لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

روزنامه‌های پنج‌شنبه ۲۳ دی‌ماه ۱۳۸۹


روزنامه‌های پنج‌شنبه اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره مناسباتش با رهبر جمهوری اسلامی و نیز هشدار وی درباره قوت کردن نگاه تزئینی به رای مردم در جناح حاکم را مورد توجه قرار داده‌اند. روزنامه‌ها همچنین گزارش‌هایی از «معدوم کردن دو میلیون واکسن آنفلوانزای وارداتی از چین» به خاطر عواقب مرگبار این واکسن، «جزئیات پذیرش دانشجویان پولی در دانشگاه‌های دولتی» منتشر کرده و خبرداده‌اند که قیمت سکه به رغم تکذیب رئیس کل بانک مرکزی روز چهارشنبه به ۴۰۵ هزار تومان رسیده است.

اظهارات محمدتقی مصباح یزدی که گفته است «حساب امکانات موسسه آموزشی‌ام از دستم خارج شده» و «اعدام ۸ نفر در زندان اوین» از دیگر خبرهایی هستند که در روزنامه‌های ۲۳ دی‌ماه منتشر شده‌اند.

«رای مردم زینتی نیست»

روزنامه‌های جمهوری اسلامی، جام جم و مردم‌سالاری اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره مناسباتش با آیت‌الله خامنه‌ای و نیز اهمیت «رای مردم» را مورد توجه قرار داده‌اند.

به نوشته روزنامه مردم‌سالاری، هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این که «دیدگاه این‌جانب با رهبری در کلیات تفاوتی با یکدیگر ندارد» گفته است که «طبیعی است که در اجرا میان افراد اختلاف دیدگاه وجود دارد و در همین زمینه نیز خود را ملزم به تبعیت از دستورات ایشان می‌دانم».

این روزنامه نوشته است که رئیس مجلس خبرگان در دیدار با شماری از روحانیان و استادان دانشگاه گفته است که برخلاف نظر برخی از سران جناح حاکم بر کشور «رای مردم زینتی نیست» و «این که در شرایط حساس کنونی رای مردم زینتی عنوان شود، سوال‌برانگیز است که بیان چنین سخنانی با چه هدفی صورت می‌گیرد».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز با تیتر «نقش مردم در اداره جامعه اسلامی غیرقابل انکار است» اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی را در صفحه نخست شماره پنج‌شنبه خود منتشر کرده و نوشته است که «رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش مردم در اداره جامعه را بر اساس دین اسلام، مکتب اهل بیت و همچنین آموزه‌های آیت‌الله خمینی غیرقابل انکار عنوان کرده» و گفته است که «قانون اساسی معیار مناسبی برای حرکت همه گروه‌های سیاسی و اجتماعی است».

به گزارش این روزنامه، رئیس مجلس خبرگان با تاکید بر این که «اصل ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران عاملی وحدت‌بخش است و حمله به این جایگاه و همچنین دفاعیاتی که مبنای آن دین اسلام و عقل و منطق نیست هر دو با یک هدف صورت می‌پذیرد» گفته است که «بسیاری از تغذیه‌کنندگان جریانات منحرف امروزی در دوران مبارزه حاضر به هزینه نبودند، ولی اکنون فرصت را برای تحقق اهداف‌شان مناسب تشخیص داده‌اند».

معدوم کردن دو میلیون دوز واکسن وارداتی از چین به خاطر عواقب مرگبار آنها

روزنامه خراسان گزارش داده است که یک عضو کمیسیون بهداشت «معدوم کردن دو میلیون دوز واکسن وارداتی آنفلوآنزای نوع الف را به دلیل مرگبار بودن این واکسن‌ها» فاش کرده است.

حسین حسنی بافرانی، از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، با اعلام این که «وزارت بهداشت حدود ۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای نوع A را که سال گذشته خریده بود معدوم کرده» گفته است که «این واکسن‌ها از چین خریداری و وارد شده بودند و عوارضی همچون مرگ ناگهانی را در پی داشتند».

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس به روزنامه خراسان گفته است که «سال گذشته مسئولان وزارت بهداشت اقدام به خرید واکسن آنفلوآنزای نوع A با میلیارد‌ها دلار ارز دولتی کردند که برخلاف تبلیغاتی که در آن زمان شد، این واکسن‌ها عوارضی چون مرگ ناگهانی در پی داشتند».

وی با اعلام این که «وزارت بهداشت این محموله، شامل دو میلیون دوز، را به دلیل عوارضی که در پی داشته معدوم کرده، در حالی که هیچ مسئولی در قبال خسارتی که از ناحیه این اقدام به کشور وارد شده پاسخ‌گو نیست».

