لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

روزنامه‌های چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه ۱۳۸۹


روزنامه‌های چهارشنبه ایران خبر داده‌اند که معاون وزیر نفت کمتر از یک ماه پس از آغاز حذف یارانه و افزایش قیمت‌ها اعلام کرده است که «قیمت بنزین باید ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان باشد، نه ۷۰۰ تومان».

روزنامه‌ها ضمن انتشار واکنش احمد توکلی و نعمت احمدی به دفاع محمود احمدی‌نژاد از معاونش در قبال اتهام فساد اقتصادی، گزارش‌هایی نیز از «شکست طرح دولتی بنگاه‌های زودبازده و افزایش بیکاری»، و درخواست «بازخوانی جعبه سیاه مدیریت» و «رسیدن شمار کشته‌شدگان سقوط هواپیما به ۷۸ نفر» منتشر کرده‌اند.

«واکنش کیهان به سخنان تازه میرحسین موسوی»، «اظهار بی‌اطلاعی فرمانده بسیج از گشت‌های شبانه این نیرو»، و عبور «قیمت سکه از مرز ۴۰۰ هزار تومان» از دیگر عناوین روزنامه‌های ۲۲ دی‌ماه است.

معاون وزیر نفت: قیمت بنزین باید ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان باشد، نه ۷۰۰ تومان

کمتر از یک ماه پس از اجرای حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین به هر لیتر ۷۰۰ تومان، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به روزنامه جام جم گفته است که «بنزین ۷۰۰ تومانی ارزان‌تر از نرخ بین‌المللی است».

به گزارش این روزنامه، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این که «قیمت فعلی بنزین با نرخ بین‌المللی آن متفاوت است» مدعی شده است که «بنزین ۷۰۰ تومانی بدون ۳۰ درصد قانون مالیات برارزش افزوده، هزینه حمل و نگهداری تعیین شده که با قیمت بین‌المللی آن فاصله زیاد دارد».

فرید عامری با این ادعا که «قیمت واقعی بنزین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان» است، گفته است که «در قانون مصوب مجلس افزودن هزینه حمل و نقل، تخلیه از کشتی در بنادر و مالیات بر ارزش افزوده نیز به نرخ فوب در خصوص فرآورده‌های نفتی تصریح شده، حال آن‌ که این هزینه‌ها هنوز در نرخ بنزین ۷۰۰ تومانی محاسبه نشده» و «چنان چه ۳۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل و نگهداری فرآورده‌ها به این قیمت اضافه شود نرخ بنزین باید در هر لیتر ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان تعیین شود».

وی همچنین گفته است که قیمت «نفت گاز ۳۵۰ تومانی» هم قیمت واقعی «نفت گاز» نیست و «قیمت گاز طبیعی» هم به‌رغم افزایش قیمت «پایین‌تر از نرخ بین‌المللی» است، و دولت در آینده باز هم قیمت بنزین، گاز و نفت گاز را افزایش خواهد داد تا قیمت این حامل‌های انرژی در ایران با «نرخ بین‌المللی» یکسان شود.

«این که احمدی‌نژاد پی برد تلویزیون جای اتهام‌زنی نیست جای تشکر دارد»

روزنامه‌های تهران امروز و آرمان واکنش احمد توکلی، نماینده مجلس، و نعمت احمدی، وکیل دادگستری، به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد در دفاع از معاون اولش را منتشر کرده‌اند.

به نوشته روزنامه تهران امروز، احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم، با اشاره به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد درباره اتهامات وارده از سوی الیاس نادران نماینده تهران به محمدرضا رحیمی گفته است که «اصل حرف آقای نادران سه محور داشت، محور اول این بود که معاون اول رئیس‌جمهور در پرونده‌ای مالی متهم است و باید به دادگاه احضار شود، محور دوم این بود که کسی که خودش در یک پرونده اقتصادی متهم است نمی‌تواند رئیس کمیته ضد فساد اقتصادی شود، و محور سوم هم این بود که مبارزه با فساد باید از متهمانی که در قدرت هستند آغاز شود».

