لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۵

نخستین وزیر عرب مسلمان در کابینه اسراییل


مسلمان های عربی که تابعيت اسرائيلی دارند، ۲۰ درصد از جمعيت هفت ميليون نفری اسراييل راتشکيل می دهند.
مسلمان های عربی که تابعيت اسرائيلی دارند، ۲۰ درصد از جمعيت هفت ميليون نفری اسراييل راتشکيل می دهند.
برای نخستين بار در دولت های اسرایيل، يک عرب مسلمان به پست وزارت منصوب شده است. اين وزير مسلمان از اعضای حزب کارگراسراييل است.

غالب مجادله، عضو ديرين حزب کارگر که يک عرب مسلمان است، از سوی رهبر اين حزب، امير پرتس، برای احراز پست وزارت در دولت ائتلافی اسراييل معرفی شده است.

پنج سال پيش، صلاح طريف، يکی از فعالان سياسی عرب وزير مشاور دولت وقت اسراييل بود و مدت ۹ ماه در اين پست حضور داشت.

صلاح طريف يکی از اعراب طايفه دروزی بود. اما گزينش غالب مجادله، به اين دليل که او يک عرب مسلمان است، با اهميت بسيار توضیف شده است.

وی پست وزارت فرهنگ و ورزش را در دست خواهد گرفت. وزير اسرایيلی که اين پست را برعهده داشت، اوفير پينس، دو ماه پيش هنگامی که ائتلاف دولت اسراييل گسترش يافت و حزب راست گرای «اسراييل خانه ماست» زير چتر هم پيمانی دولت قرار گرفت، در اعتراض به اين ائتلاف، از پست خود استعفا داد و ورود رهبر حزب «اسراييل خانه ماست»، ابيگدور ليبرمن به دولت را «خطرناک» توصيف کرد و خواهان خروج حزب کارگر از هم پيمانی با حزب حاکم کاديما به رهبری آقای اهود اولمرت شد.

غالب مجادله، عضو حزب کارگز نيز به سختی با پيوستن حزب «اسراييل خانه ماست» به ائتلاف دولت اسراييل مخالفت می کرد و آقای ليبرمن را «برخوردار از ديدگاههای نژاد پرستانه» معرفی می کرد.

غالب مجادله که ۵۳ سال دارد، در دوره کنونی پارلمان اسراييل ریيس کميسيون محيط زيست است. او و خانواده اش در شهرک بقاع غربی که هم مرز با کرانه باختری رود اردن در شمال اسراييل است، زندگی می کنند.

ساکنان اين شهرک اکثرا اعراب مسلمان تابع اسراييل هستند. مسلمان های عربی که تابعيت اسرائيلی دارند، ۲۰ درصد از جمعيت هفت ميليون نفری اسراييل راتشکيل می دهند. برخی از آنها در انتخابات بهار گذشته، به سود حزب کارگر به رهبری آقای امير پرتس رأی دادند و اين حزب، دومين حزب بزرگ در ائتلاف دولت کنونی است.

گزينش نخستين عرب مسلمان به پست وزارت در اسراييل، از سوی رهبر حزب کارگر، نيازمند تصويب دولت و پارلمان اسراييل است. اما ارزيابی ها حاکی است که غالب مجادله از آرای کافی برخوردار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG