لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

روزنامه‌های چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۹


روزنامه‌های چهارشنبه در ایران از «ضرب و شتم اعضای خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی توسط نیروهای لباس‌شخصی» خبر داده‌اند.

روزنامه‌های چهارشنبه همچنین از قول نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه نوشته‌اند که «نمی‌خواهیم افکار عمومی جهان متوجه برخورد فیزیکی با موسوی و کروبی شود» و البته روزنامه‌های نزدیک به جناح حاکم ضمن انتشار گزارشی از پشت صحنه دیدار اخیر رهبر جمهوری اسلامی با مقامات حکومتی، نوشته‌اند که در بیت رهبری هم مقامات حکومتی «از اتفاقات ۲۵ بهمن» با یکدیگر حرف می‌زدند.

«برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی در تهران و ۲۴ شهر دیگر» و «وعده قرائت گزارش تخلف ۱۱ میلیارد دلاری دولت احمدی‌نژاد در مجلس» از دیگر گزارش‌های روزنامه‌های ۴ اسفندماه است و البته گزارشی درباره «چالش سیب‌زمینی و پیازی» در کشور که مردم را برای خرید پیاز و سیب‌زمینی به مانند میوه‌های لوکس با مشکل مواجه کرده است.

«ضرب و شتم اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی توسط نیروهای لباس‌شخصی»

روزنامه جمهوری اسلامی از «ضرب و شتم اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی توسط نیروهای لباس‌شخصی» در حرم عبدالعظیم شهر ری خبر داده است.

این روزنامه در خبری با عنوان «اهانت به اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم ترحیم» نوشته است که «تعرض به رئیس مجلس خبرگان رهبری توسط عناصر خودسر، حتی به خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم حضرت عبدالعظیم و در مراسم ترحیم هم کشیده شده است».

به نوشته این روزنامه، «پیش از ظهر سه‌شنبه دو تن از فرزندان و تعدادی از اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی برای برگزاری مراسم درگذشت یکی از بستگان خود در حرم عبدالعظیم حضور یافته بودند» که «دو نفر از نیروهای لباس‌شخصی هنگام خروج خانواده هاشمی با منافق خطاب کردن آن‌ها به یکی از دختران وی حمله کردند و با نزدیک شدن لباس‌شخصی‌ها به وی برادرزاده و خواهرزاده وی که او را همراهی می‌کردند در حالی که قصد داشتند مانع شوند، حمله‌کنندگان با شوکر آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین نوشته است که «محسن هاشمی فرزند دیگر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که وی نیز جهت شرکت در مراسم ختم در حرم عبدالعظیم حضور داشت از لباس‌شخصی‌ها خواست نسبت به خانواده وی ایجاد مزاحمت نکنند که افراد مذکور با شعار مرگ بر هاشمی به فحاشی به وی مبادرت کرده و قصد درگیری با محسن هاشمی را هم داشتند».

این روزنامه تاکید کرده است که فحاشی و ضرب و شتم فرزندان و اعضای خانواده هاشمی از سوی نیروهای لباس‌شخصی در حالی صورت گرفته است که «تنها دو هفته تا انتخابات هیئت رئیسه خبرگان باقی مانده» است.

روزنامه آرمان هم از معدود روزنامه‌های روز ۴ اسفند ایران است که خبری کوتاه درباره بازداشت «علی کروبی فرزند مهدی کروبی» منتشر کرده است.

«نمی‌خواهیم افکار عمومی جهان متوجه برخورد فیزیکی با موسوی و کروبی شود»

روزنامه‌های کیهان، رسالت و آرمان در شماره چهارشنبه خود اظهارات تهدیدآمیز دادستان کل قوه قضائیه و نیز نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران علیه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و نیز حامیان جنبش سبز را منتشر کرده‌اند.

روزنامه رسالت از روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم از قول غلامحسین محسنی اژه‌ای که همزمان دادستانی کل و سخنگویی قوه قضائیه را بر عهده دارد، نوشته است که «اگر امروز کسی به ندای فتنه‌گران گوش کند ضد‌انقلاب است و باید با این افراد به عنوان ضدانقلاب برخورد کرد».

