لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

روزنامه‌های پنج‌شنبه ۷ بهمن‌ماه ۱۳۸۹


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران ضمن انتشار سخنان پدر یکی از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک که گفته است «مجدانه پی‌گیر محاکمه آمران جنایت بازداشتگاه کهریزک هستیم»، اظهارات نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران را منتشر کرده‌اند که گفته است «جرم مقابله با سید علی از مقابله با روح‌الله سنگین‌تر است».

روزنامه‌ها همچنین گزارش‌هایی از «تعطیلی و اعتراض در ایران خودرو» و «ابهام در جزئیات تصادف خونین کامیون با کارگران» این کارخانه منتشر کرده‌اند و البته سخنان حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم، را که با تائید گسترش بحران مالی و کارگری پس از حذف یارانه‌ها گفته است «بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل و نیمه‌تعطیل شده‌اند».

تکذیب «شایعه سکته مهدی کروبی» از سوی رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، «تحصیل ۸۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور»، رو آوردن مردم «برای تامین سوخت به چوب جنگل‌ها» و «بازداشت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر طی ۱۰ ماه» از دیگر عناوین روزنامه‌های ۷ بهمن‌ماه است.

«مجدانه پی‌گیر محاکمه آمران جنایت بازداشتگاه کهریزک هستیم»

عبدالحسین روح‌الامینی به روزنامه خراسان گفته است که خود و دیگر خانواده‌های کشته‌شدگان کهریزک «مجدانه پی‌گیر محاکمه آمران جنایت بازداشتگاه کهریزک هستند».

عبدالحسین روح‌الامینی که پسرش محسن روح‌الامینی به همراه رامین آقازاده قهرمانی، امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی در جریان بازداشت‌های پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک کشته شدند به روزنامه خراسان گفته است که «پی‌گیری پرونده جنایت بازداشتگاه کهریزک باعث شد افرادی که روزگاری در بالا‌ترین سمت‌های قضایی مسئولیت داشتند تعلیق شوند و همین تعلیق شدن از مقام قضایی قابل تامل است، هر چند هنوز محاکمه صورت نگرفته و ما مجدانه پی‌گیر محاکمه آمران هستیم، ولی در ‌‌نهایت حکم قانون را هرچه باشد می‌پذیریم چون نمی‌خواهیم ذره‌ای فرا‌تر از قانون جلو برویم».

آقای روح‌الامینی همچنین گفته است که «افرادی که حکم تعلیق را صادر کردند عضو دادگاه عالی انتظامی قضات هستند، دادگاهی که تنها مرجع رسیدگی به تخلفات قضات در کشور است و در بررسی حادثه کهریزک برای اولین بار در تاریخ فعالیت قوه قضاییه قبل یا بعد از انقلاب بود که دادستان مرکز به عنوان بالا‌ترین مقام قضایی دستگاه دادستانی تعلیق شد، البته در گذشته شکایت‌های زیادی از این افراد شده بود اما تنها شکایتی که ادله محکم و مستدل داشت و منجر به حکم تعلیق مقام قضایی شد، این مورد بود».

پدر محسن روح‌الامینی به صراحت از محمود احمدی‌نژاد به خاطر انتصاب سعید مرتضوی به عنوان معاون خود و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتقاد کرده و با تاکید بر این که «واگذاری مسئولیت مهم دولتی به مرتضوی در واقع بی‌احترامی به خون کشته‌شدگان جنایت کهریزک بود» گفته است که «از دولت انتظار می‌رفت که به احترام خون کشته‌شدگان در جنایت کهریزک و به احترام افکار عمومی از واگذاری مسئولیت مهم دولتی به مرتضوی خودداری کند و در واقع این اقدام دولت بی‌احترامی به خون کشته‌شدگان در جنایت کهریزک بود».

عبدالحسین روح‌الامینی به طور ضمنی اطلاع دقیق آیت‌الله خامنه‌ای از وجود بازداشتگاه کهریزک و انتقال بازداشت‌شدگان پس از انتخابات را تائید کرده و گفته است که «سوالی که مطرح کرده و پی‌گیری می‌کنیم این است که فرزندان ما را ۴ روز قبل از شهادت‌شان به بازداشتگاه برده بودند در صورتی که مقام رهبری موافق بردن افراد به کهریزک نبود و چند روز قبل از جنایت پیغام داده بودند که حتی اگر مکانی برای نگهداری بازداشت‌شدگان ندارید آنان را آزاد کنید اما آقایان به موقع اقدام نکردند که مراجع مربوط باید این مسئله را پی‌گیری کنند».

«جرم مقابله با سید علی از مقابله با روح‌الله سنگین‌تر است»

روزنامه ابتکار اظهارات نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران را درباره «جرم مقابله با سید علی» منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «جرم مقابله با «سید علی» از مقابله با «روح‌الله» سنگین‌تر است».

