشی از آن حقيقت است».

این روزنامه نوشته است که رئیس قوه قضاییه ضمن انتقاد به اظهارات دبیر شورای نگهبان که گفته بود «قوه قضاييه دستگاه امنيتي را كنار گذاشته و خودش اقدامات را انجام مي‌دهد»، خطاب به احمد جنتی تاکید کرده است که «مگر دستگاه امنيتي قاضي است كه به تخلفات فرد يا افرادی رسيدگي كند؟ اطلاعات ما را دستگاه امنيتي به ما مي‌دهد، ولي كار با دستگاه قضايي است».

صادق لاریجانی گفته است که «ما كه از ورای آسمان‌ها اطلاعات را نمی‌‌آوريم، اما قاضی مسئول رسيدگي به پرونده است» و «نيروهای امنيتی حق ورود به پرونده‌ها را ندارند و پای اين حرف هم ايستاده‌ايم».

روزنامه حمایت که خود یکی از روزنامه‌های وابسته به قوه قضاییه به شمار می‌آید در تیتر یک خود از قول رئیس این قوه نوشته است که «فلسفه نظارت جلوگيری از طغيان اقتدار است».

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی ضمن تاکید بر این که «اصل نظارت و ضرورت آن نيازی به بحران و استدلال ندارد» گفته است که «اگر دستگاه‌های دولتي به معنای عام مورد نظارت قرار نگيرند حتما به مسير انحراف خواهند رفت» و «فلسفه نظارت اين است كه از طغيان اقتدار جلوگيری می‌‌كند».

«دليل آلودگی هوا سوخت بی‌‌كيفيت است، نه بخاری گازی»

روزنامه جام جم پاسخ رئيس كنترل كيفيت هوای تهران به ادعای رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور را در شماره پنج‌شنبه خود منتشر کرده و نوشته است که «دليل آلودگی هوا سوخت بی‌‌كيفيت است، نه بخاری گازی».

به گزارش این روزنامه، محمد رويانيان، رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور، دو روز پیش ایجاد آلودگی بر اثر بنزین تولید شده در کارخانه‌های پتروشیمی را رد کرده و مدعی شده بود که «بنزين توليدی صنايع پتروشيمی آلوده نيست، بلکه آلودگی هوا ناشی از بخاری‌های گازی و آب‌گرمكن‌هاست».

اما يوسف رشيدی، رئيس كنترل كيفيت هواي تهران، با اشاره به این که اظهار نظرهایی چون ادعای محمود رویانیان «به لحاظ علمي و كارشناسی مردود است» به طور رسمی اعلام کرده است که «دليل اصلی آلودگی هوای تهران استفاده از سوخت بي‌كيفيت و تردد زياد خودروها در پايتخت است».

آقای رشیدی همچنین گفته است که «هوای تهران دارای حجم زياد ذرات معلق است و در طول روز و در مناطق پرترافيك نيز آلوده‌تر است» و «اساسا با گفته رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور متفاوت است، چرا که گاز مصرفی ما در شهرها توليد ذرات معلق نمی‌کند».

روزنامه جام جم در عین حال نوشته است که «در حالی ‌كه آلودگی هوای تهران همچنان ادامه دارد، سازمان‌های متولی در اين زمينه هر يک به نوعی در تلاشند تا با انداختن توپ آلودگی هوا به زمين ديگری از اين مسئوليت شانه خالی كنند».

ادعای دادستان تهران علیه روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده روزنامه شرق

روزنامه رسالت، از روزنامه‌های حامی دولت محمود احمدی‌نژاد، دو روز پس از هجوم ماموران به روزنامه شرق و دستگیری سردبیر، دو تن از دبیران و ناشر این روزنامه ادعای دادستان تهران علیه این روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را منتشر کرده است.

این روزنامه از قول عباس جعفری دولت‌آبادی و پیش از برگزاری هر گونه دادگاهی ادعا کرده است که «چهار عضو هيئت تحريريه روزنامه شرق همراه يک فرد مرتبط با امور مالی و پشتيبانی اين روزنامه روز سه‌شنبه به دليل ارتكاب جرايم امنيتی بازداشت شده‌اند و تحقيقات درباره ‌اتهامات آنان ادامه دارد».

ادعای دادستان تهران در حالی ابراز شده است که احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق، در دو دهه اخیر با هفت کتاب داستان منتشر شده به عنوان یکی از داستان‌نویسان مطرح شناخته شده و علاوه بر این از ابتدای دهه هفتاد تاکنون به کار روزنامه‌نگاری اشتغال داشته است.

فرزانه روستایی، دبیر گروه بین‌الملل روزنامه شرق، نیز از روزنامه‌نگاران باسابقه است و کیوان مهرگان، دبیر گروه سیاسی این روزنامه، نیز دست‌کم یک دهه سابقه روزنامه‌نگاری دارد. علی خدابخش، سرمایه‌گذار و ناشر روزنامه شرق، نیز از معدود ناشران بخش خصوصی مطبوعات در ایران به شمار می‌آید.

روزنامه رسالت در حالی که از قول دادستان تهران شمار اعضای بازداشت شده تحریریه شرق غیر از ناشر این روزنامه را «چهار نفر» اعلام کرده، اشاره ای به چهارمین عضو بازداشت شده تحریریه روزنامه شرق نکرده است.
XS
SM
MD
LG