به نوشته این روزنامه، محسنی اژه‌ای درباره ملاحظاتی که جناح حاکم را پیشتر از برخورد با میرحسین موسوی، مهدی کروبی و دیگر چهره‌های شاخص جنبش سبز بازداشته بود گفته است که «بعضی از سران فتنه عقبه درازی در نظام داشتند و به همین دلیل برخی در دستگاه‌های مختلف نظام نتوانستند حق را از باطل تشخیص دهند».

وی در عین حال گفته است که «ما اکنون از مرحله فتنه در حال عبور هستیم و به مرحله روشن شدن فضا می‌رویم و اکنون فضا شفاف شده و بحث میان انقلاب و ضدانقلاب است».

روزنامه آرمان خبر داده است که نزدیک به ۱۰ روز پس از آغاز بازداشت و حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محاصره کامل منازل این دو رهبر جنبش سبز از سوی ماموران امنیتی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران مدعی شده است که «سران فتنه فعلا جرات نمی‌کنند از خانه خود بیرون بیایند».

به گزارش این روزنامه، علی سعیدی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران در عین حال گفته است که فعلا برخورد در حد بازداشت خانگی با رهبران اعتراضات پس از انتخابات «کافی است» و تاکید کرده است که «برخورد بیشتر از این ممکن است به مسئله‌ای تبدیل شود که برای نظام هزینه زیادی داشته باشد».

علی سعیدی همچنین گفته است که در برخورد با آن چه وی «عوامل فتنه» خوانده «دستگاه‌های متعددی مسئول هستند و فقط سپاه در این زمینه مسئول نیست و تنها سپاه نمی‌تواند این کار را انجام دهد، بلکه یک اقدام ملی باید انجام شود».

به نوشته روزنامه آرمان، نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر این که «می‌خواهم نکته تلخی را عرض کنم» گفته است که «دو عامل برای برخورد با عناصر فتنه‌گر، بازدارنده بوده» که «عامل اول، توجه نکردن برخی از مردم به ذهنیت و عملکرد فتنه‌گران است، و به هر حال عده‌ای قبل و بعد از انتخابات هوادار این افراد بودند».

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه «عامل دوم» را «زمینه حمایت برخی از خواص بعد از دستگیری عناصر فتنه‌گر» عنوان کرده و با ابراز نگرانی از واکنش‌های احتمالی، گفته است که «ممکن است بعد از برخورد فیزیکی با فتنه‌گران، برخی خواص پشت صحنه و عناصری که پایگاه مردمی دارند در جهت مقابله با این برخورد و برای حمایت از فتنه‌گران اقدام‌هایی انجام دهند و آن وقت رسانه‌ها به دنبال چنین غائله‌ای می‌گردند تا افکار عمومی جهان را متوجه این مسئله کنند و ما نمی‌خواهیم افکار عمومی جهان متوجه این مسئله شود».

حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، نیز طی سرمقاله‌ای با عنوان «و حالا محاکمه» به مقام‌های قوه قضائیه پیشنهاد داده است تا «کیهان» به عنوان «نماینده دادستان در محاکمه» رهبران اعتراضات پس از انتخابات شرکت کند.

