لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

روزنامه‌های شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹


روزنامه‌های شنبه اظهارات رئیس دیوان محاسبات درباره «فساد نفتی» و باز پس گرفتن «۱۰ میلیارد دلار درآمد فروش میعانات گازی از دولت» را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه‌ها همچنین از «چرخش تجارت خارجی ایران از امارات متحده عربی به قطر و ترکیه»، «انتقاد احمد جنتی از برخی انتصاب‌ها در دولت احمدی‌نژاد»، «محکوم شدن سه نفر از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات به ۲۰ سال زندان» و «تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌ها با گذشت ۲۰ روز» خبر داده‌اند.

انتقاد از گرانی بی‌سابقه گوجه‌فرنگی و برابری «قیمت ۱۲ کیلو گوجه‌فرنگی معادل یک گرم طلا» از دیگر عناوین روزنامه‌های ۲۰ آذرماه است.

دیوان محاسبات و پس گرفتن ۱۰ میلیارد دلاری که دولت به خزانه واریز نمی‌کرد

روزنامه‌های جهان صنعت، ابتکار و خراسان ضمن انتشار اظهارات رئیس دیوان محاسبات کشور درباره «فساد نفتی» از قول وی نوشته‌اند که «با تشکیل کمیته مبارزه با فساد نفتی در این دیوان قرار است حدود ۱۰ میلیارد دلار درآمد نفتی که تا امسال به خزانه واریز نمی‌شد، به خزانه کل کشور واریز شود».

روزنامه جهان صنعت در همین باره نوشته است که عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس دیوان محاسبات کشور، در اولین همایش ملی مبارزه با فساد در شیراز با اشاره به اهمیت اولویت‌بندی مسائل مبارزه با فساد گفته است که «این اتفاق در کشور رخ داده و به ‌طور مثال کمیته نفت که اهم مسائل مالی به آن اختصاص دارد به این نتیجه رسید که نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار از درآمدهایی که تحت عنوان میعانات گازی تا امسال وارد خزانه نمی‌شده امسال به خزانه واریز شود».

رحمانی فضلی همچنین از ورود دیوان محاسبات که بازوی نظامی مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود به «حوزه مالیات» خبر داده و گفته است که «اگر بر طبق نرم‌های بین‌المللی بخواهیم مالیات دریافت کنیم رقمی نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان باید مالیات دریافت کنیم که اکنون ۵۰ درصد آن را هم دریافت نمی‌کنیم، حتی سال قبل نیز در دیوان محاسبات پنج هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی کردیم که بخشی از آن اخذ شد».

رئیس دیوان محاسبات کشور علاوه بر این از تشکیل «ده‌ها هزار پرونده زمین‌خواری» در دیوان محاسبات سخن گفته و تاکید کرده است که «افرادی که در قالب طرح طوبا و طرح‌های تعریف شده زمین‌ها را گرفتند و تغییر کاربری داده و استفاده‌های دیگر کردند همه باید پاسخ‌گو باشند و اگر می‌گویند زمین خوب است بیایند و قیمت واقعی را به دولت پرداخت کنند».

به نوشته روزنامه جهان صنعت، عبدالرضا رحمانی فضلی مبارزه با فساد مالی در ایران را به «اراده مدیران اجرایی» مرتبط دانسته و خطاب به مدیران دولتی گفته است که «کسانی که معتقد هستند نظارت واقعی در قیامت بوده و اعضا و جوارح در قیامت شهادت خواهند داد باید پاسخ بدهند که چرا اراده نمی‌کنند تا با فساد مبارزه شود، در صورتی که راه آن را همگی می‌دانند، اما همه از لذت‌ها و قدرتمند شدن خوشمان می‌آید و در راه مبارزه گام برنمی‌داریم».

چرخش تجارت خارجی ایران از امارات متحده عربی به قطر و ترکیه

روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده است که «تجارت خارجی ايران در حال چرخش از امارات به قطر و تركيه» است.