به نوشته این روزنامه، علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، طی سخنانی در شهرک محلاتی، شهرکی که قریب به اتفاق ساکنان آن اعضای سپاه هستند، مدعی شده است که چون «امام صادق گفت که جرم کسانی که در برابر علی ایستادند از جرم کسانی که در برابر پیامبر ایستادند سنگین‌تر است» پس «جرم کسانی که مقابل سید علی ایستادند، از جرم کسانی که مقابل روح‌الله ایستادند، به مراتب سنگین‌تر است».

علی سعیدی که خود منصوب و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران است، همچنین با اشاره به اعتراضات پس از انتخابات گفته است که «آن‌هایی که زمینه‌ها را فراهم کردند» هم «پیاده‏نظام‌ها و عمله ‌ظلمه»، و «کسانی که لبخند زدند، با تلفن و پیام و صحبت به دشمنان ولی فقیه امید و دلداری دادند عمله ‌دستگاه‌های ظلم و استکبار جهانی‌اند».

«نماینده ولی فقیه در سپاه» همچنین با تاکید بر این که «همه هشیار و مراقب باشند مبادا جمهوری اسلامی قلابی تحمیل کنند»، مردم را هم در صورت عدم پیروی از آیت‌الله خامنه‌ای «امت ملعونه» خوانده و گفته است که «امت مرحومه اگر چشمش را باز نکند و با بصیرت در راه ولایت قدم برندارد امت ملعونه می‌شود».

روزنامه جام جم نیز اظهارات وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است که «سیا و موساد در آقازاده‌ها نفوذ کرده‌اند».

به نوشته این روزنامه، حیدر مصلحی با بیان این که «رهبر انقلاب اسلامی نسبت به فتنه سال پیش بصیرت را به حد کمال رساندند» نسبت به اوج‌گیری جنبش اعتراضی در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است که «باید بدانیم که فتنه‌های سال گذشته همچنان علیه ایران اسلامی ادامه دارد».

جام جم نوشته است که وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد با بیان این که «هنوز اسرار فراوانی از پشت پرده فتنه سال پیش به دلایل مختلف بازگو نشده» گفته است که در اعتراضات پس از انتخابات «کسانی با لباس روحانیت حضور داشته‌اند که باید به موقع و همان طوری که پیش از این نیز با دیگران برخورد شده، با آنان برخورد شود».

تعطیلی و اعتراض در ایران خودرو؛ ابهام در جزئیات تصادف خونین کامیون با کارگران

روزنامه‌های جام جم و تهران امروز گزارش‌هایی از کشته شدن شماری از کارگران کارخانه ایران‌خودرو منتشر کرده و از وجود «ابهام» در این سانحه خبر داده‌اند.

هر دو این روزنامه‌ها نوشته‌اند که ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شامگاه سه‌شنبه بر اثر «تصادف خونین کامیون با کارگران» که «در پی ورود یک خودروی کمپرسی از در شماره ۹ شرکت ایران‌خودرو» روی داد، دست‌کم «۴ کارگر کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند».

روزنامه تهران امروز تاکید کرده است که «هنوز از علت از کنترل خارج شدن این کامیون خبر خاصی در دست نیست. اخبار متناقضی از ترمز بریدن کامیون تا خواب‌آلودگی راننده به علت بیماری و کار زیاد منتشر شده» و حتی «شاهدان از برخورد کامیون با گیت حراست ورودی و انحراف آن یاد کرده‌اند».

این روزنامه نوشته است که «برخی اخبار غیررسمی تعداد کشته‌شدگان را تا ۶ و حتی ۸ نفر برآورد کرده‌اند، اما منابع رسمی بر‌‌ همان ۴ نفر اول تاکید کرده‌اند».

روزنامه جام جم از قول یک شاهد در کارخانه ایران خودرو نوشته است که «من تازه وارد محل کارم شده بودم که ناگهان صدای فریاد کارگران را شنیدم. سراسیمه به سمت در شماره ۹ شرکت رفتم و متوجه شدم که کمپرسی با تعدادی از همکاران شیفت قبلی که منتظر سرویس شرکت برای بازگشت به خانه بوده‌اند، تصادف کرده است».

علاوه بر این روزنامه تهران امروز از تجمع اعتراضی کارگران ایران خودرو خبر داده و نوشته است که «پس از این حادثه کارگران در مقابل دفتر مدیر عامل شرکت تجمع کرده و نسبت به رویه در پیش گرفته شده توسط مدیران ایران خودرو اعتراض کردند».

به نوشته این روزنامه، «جواد نجم‌الدین، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، تیم ویژه‌ای برای پی‌گیری این حادثه تشکیل داده»، اما «چهارشنبه کارخانه ایران خودرو بر اثر تالم این حادثه تعطیل بود» و «تعدادی از کارگران با حضور در کارخانه به برخی از شرایط ‌کار در ایران خودرو اعتراض کردند».