احمد توکلی با تاکید بر این که «سوال بنده این است که آقای احمدی‌نژاد با کدام یک از این سه محور مخالف هستند؟» گفته است که الیاس نادران به خاطر سخنانش درباره فساد مالی محمدرضا رحیمی «چند بار با شکایت دولت به بازپرسی دادگاه رفته» و معاونت حقوقی و معاون اول احمدی‌نژاد حتی از خود وی یعنی احمد توکلی هم «به اتهام نشر اکاذیب و افترا» شکایت کرده است.

این عضو مجلس هشتم همچنین با اعلام این که «تعداد زیادی از نمایندگان مجلس» نیز با شکایت دولت تحت تعقیب قرار گرفته‌اند گفته که این در حالی است که «طبق اصل ۸۶ قانون اساسی نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی مصونیت دارند».

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به این که محمود احمدی‌نژاد و رئیس دفترش اسفندیار رحیم مشایی تنها به خاطر پخش اظهارات الیاس نادران درباره فساد مالی معاون اول ریاست جمهوری «تلویحا صدا و سیما را تهدید کرده‌اند که تو حق چنین کارهایی را نداری» گفته است که «این تهدید هم بی‌جاست، صدا و سیما طبق قانون و زیر نظر ۳ قوه اداره می‌شود و بلندگوی یک قوه نیست و برای خود قانون دارد و زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است».

روزنامه آرمان نیز در شماره چهارشنبه خود یادداشتی از نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری، را منتشر کرده و از قول وی نوشته است که این که محمود احمدی‌نژاد به این نتیجه رسیده که «در برنامه زنده تلویزیونی به کسی که غایب است تهمت و افترا نزنند جای تشکر دارد، البته فراموش نمی‌کنیم در مناظره‌های تلویزیونی دوره ‌انتخابات چه حکایت‌ها رفت و شخصیت فردی مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که نمی‌توان حضور ایشان را قبل و بعد از انقلاب نادیده گرفت و کتاب انقلاب اسلامی بدون خواندن نام هاشمی امکان‌پذیر نمی‌باشد مورد هجمه قرار گرفت».

نعمت احمدی ضمن تاکید بر این که «من به مقام و موقعیت و آن چه به آقای رحیمی منتسب می‌کنند کاری ندارم» گفته است که «اگر پرونده‌ای علیه کسی با چنان پست و مقامی مطرح باشد، دستگاه قضایی باید اولویت نخست خود را بررسی این پرونده قرار دهد تا دامن این شخصیت مهم کشور آلوده به شایعات بی‌اساس نباشد».

این وکیل دادگستری در عین حال به استفاده طیف حامیان احمدی‌نژاد از تلویزیون و دیگر رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی برای اتهام‌سازی و توهین علیه رقبا یا منتقدان‌شان اشاره کرده و نوشته است که «وقتی عرصه تلویزیون و روزنامه‌ها پر شد از اتهام و توهین و اعلام تخلف ثابت نشده، طبیعی است دامن هر کس ممکن است به این اتهام آلوده شود».

افزایش کشته‌شدگان سقوط هواپیما و درخواست «بازخوانی جعبه سیاه مدیران»

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ابتکار ضمن انتشار گزارش‌هایی از سقوط هواپیمای مسافربری در ارومیه خبر داده‌اند که «با پیدا شدن جنازه نفر صد و پنجم شمار کشته‌شدگان سقوط هواپیما به ۷۸ نفر رسیده است».

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، نصرت‌الله ملازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی، با اعلام این که «تعداد جان‌باختگان سانحه هوایی ارومیه با پیدا شدن جسد یک زن در زیر هواپیما به ۷۸ نفر رسید» گفته است که «با جابه‌جایی هواپیما آخرین مفقودی این سانحه هوایی که زیر هواپیما بود پیدا شد».

به نوشته این روزنامه، پیشتر رئیس ستاد مدیریت بحران وزارت راه و ترابری «از مفقود بودن یک نفر از سرنشینان این پرواز» خبر داده و گفته بود که «براساس لیست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران باید ۱۰۵ مسافر و خدمه در این هواپیما وجود داشته باشد که ۱۰۴ نفر وجود فیزیکی دارند و یک نفر هنوز پیدا نشده که احتمال دارد این فرد یا از ابتدا در پرواز حضور نیافته باشد یا پس از بروز سانحه حالش مساعد بوده و محل حادثه را ترک کرده باشد».