به نوشته این روزنامه، عبدالله سهرابی و بهمن حسين‌پور، سفرای جمهوری اسلامی در قطر و ترکیه، طی روزهای اخیر از تغییر استراتژی تجاری ایران در منطقه خلیج‌فارس و جایگزینی قطر و ترکیه برای انجام تجارت خارجی سخن گفته‌اند.

عبدالله سهرابی در این خصوص گفته است که «با پول تجار ايراني در بعضي كشورهاي منطقه ساختاري ايجاد شده كه اكنون شريک مهم تجاری ما در منطقه است، اما نسبت به منافع ما كم‌توجه است و به همين دليل ما تصميم گرفته‌ايم جابه‌جا شويم و بخشی از اين پتانسيل را به مناطق ديگر انتقال دهيم».

همزمان بهمن حسين‌پور، سفیر جمهوری اسلامی در ترکیه، نیز پس از بازدید از امكانات بنادر تركيه در سواحل درياي سياه از کاهش مبادلات ايران با امارات متحده عربی به عنوان طرف اصلی تجاری در خليج فارس و افزايش مبادلات از طريق بنادر تركيه خبر داده و گفته است که «تاثيرپذيري مقامات اماراتي از سياست‌های آمريكا عليه جمهوری اسلامی موجبات نارضايتی مقامات تهران را فراهم كرده و از همین رو دولت ایران قصد دارد بخش زيادی از مبادلات تجاری خود را از طريق بنادر تركيه انجام دهد».

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به این که «مسئولان سازمان توسعه تجارت» نیز «در زمینه محدودیت مبادلات تجاری با امارات» در پیامد گسترش تحریم‌ها علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی «اظهارات سفیر ایران در قطر را تائید کرده‌اند» نوشته است که «قراین نشان می‌دهد پس از امارات، سرمایه‌های ایرانی به جای کیش، قشم و سایر مناطق آزاد کشور قرار است به قطر» و ترکیه منتقل شوند.

امارات متحده عربی بر اساس آمارهای رسمی همچنان «شریک اصلی وارداتی جمهوری اسلامی در هشت ماه نخست سال ‌جاری بوده» و «بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار کالا از طریق این کشور وارد ایران شده که نشانگر سهم بیش از ۳۱ درصدی آن نسبت به کل واردات کالاست».

با گذشت ۲۰ روز جنگل‌ها در آتش کمبود امکانات می‌سوزند

روزنامه جام جم گزارش داده است که «با گذشت ۲۰ روز، جنگل‌ها همچنان در آتش كمبود امكانات می‌‌سوزند».

این روزنامه نوشته است که «۲۰ روز نبرد تن به تن ميان درختان و شعله‌های آتش؛ اين سرنوشت پاييزي جنگل گلستان بود» و «درختان كهنسال مناطق مينودشت، علي‌آباد و كلاله در استان گلستان يا جنگل زيبای ابر در استان سمنان در اين ۲۰ روز در معركه آتش و دود گرفتار شدند، درست مثل درختان جنگل بهشهر و كمی قبل‌تر همانند درختان پرارزش سر برآورده از دل زاگرس در مريوان».

روزنامه جام جم «كمبود امكانات» را عامل اصلی تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌ها طی ۲۰ روز اخیر اعلام کرده، اما نوشته است که «همه مقامات در بیان این که کمبود امکانات عامل اصلی تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌هاست محتاط هستند».

این روزنامه همچنین نوشته است که «هيچ كدام از مسئولان نمی‌‌دانند كه در آتش‌سوزی‌هاي مسلسل‌وار جنگل‌های ايران در چند ماه اخير دقيقا چه تعداد درخت يا چه گونه‌های گياهی نابود شده است، چون پراكندگی و گستردگی آتش‌سوزی‌‌ها به حدی بود كه فقط می‌شد تمركز نيروها و امكانات را بر تلاش برای اطفای آتش گذاشت».

