لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

ایران مقابل صدرنشین جام جهانی والیبال به برتری رسید


عکس مربوط به بازی در برابر آمریکا
عکس مربوط به بازی در برابر آمریکا
تیم ملی والیبال ایران در چهارمین مسابقه خود از رقابت‌های جام ‌جهانی ۲۰۱۱، مقابل صدرنشین رقابت‌ها قرار گرفت و موفق شد با پیروزی ۳-۲ مقابل این تیم، شگفتی بزرگ دیگری را رقم بزند.

در دوازدهمین دوره این رقابت‌ها که به میزبانی ژاپن برگزار می‌شد، لهستانی‌ها با سه پیروزی و بدون شکست مقابل والیبالیست‌های ایرانی با سرمربی‌گری خولیو ولاسکو زانو زدند.

این نتیجه باعث شد برزیلی‌ها جای لهستان را در صدر جدول بگیرند.

ایران در نخستین بازی‌اش با نتیجه ۳-۱ از سد ژاپن گذشت. در گام دوم در سه ست پیاپی مغلوب کوبا شد. سپس ۳-۲ بر صربستان قهرمان اروپا غلبه کرد.

سه تیم اول این مسابقات، سهمیه حضور در المپیک لندن را کسب خواهند کرد. ایران در حال حاضر به عنوان بهترین تیم آسیایی حاضر در مسابقات در رده پنجم جدول رده‌بندی رقابت‌ها قرار دارد.

بازی بعدی ایران مقابل آرژانتین که در رده چهارم است برگزار خواهد شد. برتری ایران مقابل تیم دوم آمریکای جنوبی، این تیم را تا رده چهارم ارتقا خواهد داد.

رقابت ایران و لهستان، نبرد سرمربیان سابق تیم ملی والیبال ایتالیا بود. در یک طرف خولیو ولاسکو و مردان گمنام آسیایی‌اش قرار داشتند. در طرف دیگر زمین هم آندریا آناستازی ایستاده بود.

نکته جالب در ترکیب تیم ایران، استفاده از بازیکنان بدون توجه به سن و سال آنهاست. در این بازی مهدی بازارگرد به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.

او با کسب ۱۵ امتیاز نقش زیادی در پیروزی ایران داشت. این در حالی است که ۳۳ سال دارد. از طرفی پوریا فیاضی نیز در ۱۸ سالگی برای ایران بازی می‌کند.

در این مسابقه بازیکن شماره ۶ تیم ملی لهستان یعنی بارتوژ کورک بازی بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت. او در سرویس‌ها و حملات تیم لهستان بسیار عالی ظاهر شد و در پایان توانست ۲۶ امتیاز برای تیمش کسب کند تا عنوان امتیازآور‌ترین بازیکن را به خود اختصاص دهد.

پیش از آغاز رسمی مسابقات نیز ایران توانسته بود در دیداری دوستانه با حساب ۳ بر ۲ لهستان را مغلوب کند. شرح کامل این مسابقه مهیج در ادامه آمده است.

گیم اول: برتری لهستان

در گیم نخست این بازی، هر دو تیم در زدن سرویس‌ها ضعیف بودند. ایران با دفاع‌های خوب نادی و حمله‌های مناسب از بازارگرد و کمالوند از حریف خود عقب نماند و در پایان با اختلاف دو امتیاز بازی را به تیم سوم لیگ جهانی واگذار کرد.

شاگردان ولاسکو این گیم را با حساب ۲۵ بر ۲۳ به شاگردان آناستازی واگذار کردند تا لهستانی‌ها ایران را جدی‌تر بگیرند. تجربه بیشتر لهستانی‌ها، یگانه عامل برتری آنها در نبرد پایاپای گیم نخست بود.

ایران این گیم را واگذار کرد، اما نمایش این تیم، با تیم خسته و ترس‌خورده در برابر کوبا در روز دوم مسابقات، کاملاً متفاوت بود.

گیم دوم: ستاره‌ای ۱۸ ساله به نام فیاضی

گیم دوم را ایرانی‌ها متزلزل آغاز کردند و ۴ امتیاز از حریف خود عقب افتادند. ولاسکو مجبور شد تا با گرفتن وقت استراحت، وقفه‌ای در جریان بازی ایجاد کند. این تمهید بسیار به‌موقع و مناسب بود، چرا که پس از آن بازیکنان تیم ایران اختلاف را به یک امتیاز رساندند.

سپس پوریا فیاضی ۱۸ ساله در این گیم وارد میدان شد. در امتیاز ۲۰ بر ۱۹ بود که تیم ایران با سرویس هدفمند نادی از حریف خود پیش افتاد تا این بار، آناستازی درخواست وقت استراحت فنی کند.

در این گیم بازهم تاکتیک همواره موفق ولاسکو که مشهور به «دو تعویضه» است اجرا شد تا بازارگرد و حسینی جای خود را به مهدوی و غفور بدهند. امتیازات پایاپایی پیش رفت تا این که مهدی بازارگرد توانست امتیاز ۲۶ را برای ایران کسب کند و تیم ایران با حساب ۲۶ بر ۲۵ از حریف خود پیش بیفتد.