یک مقام آگاه نیز که «نخواسته نامش ذکر شود» به روزنامه خراسان گفته است که «سال گذشته سازمان جهانی بهداشت واکسن نوع فرانسوی را که مورد تایید بود برای کشور‌ها سهمیه‌بندی کرد، اما ایران در خرید واکسن مورد نیاز خود با تاخیر اقدام کرد»، اما «پس از توزیع این واکسن، گزارش‌هایی از عوارض آن از جمله مرگ ناگهانی و فلج رسید و پس از این گزارش‌ها، توزیع واکسن آنفلوانزای نوع A در بازار متوقف شد و چون این واکسن‌ها دارای تاریخ مصرف‌اند، چاره‌ای جز معدوم کردن آن نبوده است».

روزنامه خراسان تاکید کرده است که برخی گزارش‌ها حاکی است که دولت ایران به این دلیل «واکسن مورد نیازش را از چین خریده که قیمتش نسبت به واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت پایین‌تر بوده است».

همزمان برخی از روزنامه‌ها و از جمله روزنامه جهان صنعت از مرگ دست‌کم ۳ نفر در استان فارس بر اثر آنفلوانزا خبر داده‌اند.

به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرم‌بید، «دو زن ۲۸ و ۳۱ ساله بر اثر بیماری آنفلوانزای نوع A طی دو روز دوشنبه و سه‌شنبه جان باخته‌اند که زن ۲۸ ساله باردار نیز بوده»، و همچنین «بنا بر اعلام شبکه بهداشت و درمان شهرستان خنج، یک دختر ۲۵ ساله دانشجو نیز بر اثر این بیماری جان باخته است».

جهان صنعت در عین حال نوشته است که محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با تاکید بر این که «مرگ بر اثر آنفلوانزا طبیعی است» گفته است که «تمام موارد مربوط به آنفلوانزا در حد طبیعی بوده و اگر فردی به دلیل آنفلوانزا فوت کرده بیشتر مربوط به بیماری زمینه‌ای وی بوده است».

تکذیب گرانی سکه از سوی رئیس بانک مرکزی همزمان با گران‌ شدن آن

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و تهران امروز خبر داده‌اند که روز چهارشنبه رئیس بانک مرکزی گرانی سکه طلا را تکذیب کرده، اما همزمان قیمت سکه از ۴۰۵ هزار تومان هم گذشته است.

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه محمود بهمنی در مورد وضعیت قیمت‌ سکه در بازار ایران و واقعی یا غیرواقعی‌بودن این قیمت، گفت که «بانک مرکزی به محض این که احساس کند قیمت طلا در بازارهای داخلی بالا‌تر از قیمت‌های جهانی است وارد عمل می‌شود».

وی در عین حال اعلام کرد: «نوسانات قیمت داخلی طلا تابع بازار جهانی است و بانک مرکزی اجازه رشد حبابی طلا را نخواهد داد».

روزنامه دنیای اقتصاد اما نوشته است که در بازار تهران برخلاف ادعای رئیس بانک مرکزی «قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۳۶۷ هزار تومان و هر قطعه سکه طرح قدیم نیز به ۴۰۵ هزار تومان افزایش یافته است».

احمد وفادار، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، نیز روند رو به رشد قیمت سکه‌ها را ادامه‌دار توصیف کرده و گفته است که «اگر بانک مرکزی دخالت نکند، قیمت سکه طرح قدیم به ۴۱۰ هزار تومان خواهد رسید».

روزنامه تهران امروز هم با تیتر «رکوردزنی قیمت سکه ادامه دارد» نوشته است که «به نظر می‌رسد با افزایش قیمت دلار در بازار داخلی، ‌افزایش قیمت سکه در بازار داخلی ادامه دارد، به‌ طوری که قیمت هر سکه بهار آزادی طرح قدیم به ۴۰۸ هزار تومان رسید که نسبت به روز سه‌شنبه ۲ هزار تومان افزایش یافته است».

این روزنامه همچنین خبر داده است که روز چهارشنبه «قیمت هر دلار در بازار غیررسمی ارز به یک‌هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است».

قیمت سکه طرح قدیم پیش از حذف یارانه‌ها ۳۷۱ هزار تومان و قیمت سکه طرح جدید ۲۴۷ هزار تومان بود.