این گزارش با اشاره به این که تمامی کشورهای پیشرو در حفاظت از محیط زیست و جنگل در دنیا با تجهیز امکانات قابل توجه و نیز اصل قرار دادن پیشگیری حتی با برخاستن کوچک‌ترین دودی برای خاموش کردن آن به سرعت اقدام می‌کنند تاکید کرده است که «وقتی آنها كه سرانه جنگل‌هايشان به استاندارد جهانی يعنی هشت هكتار برای هر نفر نزديک است اين چنين از طبيعت‌شان محافظت مي‌كنند، ما كه سرانه‌مان چيزی حدود دو هكتار است بايد بيشتر از آنها وسواس به خرج دهيم».

روزنامه جام جم با اشاره به این که «جنگل‌هاي ايران امروز بيشتر از هر زمان ديگری به حمايت نياز دارند و با تعارف و رودربايستی هم فقط اوضاع‌شان بحرانی‌‌تر مي‌شود» با کنایه نوشته است که «شايد ديگر وقت آن رسيده باشد كه برای حفظ منابع طبيعی و ثروت‌های ملی، پيشگيری مقدم‌تر از درمان تلقی شود و اگر اين‌گونه شود شايد نبايد از قائم‌مقام سازمان حفاظت از محيط ‌زيست هم انتظار داشت كه به جای آب‌پاشی تهران برای كاهش آلودگی هوا، آبی بر زبانه‌هاي آتشي بريزد كه بر جان جنگل‌های گلستان و ابر افتاده است».

محکوم شدن سه نفر از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات به ۲۰ سال زندان

روزنامه‌های آرمان و مردم‌سالاری خبر داده‌اند که دادگاه انقلاب سه نفر از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات را به ۲۰ سال زندان محکوم کرده است.

به نوشته روزنامه مردم‌سالاری، پس از صدور حکم ۱۰ سال حبس تعزيری برای عماد بهاور، مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران، امیر خرم يک عضو ديگر اين حزب نیز از سوی دادگاه انقلاب به تحمل هفت سال حبس تعزيری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

همزمان روزنامه آرمان نیز خبر داده است که مریم عباسی‌نژاد، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، که در اردیبهشت‌ماه ۸۹ بازداشت شده بود از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری محکوم شده که این محکومیت به مدت پنج سال به تعلیق درآمده است.

انتقاد احمد جنتي از برخی انتصاب‌ها در دولت احمدی‌نژاد

روزنامه تهران امروز از انتقاد آیت‌الله احمد جنتی از «انتصاب مدیران بی‌تجربه و بدون شایستگی دولتی» خبر داده و از قول وی نوشته است که دولت «یک فرد بدون شايستگي را در مناطق آزاد» منصوب کرده که «تنها در یک قرارداد ۴۰۰ میلیارد تومان بیت‌المال را نادیده گرفته است».

به گزارش این روزنامه، احمد جنتی که همزمان با دبیری شورای نگهبان یکی از ائمه جمعه موقت تهران نیز هست در خطبه‌های جمعه ۱۹ آذرماه با تاکید بر این که به عنوان کسی سخن می‌گوید که «نه متهم به مخالفت با دولت، نه متهم به مخالفت با رئيس‌جمهور است» گفته است که «در اين مملكت بايد شايسته‌سالاری حاكم شود و اگر شايسته‌سالاری حاكم نشد من چاره‌ای نمی‌‌بينم جز اين كه به آن اشاره كنم که دولت يک نيروی جوان و كم‌تجربه را به عنوان استاندار يک منطقه مهم كه دارای مسائل اقتصادی و اختلافی مهم است منصوب کرده است».

احمد جنتی با تاکید بر این که «همه اين كارها نيز از سوی كسي كه هيچ مسئوليتی ندارد و كارها را پس و پيش می‌‌كند انجام شده» گفته است که «مگر حساب و كتابي در مملكت در كار نيست؟ اين فردی كه هيچ مسئوليتي ندارد افراد حزب‌اللهی ما را درو می‌‌كند و طرد می‌كند».