آناستازی برای ایجاد سکته در روند بازی ایران بازهم درخواست وقت استراحت فنی کرد. در امتیازات پایانی این پوریا فیاضی بود که موفق شد با هنرنمایی خارق‌العاده‌اش، ایران را با نتیجه ۲۸ بر ۲۶ به پیروزی برساند.

گیم سوم: قدرت‌نمایی بارتوژ کورک

این گیم را لهستانی‌ها بسیار خوب آغاز کردند. دریافت اول ایران به قدری متزتزل بود که ولاسکو مجبور شد درخواست وقت استراحت کند.

کشاورزی جایگزین کمالوند شد و در ادامه لهستانی‌ها با امتیاز ۸ بر ۲ اختلاف خوبی با ایران ایجاد کردند تا تیم‌ها به وقت استراحت فنی بروند.

در ادامه این گیم بازهم شاگردان آناستازی بسیار بهتر بودند و با خیالی آسوده کار را دنبال کردند. زمانی که امتیاز ۱۵ بر ۵ به سود لهستان بود، ولاسکو حسام بخششی را برای نخستین بار در این مسابقات به میدان فرستاد. گویی او قصد داشت انرژِی مردان اصلی‌اش را برای گیم بعدی حفظ کند.

در این گیم لهستانی‌ها سرویس‌های پرشی و قدرتی بسیار خوبی می‌زدند و اجازه ابتکار عمل در حمله را به ایرانی‌ها نمی‌دادند.

ولاسکو که می‌دانست این گیم را واگذار خواهد کرد، بازیکنان اصلی را بیرون کشید تا استراحت کنند. بازیکنان ایران در گیمی که تقریباً حرفی برای گفتن نداشتند، با نتیجه ۲۵ بر ۸ مغلوب شدند. بارتوژ کورک ۲۳ ساله ستاره تیمش در این گیم بود.

گیم چهارم: افول لهستان

ایران برای جبران نتیجه ضعیف گیم قبلی وارد میدان شد. اما سرویس‌های قدرتی و هدفمند لهستانی‌ها بازیکنان ایران را دچار مشکل می‌کرد. باز هم این لهستان بود که با اتکا به تیمی که سه نفرشان در لیگ ایتالیا توپ می‌زنند، از قهرمان جام ملت‌های آسیا پیش افتاد.

لهستانی‌ها زمانی به امتیاز ۱۶ رسیدند که ایران در امتیاز ۱۱ مانده بود. در مقابل ولاسکو هم با «دو تعویضه» نتیجه گرفت. فیاضی و غفور عملکرد خوبی داشتند و موفق شدند اختلاف را به یک برسانند.

روند رو به رشد ایرانی‌ها با دفاع خوب زرینی و حمله غفور ادامه پیدا کرد تا ایران با حساب ۲۳ بر ۲۲ از حریف خود پیش بیفتد. در امتیاز ۲۴ لهستانی‌ها سرویس را از دست دادند و در مقابل زرینی هم سرویس را از دست داد تا بازی در امتیاز ۲۴ مساوی شود.

لهستانی‌ها بازهم سرویس را خراب کردند تا موسوی از توپ برگشتی استفاده کند و نتیجه این گیم را با حساب ۲۶ بر ۲۴ به سود ایران رقم بزند.

گیم پنجم: شگفتی بزرگ

نخستین امتیاز گیم پنجم را لهستانی‌ها کسب کردند. اما برتری تدریجی ایران باعث شد آناستازی با عصبانیت درخواست وقت استراحت فنی کند.

در این گیم، آرامش ولاسکو در کنار زمین جالب توجه بود. روند سرویس‌ها و حمله ایران متحول شد و زرینی توانست ایران را ۶ بر ۳ پیش بیاندازد.

در ادامه، ولاسکو زمانی که دید لهستان اختلاف را کم کرده و به امتیاز ۸ رسیده‌اند درخواست زمان استراحت کرد. در امتیازهای پایانی این گیم، ولاسکو با گرفتن هر امتیاز همراه با بازیکنانش شادی می‌کرد.

در امتیاز ۱۴ کشاورزی وارد زمین شد. در این گیم هم پوریا فیاضی توانست امتیاز پایانی را برای ایران کسب کند تا ایران در پایان ۳ بر ۲ حریف قدرتمند خود را شکست دهد.

لهستانی‌ها پیش از این ۳ بر صفر بر کوبا غلبه کرده و مقابل آرژانتین و صربستان نیز پیروز شده بودند.

ولاسکو پس از پیروزی گفت: بعد از برتری بر صربستان به بازیکنانم گفته بودم باید به دنبال یک شگفتی دیگر باشیم. ما از این پیروزی خیلی خوشحال هستیم؛ زیرا بر یک تیم بسیار قوی چیره شدیم.

آناستازی نیز با ستودن عملکرد تیم ایران، از ولاسکو تمجید کرد و گفت در سال‌هایی که شاگرد این مربی بزرگ بود، نگرش او و همبازیانش نسبت به والیبال متحول شد.
XS
SM
MD
LG