لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

اثرات طرح ترور سفیر عربستان بر مبارزات انتخاباتی در آمریکا


میشل باکمن، یکی از جمهوری‌خواهان طرفدار شدت عمل با جمهوری اسلامی
میشل باکمن، یکی از جمهوری‌خواهان طرفدار شدت عمل با جمهوری اسلامی
هفته‌نامه آمریکایی «تایم» در تحلیلی پیرامون تاثیرات «توطئه ترور» منتسب به ایران بر سیاست داخلی آمریکا می‌نویسد که نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری، در زمینه سیاست امنیت ملی باراک اوباما نمی‌توانند وی را مورد حمله قرار دهند.

باراک اوباما اسامه بن لادن و شمار زیادی از مسئولان و فرماندهان واحدهای القاعده در نقاط مختلف از جمله افغانستان و پاکستان را از بین برده است.

آن‌ها چند ماه پیش در خصوص اوضاع لیبی سعی کردند رئیس جمهور آمریکا را مورد انتقاد قرار دهند، ولی در ‌‌نهایت قذافی سرنگون شد و هیچ نیروی اسلام‌گرایی به جای وی بر لیبی حاکم نشد.

در مورد مصر نیز مخالفان آقای اوباما وی را متهم می‌کردند که از قدرت‌گیری «اخوان‌المسلیمن» حمایت کرده است، ولی آن چه بعد از حسنی مبارک بر مصر حاکم شده در حقیقت کنترل ارتش بر اوضاع آن کشور است.

تا جایی که به اقدامات مربوط به بازداشت و بازجویی افراد مظنون به مشارکت در فعالیت‌های تروریستی برمی‌گردد باز هم سیاستمداران دست راستی آمریکا دلیلی برای انتقاد و حمله به باراک اوباما ندارند. و بالاخره هفته گذشته نیز دولت وی طرح توطئه سفیر عربستان در آمریکا را کشف کرد و به این ترتیب حتی در مورد برخورد قاطع‌تر با حکومت ایران نیز جمهوری‌خواهان حربه چندانی در دست نخواهند داشت.

تحلیل‌گر هفته‌نامه «تایم» می‌افزاید که جمهوری‌خواهان معمولا این انتقاد بسیار کلی را از باراک اوباما مطرح می‌کنند که دولت وی به شکل فعالی از جنبش‌های اعتراضی در ایران و سوریه حمایت نکرده و در سخنرانی‌های خود در مورد سیاست خارجی آمریکا لحن عذرخواهانه داشته است.

انتقاد دیگر آن‌ها این است که باراک اوباما با تحت فشار قرار دادن بنیامین نتانیاهو برای توقف توسعه شهرک‌های یهودینشین در اراضی فلسطینی، از اهمیت اسرائیل در اولویت‌های سیاست خارجی خود کاسته است. به همین خاطر جمهوری‌خواهان سعی دارند حامیان اسرائیل در صفوف حزب دموکرات را به سوی خود جلب کنند.

اما ماجراهای مربوط به طرح توطئه سفیر عربستان که بسیار عجیب و حتی از نگاه بسیاری اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، باری دیگر مباحث مربوط به سیاست آمریکا در قبال حکومت ایران را در مرکز توجه قرار داده است.

هفته‌نامه «تایم» یادآوری می‌کند که دموکرات‌های آمریکا در ماه‌های اخیر در مورد حکومت ایران و تداوم برنامه‌های هسته‌ای این کشور تا حد زیادی ساکت بوده‌اند. شاید دلیل آن تمرکز بر تحولات مربوط به بهار عربی و فروکش کردن جنبش اعتراضی در خود ایران بوده است. در عین حال این سکوت تا حدی محصول موفقیت‌های دولت باراک اوباما در جلب حمایت بین‌المللی برای اعمال تحریم‌های شدید‌تر علیه ایران بود.

اما افشای طرح عجیب ترور سفیر عربستان در آمریکا که به عوامل حکومت ایران نسبت داده شده، نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی و اقدامات دولت باراک اوباما برای تشدید فشار‌ها بر ایران در تمام این ماه‌ها ادامه داشته است. با این همه جمهوری‌خواهان از همین حادثه استفاده کرده و بار دیگر باراک اوباما را متهم می‌کنند که در مقابل ایران نرمش نشان داده است.

سناتور جان مک‌کین، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری پیشین، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «فاکس» گفت که تحریم‌های جدید علیه ایران تاثیر چندانی نداشته، و تاکید کرد که باراک اوباما باید اقدامات شدیدتری را علیه مقامات ارشد حکومت ایران و حمل و نقل دریایی آن کشور به اجرا بگذارد.

تاکنون نامزدان حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در مورد «طرح توطئه» ترور سفیر عربستان موضع‌گیری مشخصی نکرده‌اند. اما با توجه به نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در افکار عمومی آمریکا که نشان می‌دهد پنجاه درصد مردم حکومت ایران را دشمن آمریکا تلقی می‌کنند، شکی نیست که جمهوری‌خواهان می‌کوشند از این فضا به نفع خود بهره‌برداری کنند.

هفته‌نامه «تایم» یادآوری می‌کند که مهم‌ترین موضوع این است که آیا در ماه‌های آینده بحث به کارگیری حمله نظامی جهت متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران داغ خواهد شد یا نه. با توجه به این که برخی از کار‌شناسان هشدار می‌دهند که زمان برای ضربه زدن به برنامه‌های هسته‌ای ایران به زودی از دست خواهد رفت شاید برخی از نامزدهای جمهوری‌خواه این موضوع را به میان بیاورند.

برخی از همین کار‌شناسان تندرو از جمله مشاوران میت رامنی، از نامزدان حزب جمهوری‌خواه، هستند. وی هفته پیش پیشنهاد کرد که ناوهای هواپیمابر آمریکا باید به شرق دریای مدیترانه و خلیج فارس اعزام شوند. ریک سنتورم و هرمن کین، دیگر نامزد‌های این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری، و حتی جان هانتسمن که طرفدار عدم مداخله آمریکا در امور بین‌المللی است، همه گفته‌اند که حمله نظامی به ایران برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای آن کشور ممکن است ضروری باشد. میشل باکمن، دیگر نامزد این حزب نیز برنامه‌های هسته‌ای ایران را «مهم‌ترین موضوع» نامیده است.

هفته‌نامه «تایم» در پایان این تحلیل نتیجه‌گیری می‌کند که باراک اوباما تاکنون بسیار محتاطانه عمل و صحبت کرده و اعلام کرده است که حکومت ایران در مورد طرح ترور سفیر عربستان باید پاسخ‌گو باشد. با این همه هنوز گام مشخصی در این راستا برداشته نشده است.

برخی از کار‌شناسان معتقدند که شاید این توطئه کاسه صبر باراک اوباما در پیشبرد سیاست تحریم و فشار دیپلماتیک بر ایران را لبریز کند. اگر چنین شود مسلما این سوال مهم و نامطلوب در صدر محورهای کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۲ قرار خواهد گرفت: «حمله نظامی به ایران یا پذیرش ایران دارای قدرت هسته‌ای؟»
XS
SM
MD
LG