قائم مقام حزب اعتماد ملی «شایعه سکته مهدی کروبی» را تکذیب کرد

روزنامه مردم‌سالاری «شایعه سکته مهدی کروبی» را از قول قائم‌مقام حزب اعتماد ملی تکذیب کرده است.

در حالی که شماری از رسانه‌های وابسته به جناح حاکم ادعا کرده بودند مهدی کروبی یکی از مخالفان جناح حاکم و از رهبران جنبش سبز به دلیل «سکته» در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده، روزنامه مردم‌سالاری از قول حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، نوشته است که این شایعه صحت ندارد.

رسول منتجب‌نیا با اشاره به سابقه دروغ‌پردازی رسانه‌های حامی دولت احمدی‌نژاد گفته است که «بار اولی نیست که اخباری در این زمینه منتشر می‌شود، معمولا هر از چندی اخباری از این دست منتشر می‌کنند» و تاکید کرده است که رسانه‌های وابسته به جناح حاکم حتی «چندی قبل جنازه کروبی را دفن کرده بودند».

«بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل و نیمه‌تعطیل شده‌اند»

روزنامه دنیای اقتصاد از قول حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نوشته است که «در حال حاضر بسیاری کارخانجات در حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند».

حمیدرضا کاتوزیان با اشاره به این که مقرر بوده در سال ۸۹ نرخ بیکاری در کشور «تک‌رقمی» شود، گفته است که «الان این رقم ۱۴ درصد است» و «من فکر می‌کنم بیش از این که دولت برای آینده وعده بدهد، باید به قانون و وعده‌های قبلی‌اش توجه کند».

وی با اشاره به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد درباره «نهضت سراسری اشتغال جوانان» نیز گفته است که «دولت اعلام کرده می‌خواهد نرخ بیکاری را کاهش دهد و یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کند، اما مسئله این است که مصوبه قانونی در زمینه اشتغال تاکنون از سوی دولت انجام نشده، حال چه طور می‌خواهد برای آینده برنامه‌ریزی کند».

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ناشی حذف یارانه یارانه‌ها در واحدهای صنعتی، گفته است که «هدفمندی یارانه‌ها از یک طرف و مشکلات بانکی صنعتگران و تولیدکننده‌ها از طرف دیگر، دست به دست هم داده‌اند تا رشد صنعتی کشور دچار مشکل شود».

حمیدرضا کاتوزیان با اشاره به مشکلاتی چون «اخراج کارگران» یا «پرداخت نشدن حقوق آنان برای ۴ تا ۶ ماه» گفته است که دولت «قبل از هر وعده‌ای باید این مسائل را حل کند و و اولین گامی که دولت باید بردارد این است که اشتغال فعلی را حفظ کند».

«تحصیل ۸۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور»

در حالی که مقامات ارشد حکومتی افزایش «فرار مغز‌ها» و «موج خروج نخبگان علمی» از ایران به ویژه در پی سرکوب اعتراضات پس از انتخابات را انکار می‌کنند، روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز پنج‌شنبه از قول معاون وزارت علوم نوشته است که «۸۰ هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های خارجی تحصیل می‌کنند».

به گزارش این روزنامه، حسین نادری، معاون آموزشی وزیر علوم، با تائید «تحصیل نزدیک به ۸۰ هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور» ادعا کرده است که «این عدد نسبت به کل ظرفیت دانشجویی دانشگاه‌های داخل ایران زیر ۱ تا ۲ درصد است» و به همین دلیل «قابل توجه نیست».

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که معاون آموزشی وزارت علوم در دولت احمدی‌نژاد با این ادعا که «هر سیستمی را با خروجی آن می‌سنجند» خروج نخبگان علمی از کشور را یک امتیاز مثبت دانسته و گفته است که «روند کیفیت آموزش عالی در کشورمان به گونه‌ای است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما در دانشگاه‌های معتبر دنیا به راحتی پذیرش می‌شوند یا وقتی برای فرصت مطالعاتی در خارج از کشور هستند به آن‌ها پیشنهاد فوق دکتری یا ادامه تحصیل و بورس داده می‌شود».

حسین نادری منش در عین حال علت افزایش روزافزون خروج نخبگان علمی از کشور را «علاقه مردم به تحصیل» عنوان کرده و گفته است که «ایران از جمله کشورهایی است که مردم آن علاقه زیادی به ادامه تحصیل دارند و به دلیل عدم ظرفیت در دوره تحصیلات تکمیلی، بعضی از افراد در غربالگری قبول نمی‌شوند و به خارج از کشور عزیمت می‌کنند، این منطقی است ولی باید به کشورهایی مهاجرت کنند که دانشگاه‌های معتبر دارند».