در بیت رهبری هم مقامات حکومتی «از اتفاقات ۲۵ بهمن» حرف می‌زدند

روزنامه کیهان از روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم که روز ۲۶ بهمن‌ماه در سرمقاله‌ای مدعی شده بود تنها «۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر» در راهپیمایی ۲۵ بهمن سبز‌ها شرکت کرده‌اند، در شماره ۴ اسفند در جریان انتشار گزارشی از ماجرای حضور مقام‌های حکومتی در بیت رهبری برای دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای «به مناسبت میلاد پیامبر اسلام» نوشته است که مقام‌های حکومتی در داخل «بیت رهبری» همه از «اتفاقات ۲۵ بهمن» با یکدیگر حرف می‌زدند.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «روایتی از مراسم روز میلاد پیامبر در محضر رهبر انقلاب» و تیتر «نگاه آقا به آینده‌ای که دور نیست» نوشته است که ساعتی پیش از دیدار دو روز پیش مقام‌های حکومتی با آیت‌الله خامنه‌ای «هرکس از راه می‌‌رسد، صدای یکی از گعده‌ها برای سلام و احوال‌پرسی بلند می‌شود و بعد بازار روبوسی داغ می‌شود. چند دقیقه‌ای طول می‌کشد تا احوال‌پرسی این یاران قدیمی تبدیل شود به بحث‌های روز.‌‌ همان بحث‌های روزی که مردم عادی را هم مشغول خود کرده؛ از اتفاقات ۲۵ بهمن تا قیام‌های اخیر کشورهای عربی».

به نوشته این روزنامه وابسته به جناح حاکم، برخی از دیگر مقام‌های حکومتی نیز هنگام حضور در بیت آیت‌الله خامنه‌ای اعتراضات سبز‌ها را «آتش» توصیف کرده و گفته‌اند که «برای خاموش کردن این آتش، همه باید کمک کنند».

مسئولان پاسخ‌گوی «چالش سیب‌زمینی، پیازی» باشند

روزنامه جهان صنعت گزارشی درباره گرانی‌های ناگهانی سیب‌زمینی، پیاز، و گوجه‌فرنگی در سال جاری منتشرکرده و نوشته است که «مسئولان تنظیم بازار پاسخ‌گوی چالش سیب‌زمینی پیازی باشند».

این روزنامه با اشاره به موج گرانی چندین‌باره پیاز، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی نوشته است که «قیمت برخی محصولات مانند گوجه‌، سیب‌زمینی و پیاز به یک‌باره تا حدی بالا می‌رود که همپا با میوه‌های لوکس آرزوی خرید را در دل همه می‌گذارد یا قیمت به حدی سقوط می‌کند که کشاورز باید پول کارگر بدهد تا انبار سیب‌زمینی ‌فاسدش ‌را خالی کند».

روزنامه جهان صنعت با تاکید بر این که «امسال قیمت گوجه فرنگی در پاییز به ۲۵۰۰ تومان رسید که طبق آمار بانک مرکزی نسبت به سال گذشته ۱۲۳ درصد رشد داشت» و «بعد از آن سیب‌زمینی با قیمت بالا خودنمایی کرد» نوشته است که «در حال حاضر نوبت به پیاز رسیده که با رشد ۶۴ درصدی نسبت به سال گذشته رکورد ۱۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم را بزند».

جهان صنعت نوشته است که «نوسان دوباره قیمت سیب‌زمینی از ماه گذشته شروع شد و قیمت آن در مغازه‌های تهران از۴۰۰ به ۱۵۰۰ تومان در هر کیلو افزایش قیمت داشت تا رشد حدود ۳۷۰ درصدی را به ثبت برساند».

این روزنامه دلیل اصلی موج پی در پی گرانی و نوسان قیمت سیب‌زمینی، پیاز و گوجه فرنگی را سیاست‌های نادرست دولت و به ویژه سیاست‌های ناهماهنگ و ‌گاه متناقض دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بازرگانی معرفی کرده، و همچنین نوشته است که وقتی «سیستم عرضه در بازار روند اصولی خود را از دست داد، متعاقب آن بازار هم بی‌ثبات می‌شود».