تهران امروز نوشته است که انتقادات آيت‌الله جنتی به انتصاب‌های دولت در نماز جمعه محدود به همين يک مورد نشد، چرا كه وی در ادامه گفته است که «در منطقه آزاد یک فرد بدون شايستگي را منصوب كرده‌اند كه در يك قلم از معاملاتی كه انجام داده و من آن را به دوستانم در بازرسی كل كشور گفتم و دارند روی آن كار می‌‌كنند اين است كه در معامله‌ای ۴۰۰ ميليارد تومان از مال مردم گرفته شده، يعنی زمينی را ارزان فروختند و اين مقدار تخفيف دادند».

«قیمت ۱۲ کیلو گوجه‌فرنگی معادل یک گرم طلا»

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره شنبه «از گرانی بی‌سابقه گوجه‌فرنگی» انتقاد کرده و نوشته است که «ناهماهنگي‌ها در كشت و تامين بازار باز هم گريبان‌گير مصرف‌كننده شد و قيمت هر كيلوگرم گوجه فرنگي در ميادين ميوه و تره‌بار در حالي تا سه هزار تومان افزايش يافت و برخی خبرها از ورود قاچاق گوجه‌فرنگی به كشور از مرزهای شرقی و غربی حكايت دارد».

این روزنامه با اشاره به این که «باز هم قصه تكراري افزايش قيمت و كمبود محصول در بازار موجب شد كه گوجه‌فرنگی با قيمت ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان در بازار عرضه شود و حتی در روزهای اخير با همين قيمت هم در اغلب مراكز خريد وجود نداشته باشد» نوشته است که «در واقع اگر قيمت يک گرم طلا را ۳۵ هزار تومان در نظر بگيريم» این محصول کشاورزی چنان گران شده که «۱۲ كيلو گوجه‌فرنگی به قيمت يک گرم طلا در بازار تهران» است.

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به این که «گوجه فرنگی يكی از محصولاتی است كه در تمام فصول سال مورد نياز مصرف‌كننده است و به همين منظور كشت آن در نقاط مختلف كشور انجام مي‌شود تا در تمامي سال از طرق مختلف مايحتاج مردم تامين شود» نوشته است که در سال‌های گذشته ابتدا گوجه گرمسيری اوايل مهرماه از دزفول، یک ماه بعد از شهرستان جقين هرمزگان و بعد از بندرعباس وارد بازار می‌شد.

به نوشته این روزنامه، «از سه تا چهار سال پيش شهرهای چابهار و بوشهر هم به اين شهرها اضافه شدند» و با افزايش توليد گوجه‌فرنگی، قيمت اين محصول رو به كاهش گذاشت و سال گذشته کشاورزان بوشهری مجبور شدند كه گوجه‌فرنگی را كمتر از قيمت روز و هر كيلوگرم ۱۰۰ تومان بفروشند و مقادیر زیادی گوجه‌فرنگی نیز در انبارها مانده و فاسد شد».

این روزنامه با یادآوری این که به هم ریختن کاشت گوجه‌فرنگی باعث شد كه در سال جاری كشاورزان رغبت كمتری به كاشت اين محصول داشته باشند، نوشته است که امسال «باز هم كشاورزان و مصرف‌كننده‌ها قربانی بی‌‌برنامگی كشت محصولات كشاورزی» شده‌اند و «مسئولان هماهنگی مورد نياز را ميان كشت هر محصول و تامین بازار نمی‌‌كنند».

روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد از ناهماهنگی در سیاست‌های بازرگانی و کشاورزی دولت تاکید کرده است که «تا زمانی كه برنامه منظمی برای كشت محصولات و نياز بازار طراحی نشود توليدكننده و مصرف‌كننده بازنده‌های اصلی به شمار می‌روند».
XS
SM
MD
LG