روزنامه ابتکار نیز در سرمقاله‌ای با عنوان «لطفا یک بار هم از جعبه سیاه مدیریت بگویید» نوشته است که «در گوشه‌ای از کشور همه چیز دست به دست هم داده بود تا از یک اشتباه مدیریتی دیگر، قربان‌گاهی ساخته شود برای پیشکش کردن جان ۷۷ نفر از شهروندان پیش پای باران رحمتی که از آسمان نازل می‌شود».

به نوشته این روزنامه، «تلخی ماجرای ارومیه وقتی تشدید می‌شود که یادمان بیاید ۵ سال پیش درست در همین روز و در همین مکان و در همین اوضاع جوی، یک هواپیمای دیگر نیز سقوط می‌کند و ۱۱ تن از مقامات ارشد نظامی کشور از جمله احمد کاظمی» کشته شدند و «حتی تجربه‌های گذشته نیز حریف سوء مدیریت‌ها نمی‌شود».

ابتکار با اشاره به این که «خانواده‌های قربانیان حادثه و مسافرانی که از این سانحه جان سالم به در برده‌اند، همگی یک سوال واضح از مسئولین دارند که چرا مسئولان هواپیمایی با وجودی که اوضاع جوی بسیار نامساعد بود اجازه پرواز می‌دهند تا جان هموطنان این گونه به خطر بیفتد؟» نوشته است که «در واکنش به این سوالات بی‌جواب، بهبهانی وزیر راه و ترابری ساده‌ترین موضع ممکن را اتخاذ می‌کند و با بیان این که «چیزی که در این حادثه مطرح نبوده، بحث مدیریتی است» تلویحا مردم را مقصر اصلی حادثه ارومیه قلمداد کرده است».

سرمقاله‌نویس روزنامه ابتکار در ادامه از وزیر راه و ترابری دولت احمدی‌نژاد پرسیده است که «آیا پراندن بوئینگ پیر ۳۷ ساله و ازکارافتاده در چنین آب و هوایی چیزی به جز سوء مدیریت است؟ آیا عدم تجهیز فرودگاه‌هایی مانند ارومیه و.. به امکانات لازم برای فرود در شرایط دشوار آب و هوایی چیزی غیر از سهل‌انگاری مدیران است؟ دادن اجازه پرواز با وجود اطلاع کامل از شرایط جوی و مجهز نبودن فرودگاه مقصد اگر قضیه و تصمیمی مدیریتی نیست، پس چیست؟»

ابتکار همچنین نوشته است که «مدیران ارشد کشور به جای سخن گفتن از جعبه سیاه مدیریت خود از انتظار برای بررسی محتویات جعبه‌های سیاه هواپیمای‌های ساقط شده سخن می‌‌گویند».

واکنش کیهان به سخنان تازه میرحسین موسوی

به دنبال انتشار اینترنتی تازه‌ترین سخنان میرحسین موسوی که گفته است اقتدارگرایان حاکم «روی گوبلز را در جعل و دروغ‌گویی سفید کرده‌اند»، روزنامه کیهان در شماره دوشنبه خود موسوی را مورد حمله و اهانت قرار داده است.

این روزنامه در مطلبی با عنوان «هزار و یک غلط در توجیه یک غلط» نوشته است که «میرحسین موسوی به جای عذرخواهی، همچنان مشغول مغالطه و توجیه‌تراشی است».

کیهان که در شمار روزنامه‌های حامی احمدی‌نژاد است و تحت نظر نماینده منصوب آیت‌الله خامنه‌ای اداره می‌شود همچنین میرحسین موسوی را به خاطر حمایت طیف وسیعی از مخالفان جناح حاکم از او مورد نکوهش قرار داده و علاوه بر این نوشته است که «از دو حال خارج نیست، یا موسوی به کارگزاری سرویس‌های جاسوسی استکباری تن داده بود یا این که جاه‌طلبی و عقده‌های ناکام» سبب تداوم مخالفت میرحسین موسوی با حاکمیت فعلی است.