«وعده قرائت گزارش تخلف ۱۱ میلیارد دلاری دولت احمدی‌نژاد در مجلس»

روزنامه مردم‌سالاری از قول حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، «از ارائه و قرائت گزارش تخلف ۱۱ میلیارد دلاری دولت از بودجه ۸۹ به صحن مجلس در هفته آینده» خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، حمیدرضا کاتوزیان با تاکید بر این که «کمیسیون انرژی مجلس طبق ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی گزارشی از انحرافات دولت در ۹ ماهه اول سال ۸۹ از قانون بودجه تهیه کرده که این گزارش هفته آینده در صحن مجلس قرائت خواهد شد» گفته است که «این انحراف نشان می‌دهد دولت نزدیک به ۱۱ میلیارد و۲۰۰ میلیون دلار دریافتی خود از فروش نفت خام را که بخشی از آن مربوط به اسفند سال گذشته و بخشی مربوط به اختلاف قیمت تعیین شده برای نفت خام در بودجه نسبت به قیمت واقعی فروش است و باید به حساب ذخیره واریز می‌شده، واریز نکرده است».

حمیدرضا کاتوزیان گفته است که «دولت این مبلغ را به ریال تبدیل کرده و به ردیف درآمدهای عمومی دولت ریخته است در حالی که این مبلغ نباید به این ردیف واریز می‌شد».

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اعلام این که دولت محمود احمدی‌نژاد «کسری درآمد خود» را «از محل درآمد نفت» تامین کرده و گفته است که در کمیسیون انرژی مجلس برای بررسی تخلف دولت «جلسه‌ای با خزانه‌داری کل کشور، دیوان محاسبات کشور و وزارت نفت برگزار کرده» و «به این جمع‌بندی رسیدیم که این انحراف از بودجه اتفاق افتاده است».

به نوشته روزنامه مردم‌سالاری، حمیدرضا کاتوزیان همچنین از تخلف مالی دیگر دولت خبر داده و گفته است که «طبق قانون بودجه باید ۷.۷ میلیارد دلار به وزارت نفت برای توسعه میادین داده می‌شد که این مبلغ نیز واریز نشده و صرفا وزارت نفت مقداری از صادرات میعانات گازی درآمد داشته که آن هم صرف بودجه جاری شده است».

برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی در تهران و ۲۴ شهر دیگر

روزنامه دنیای اقتصاد گزارشی از «برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی در ۴ اسفند» منتشر کرده و نوشته است که «فعالان اقتصادی کشور امروز چهارشنبه ۴ اسفندماه به پای صندوق‌های رای می‌روند تا نمایندگان خود را برای مدت چهار سال آینده به اتاق بازرگانی که از آن به عنوان پارلمان بخش خصوصی یاد می‌شود بفرستند».

این روزنامه نوشته است که «گزارش انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی نشان می‌دهد که انتخابات ۲۵ اتاق از میان ۳۳ اتاق بازرگانی سراسر کشور امروز برگزار می‌شود و انتخابات ۹ اتاق به علت این که تعداد کاندیداهای آنان به حد نصاب نرسیده به ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال آینده موکول شده است».

دنیای اقتصاد با تاکید بر این که «در این میان انتخابات اتاق تهران حساسیت ویژه‌ای یافته است و در این دوره هفت گروه اصلی با هم رقابت می‌کنند» نوشته است که «چهار سال پیش در چنین روزی، فعالان صنعت و تجارت در پایتخت کشور رای به تغییر ساختار و ریاست بزرگ‌ترین اتاق کشور دادند» و «امروز چهارشنبه نیز بیش از ۲۰ هزار واجد رای از میان ۱۳۶ نامزد تایید صلاحیت شده، ۴۰ نفر را انتخاب می‌کنند که در کنار ۲۰ عضو منصوب دولتی نهایتا هفتمین هیئت نمایندگان اتاق تهران در سال‌های پس از انقلاب را تشکیل خواهند داد».

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و جهان صنعت پیشتر از حضور و صف‌آرایی «شبه‌دولتی‌ها» در مقابل نمایندگان بخش خصوصی خبر داده و نوشته بودند که «شبه‌دولتی‌ها» در تلاش هستند تا اکثریت و اداره اتاق بازرگانی تهران و نیز برخی از شهر‌ها را در دست بگیرند.

دنیای اقتصاد اما در شماره چهارشنبه خود نوشته است که «پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد اعضای فعلی هیئت نمایندگان این اتاق بر کرسی‌های خود باقی خواهند ماند».
XS
SM
MD
LG