مصباح یزدی: حساب امکانات موسسه‌ام از دستم خارج شده است

روزنامه ابتکار از وضعیت اقتصادی بسیار خوب محمدتقی مصباح یزدی و موسسه آموزشی‌اش در قم خبر داده و از قول این روحانی حامی دولت نوشته است که «حساب امکانات موسسه‌ام از دستم خارج شده است».

به نوشته این روزنامه، آیت‌الله محمدتقی مصباح با اشاره به این که «وضعیت امروز موسسه با آغاز شروع کار که به ۷ سال قبل از انقلاب برمی‌گردد بسیار متفاوت است و بسیاری از دانش‌پژوهان خود استاد و مایه افتخار حوزه شده‌اند» گفته است که «روزی کار خود را با یک اتاق و ۲۰ دانش‌پژوه در موسسه «در راه حق» با مشکلات فراوانی شروع کردیم، آرزو داشتیم خانه مستقلی با چند اتاق برای توسعه کار داشته باشیم و امروز ملاحظه کنید خداوند چه امکاناتی مهیا کرده است که حساب آن از دست ما خارج است».

«موسسه آموزشی در راه حق» که در سال‌های اخیر به «موسسه آموزشی آیت‌الله خمینی» تغییر نام داده، موسسه‌ای است در قم که محمدتقی مصباح یزدی مدیر آن است.

این موسسه در سال‌های اخیر علاوه بر تعلیم روحانیان، برگزاری جلسات عقیدتی و سیاسی برخی از نهادهای نظامی و همچنین تامین روحانی برخی از وزارتخانه‌ها از جمله آموزش و پرورش را بر عهده گرفته و در عین حال بخشی از بودجه فرهنگی دولت محمود احمدی‌نژاد را مستقیم به خود اختصاص داده است.

اعدام ۸ نفر در زندان اوین

روزنامه کیهان از اعدام ۸ نفر در زندان اوین خبر داده و نوشته است که «صبح چهارشنبه ۷ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر و یک نفر به اتهام تجاوز به عنف در زندان اوین تهران اعدام شدند».

این روزنامه به نقل از دادستانی تهران اسامی اعدام‌شدگان را «محسن بهرامی، پرویز اصغری، منوچهر نجفی، عبدالواحد باران‌زهی، لطیف صحرایی، خلیل تاجیک، رضا قربانی و فرزاد علیزاده» اعلام کرده و نوشته است که ۷ نفر اول به اتهام قاچاق موادمخدر و نفر هشتم به خاطر تجاوز به عنف به اعدام محکوم شده و حکم اعدام آن‌ها صبح شنبه در زندان اوین اجرا شده است.

جزئیات پذیرش دانشجویان پولی در دانشگاه‌های دولتی

روزنامه جام جم گزارشی از جزئیات پذیرش «دانشجوی پولی در دانشگاه‌های دولتی» منتشر کرده و نوشته است که با پیشنهاد دولت، تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان «جذب دانشجوی پولی در دانشگاه‌ها به‌زودی آغاز خواهد شد».

به گزارش این روزنامه، شورای نگهبان که پیش‌تر به ماده ۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه و پذیرش دانشجوی پولی ایراد گرفته بود، پس از آن که «مجلس برای رفع ایراد این شورا تصویب کرد که نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف به پیشنهاد هیئت امنای دانشگاه‌ها و تایید وزارتخانه‌های ذی‌ربط باشد»، آن را تائید کرده است.

جام جم با اشاره به این که «بر اساس مصوبه مجلس، شهریه دانشجویان پولی میانگین شهریه دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی است» از قول نورالله حیدری، عضو کمیسیون آموزش مجلس هشتم، نوشته است که علاوه بر درآمدزایی، یکی دیگر از دلایل تصویب «پذیرش دانشجوی پولی» وجود «آمارهای وحشتناک از خروج داوطلبان ادامه تحصیل به خارج از کشور» بوده است.

این عضو مجلس گفته است که نهادهای حکومتی قصد دارند با اجرای پذیرش دانشجوی پولی «در وهله اول، بیش از ۵۰ درصد از خروج دانشجویان» جلوگیری کنند.

روزنامه جام جم همچنین با اشاره به این که وزیرعلوم دولت احمدی‌نژاد در حمایت از این طرح گفته است که «دانشجوی پولی یعنی کسب روزی حلال برای دانشگاه‌ها» نوشته است که «هنوز بسیاری از استادان دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی اجرای این طرح را مغایر با قول رئیس‌ دولت مبنی بر توسعه عدالت آموزشی و باعث بروز تبعیض میان دانشجویان می‌دانند».
XS
SM
MD
LG