اظهار بی‌اطلاعی فرمانده بسیج از «گشت‌های ویژه و شبانه» این نیرو

روزنامه مردم‌سالاری خبر داده است که محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج، با بیان این که «گشت‌های بسیج طبق روال عادی ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند» از «راه‌اندازی گشت‌های ویژه و شبانه توسط بسیج» اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

به نوشته این روزنامه، محمدرضا نقدی درباره این که هدف بسیج از راه‌اندازی گشت‌های شبانه چیست، گفته است که «من اصلا از چنین چیزی خبر ندارم و گشت‌های بسیج طبق روال عادی ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند».

به نوشته روزنامه مردم‌سالاری، فرمانده بسیج در خصوص همکاری با دولت و نقش نیروهای بسیج در اجرای طرح حذف یارانه‌ها گفته است که «مردم ما با بصیرت و اطلاعات در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مشارکت کردند و نیازی به این گونه مسائل نیست»، اما «اگر احیانا کسی هم بخواهد خلاف این طرح عمل کند هم‌محلی‌های این شخص جلوی او را می‌گیرند و اصلا نیازی به اقدامات دیگر نیست».

شکست طرح دولتی بنگاه‌های زودبازده و افزایش بیکاری

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که از سال ۸۴ تا پایان برنامه چهارم توسعه، از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار شغلی که قرار بود از طریق طرح دولتی «بنگاه‌های زودبازده» ایجاد شود تنها ایجاد ۹۰۰ هزار شغل محقق شده است.

این روزنامه از قول موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نوشته است که «طبق گزارش وزارت کار عملکرد زودبازده‌ها از سال ۸۴ تا ۸۸ زیر ۵۰ درصد بوده، و از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار شغلی که باید از این طریق ایجاد می‌شد فقط ۹۰۰ هزار آن محقق شد در حالی که هم‌اکنون ۳ تا ۴ میلیون نفر بیکار هستند».

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به هدف‌گذاری «کاهش نرخ بیکاری به ۷ درصد» و «افزایش رشد اقتصادی به ۸ درصد» در برنامه چهارم توسعه، گفته است نرخ بیکاری به جای کاهش در پایان برنامه چهارم «به ۱۱. ۹ درصد افزایش یافت» و حتی «در زمستان سال ۸۸ به ۱۴.۱ درصد رسید» و در عوض «رشد اقتصادی که باید به ۸ درصد می‌رسید به ۴. ۵ درصد رسید».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، موسی‌الرضا ثروتی «نرخ بیکاری واقعی» را بیشتر از «نرخ بیکاری اعلام شده از سوی دولت» اعلام کرده و گفته است که دولت از سال ۸۵ در سرشماری‌های خود از افراد می‌پرسد که «آیا در هفته یک ساعت کار برای انجام دارند یا خیر؟» و هر کسی که حتی یک ساعت در هفته کاری برای انجام داشته باشند را جزء شاغلین به حساب می‌آورد.

وی شمار بیکاران را در حال حاضر بین «۳ تا ۴ میلیون نفر» اعلام کرده و گفته است که «وقتی در فضای کسب و کار رتبه کشور ما ۱۳۷ باشد، در زمینه آمارهایی که برای ایجاد مشاغل جدید ارائه می‌شود کمی ابهام به وجود می‌آید».

قیمت سکه از مرز ۴۰۰ هزار تومان گذشت‌

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که روز سه‌شنبه سکه بهار آزادی با افزایش قیمت به ۴۰۲ هزار تومان و ربع سکه نیز به ۹۲ هزار تومان رسیده است.

به نوشته این روزنامه، محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، ضمن اشاره به افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی گفته است که «این نوسانات واقعی و غیرکاذب» است.

وی همچنین گفته است که «نسبت جهش قیمت طلا در بازارهای داخلی بالا‌تر از قیمت‌های جهانی است و این هم به خاطر افزایش قیمت دلار در بازارهای داخلی است».

در هفته سوم آذرماه ۸۹ و پیش از حذف یارانه‌ها قیمت سکه طرح قدیم ۳۷۱ هزار تومان بود، اما طی نزدیک به یک ماه اخیر و همزمان با حذف یارانه‌ها، قیمت سکه با افزایش ۳۱ هزار تومانی به ۴۰۲ هزار تومان رسیده است.
XS
SM
MD
LG