لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

وال استریت جورنال: هشدار عربستان، «در برابر جاه‌طلبی‌های ایران می‌ایستیم»


ترکی‌الفیصل، از اعضای برجسته در خانواده سلطنتی عربستان سعودی
ترکی‌الفیصل، از اعضای برجسته در خانواده سلطنتی عربستان سعودی
روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز چهارشنبه در گزارشی از هشدار یک عضو خانواده سلطنتی عربستان سعودی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داد. شاهزاده ترکی‌الفیصل از قصد عربستان برای مواجهه با جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران با تمام قوا خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، این عضو برجسته خانواده حاکم بر عربستان تهدید کرده است که اگر مقامات جمهوری اسلامی فعالیت‌های اتمی کشور را محدود نکنند، ممکن است ریاض با افزایش صادرات نفت خود ایران را از میدان بازار نفت بیرون براند.

این روزنامه آمریکایی در گزارش روز چهارشنبه خود آورده است که با توجه به تکیه روزافزون ایران بر پول نفت، این اقدام احتمالی عربستان سعودی می‌تواند جمهوری اسلامی را فلج کند.

شاهزاده ترکی‌الفیصل در یک سخنرانی در لندن که به گفته وال استریت جورنال در اوایل ماه ژوئن ایراد شده آشکارا گفته است: «عربستان آن قدر ظرفیت تولید دارد – حدودا چهار میلیون بشکه در روز – که تقریبا بلافاصله می‌تواند در بازار جایگزین ایران شود.»

او افزود: «ایران در بخش نفت بسیار آسیب‌پذیر است و از همین نقطه است که بیشتر می‌توان دولت فعلی [جمهوری اسلامی] را تحت فشار گذاشت.»

این روزنامه آمریکایی دست راستی در گزارش خود همچنین از قول برخی از «مقامات عرب در خلیج فارس» گفته است که عربستان قصد دارد در ماه جاری صادرات نفت خود را خارج از سهمیه اوپک تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

وال استریت جورنال هدف عربستان از این اقدام را جلوگیری از افزایش قیمت‌های جهانی عنوان کرده است. منابع این روزنامه در خلیج فارس همچنین گفته‌اند که امارات متحده عربی و کویت نیز احتمالا به تاسی از عربستان تولید نفت خود را افزایش خواهند داد.

عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت دنیاست تاکنون از حربه نفت برای اعمال فشار در صحنه بین‌المللی استفاده نکرده، اما در هفته‌های اخیر بر برخی از اعضای اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، فشار آورده تا تولید خود را افزایش داده و مانع از افزایش بیش از پیش بهای نفت شوند.

در مقابل جمهوری اسلامی که به درآمد حاصل از نفت بیش از پیش نیاز دارد با این اقدام عربستان به‌شدت مخالف است.

ترکی‌الفیصل در سخنرانی خود همچنین تهدید کرده است که اگر ایران به توانایی ساخت تسلیحات اتمی دست یابد، ریاض نیز «وادار خواهد شد» قدم در همین راه بگذارد.

او همچنین هشدار داده است که کشورش در حال آماده شدن برای به کارگیری تمام توانایی‌های اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی خود به منظور مواجهه با جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران است.

گرچه شاهزاده ترکی‌الفیصل در حال حاضر هیچ مقام رسمی در حکومت عربستان را بر عهده ندارد، وال استریت جورنال از قول دیپلمات‌های عرب و آمریکایی می‌گوید که حاکمیت سعودی غالبا برای خبر دادن از سیاست‌های آینده خود شاهزاده ترکی را به صحنه می‌فرستد.

ترکی‌الفیصل پیشتر سفیر عربستان در آمریکا و بریتانیا بوده و زمانی نیز ریاست سازمان اطلاعات سعودی را بر عهده داشته است.
XS
SM
MD
LG