معاون آموزشی وزارت علوم جمهوری اسلامی در مورد عدم کسب رتبه قابل توجهی از سوی دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا در سال‌های اخیر هم گفته است که «بخشی از شاخص‌های اکثر رتبه‌بندی‌ها علمی و منطقی است؛ ولی بخشی از آن مثل تعداد دانشجو یا استاد خارجی در کشورهایی مثل استرالیا، آمریکا و کانادا که ماهیت آن‌ها مهاجرپذیر است منطقی نیست» و «در ایران دلیلی ندارد که دانشجو و استاد خارجی اولویت اول باشد یا تعداد مقالات در ساینس و نیچر که بخش عمده آن سیاسی شده و یا جایزه نوبل علمی که همه آن علم نیست مهم باشد».

«مردم برای تامین سوخت به جنگل‌ها متوسل شده‌اند»

روزنامه جهان صنعت در گزارشی با تیتر «درختان زاگرس در کوره بخاری‌های چوبی‌» خبر داده است که «مردم برای تامین سوخت به جنگل‌ها متوسل شده‌اند».

این روزنامه نوشته است که «۵۰ درصد تخریب جنگل‌های زاگرس و ارسباران طی ۲۰ سال اخیر در حالی برای تامین سوخت روستاییان انجام شده که این روند با هدفمند شدن یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی و استفاده از بخاری‌های چوبی شتاب بیشتری گرفته است».

جهان صنعت تاکید کرده است که «کار‌شناسان منابع طبیعی در مناطق جنگلی زاگرس با ابراز نگرانی نسبت به تخریب جنگل‌های این منطقه از کشور معتقدند اگر تمهیدات لازم برای اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها دیده نشود، ممکن است تبعات این طرح برای پایداری منابع طبیعی به ویژه رویشگاه‌های جنگلی مصیبت‌بار باشد».

به نوشته این روزنامه، هومان خاکپور، متخصص منابع طبیعی و فعال محیط‌ زیست، «جایگزینی هیزم به دلیل افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی»، «افزایش روند تبدیل زیر اشکوب جنگل به دیم‌زارهای کم‌بازده»، «افزایش دام موجود در آبادی‌های جنگل‌نشین به دلیل نرخ بالای بیکاری و ارزان بودن نیروی کار در روستا‌ها» و «پایین بودن سرانه درآمد خانوارهای روستایی» را تهدیدی جدی برای محیط ‌زیست اعلام کرده است.

روزنامه جهان صنعت همچنین گزارش داده است که پیمان یوسفی‌آذر، مدیرکل سابق جنگل‌های خارج از شمال کشور، که چندی پیش از سمت خود استعفا داد، با نگرانی از وضعیت خطرناک جنگل‌های زاگرس گفته است که «اگر این روند در زاگرس ادامه داشته باشد ظرف ۲۰ سال آینده بزرگ‌ترین منابع آب‌شیرین ایران را با تخریب رویشگاه‌های زاگرس از دست خواهیم داد».

بازداشت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر طی ۱۰ ماه

روزنامه تهران امروز به نقل از حمیدرضا حسین‌آبادی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی، از «بازداشت ۲۰۰ هزار نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در ۱۰ ماه نخست سال ۸۹» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، حمیدرضا حسین‌آبادی با اعلام «دستگیری ۱۹۱ هزار و ۱۰۳ متهم مواد مخدر» و «بازداشت ۲۰ هزار نفر از عوامل تهیه و توزیع شیشه»، از «انهدام ۵۲۲ باند قاچاق» از ابتدای سال ۸۹ تا پایان دی‌ماه خبر داده و گفته است که «کشف محموله‌های شیشه رشد ۴۴ درصدی» و «آمار دستگیرشدگان توزیع شیشه هم رشد ۱۵ درصدی داشته است».

تهران امروز با یادآوری گذشت حدود سه هفته از اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده، نوشته است که «گویا خلأ قانونی برای برخورد جدی با تولیدکنندگان و قاچاقچیان این نوع مخدر‌ها برطرف و دست نیروی انتظامی برای مبارزه با مجرمان باز‌تر شده» و «در همین راستا رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از انهدام ۱۲۹ کارگاه خانگی تولید شیشه در کشور خبر داده است».

به نوشته این روزنامه، حمیدرضا حسین‌آبادی با اشاره به این که «در طول ۱۰ ماهه گذشته ۹۵۰ عملیات درگیری با قاچاقچیان در کشور انجام شده که ۱۱ نفر از پرسنل مبارزه با مواد مخدر کشته و ۱۱ نفر مجروح شده‌اند» گفته است که در این درگیری‌ها «۸۰ نفر» که وی آن‌ها را «اشرار» معرفی کرده کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG