لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

در پی ائتلاف با حزب اپوزیسیون، دولت نتانیاهو بر سر کار می‌ماند


شائول موفاز، هم‌پیمان تازه بنیامین نتانیاهو
شائول موفاز، هم‌پیمان تازه بنیامین نتانیاهو
حزب لیکود اسرائیل، به رهبری بنیامین نتانیاهو، شامگاه دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت، به ناگهان از توافق خود با حزب اپوزیسیون کادیما برای رسیدن به ائتلاف در چارچوب دولت کنونی خبر داد. به این ترتیب انتخابات زودهنگام باطل می‌شود و دولت اسرائیل به کار خود ادامه می‌دهد.

این خبر تنها یک روز پس از آن منتشر شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در یک سخنرانی در حزب حاکم لیکود از موافقت خود با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در تابستان جاری خبر داده بود.

بر اساس قانون در اسرائیل، دولت کنونی آقای نتانیاهو که از آوریل ۲۰۰۹ کار خود را آغاز کرده است به مدت چهار سال و نیم، تا اکتبر ۲۰۱۳، می‌تواند برپا بماند.

در روزهای اخیر در پی شدت گرفتن فشارهای احزاب اپوزیسیون اسرائیل بر حزب حاکم، بنیامین نتانیاهو شامگاه یک‌شنبه اعلام کرده بود که با برگزاری انتخاباتی سریع که «منابع کشور را به هدر ندهد و امور را در حال انتظار نگذارد موافق است».

به دنبال این تصمیم نخست وزیر اسرائیل، کنست، پارلمان این کشور، با پیشنهادی که حزب لیکود روز دوشنبه ارائه کرد، انحلال دوره کنونی خود را اعلام کرده و تاریخ چهاردهم شهریور، چهارم سپتامبر، را به عنوان موعد انتخابات تعیین کرد.

اما هنوز ساعتی از این تحولات سپری نشده بود که در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه، رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که در ساعات بعدازظهر دوشنبه تماس‌های فشرده‌ای میان نتانیاهو و شائول موفاز، رهبر حزب اپوزیسیون کادیما، صورت گرفته که به رسیدن آن دو به توافق برای ائتلاف منجر شده است.

آقای نتانیاهو نیز بامداد سه‌شنبه در تماس تلفنی با شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، که در سفری رسمی به کانادا رفته خبر داد که انتخابات زودهنگام لغو شده و دولت کنونی با ائتلافی فراگیر‌تر کار خود را تا پایان دوره طبیعی‌اش دنبال خواهد کرد.

دو حزب لیکود و کادیما ظهر سه‌شنبه سند ائتلاف خود را به کنست ارائه کردند و نتانیاهو و موفاز در یک کنفرانس خبری مشترک به پرسش‌های متعدد از سوی رسانه‌های اسرائیل پاسخ دادند.

نتانیاهو در روزهای اخیر گفته بود که بعد از انتخابات، دولتی فراگیر تشکیل خواهد داد، امری که ناظران سیاسی اسرائیل آن را به منزله آمادگی حزب کادیما برای هم‌پیمانی با لیکود تفسیر کرده بودند.

اکنون حامیان این ائتلاف از هر دو حزب لیکود و کادیما می‌گویند که اگر قرار است که پس از انتخابات لیکود و کادیما به یکدیگر بپیوندند، هیچ دلیلی ندارد که این هم‌پیمانی اکنون صورت نگیرد.

با پیوستن کادیما و ۲۸ کرسی آن به دولت موجود، این کابینه از حمایت ۹۴ نفر از میان ۱۲۰ نماینده کنست برخوردار می‌شود، که در تاریخ دوره‌های اخیر پارلمان این کشور کم‌سابقه است.

دولت نتانیاهو در سه سال و نیم اخیر تنها از حمایت احزاب دست راستی افراطی و مذهبی، مانند «اسرائیل خانه ماست» و «شاس»، برخوردار بوده است.

حزب کادیما در انتخابات فوریه ۲۰۰۹ یک کرسی بیشتر از حزب لیکود به دست آورد، اما رهبر پیشین کادیما، خانم تسیپی لیونی، نتوانسته بود از حمایت‌های احزاب دیگر برای تشکیل دولت برخوردار شود.

حزب کادیما در انتخابات داخلی یک ماه و نیم پیش خود، آقای موفاز را به عنوان رهبر برگزید و در پی آن، خانم لیونی از عضویت کنست کناره‌گیری کرد.

شائول موفاز، سیاستمدار ‌زاده یک خانواده یهودی اصفهانی‌الاصل است که خود در تهران به دنیا آمده و تا ۹ سالگی در ایران زندگی کرده است.

آقای موفاز بیش از ۴۰ سال در ارتش اسرائیل خدمت کرد و به ریاست ستاد کل ارتش اسرائیل نیز رسید. او تنها چند هفته پس از پایان خدمت نظامی، در سال ۲۰۰۲ وارد حزب لیکود به رهبری آریل شارون شد.

ائتلاف دو حزب برتر در اسرائیل در حالی رخ داده است که بنا بر نظرسنجی‌های روزهای اخیر در این کشور اگر انتخابات در تابستان سال جاری برگزار می‌شد، حزب کادیما به شدت تضعیف می‌شد و تا حدود دوسوم از کرسی‌های کنونی کنست را از دست می‌داد.

تحلیل‌گران سیاسی اسرائیل می‌گویند که با ائتلاف جدیدی که به وجود آمده از یک سو نتانیاهو ثبات سیاسی جدی برای دولت کنونی خود ایجاد کرده و از دیگر سو موفاز از تضعیف خود و حزب کادیما جلوگیری کرده است.

شائول موفاز روز چهارشنبه آینده به عنوان قائم مقام نخست وزیر و وزیر مشاور در دولت جدید در کنست سوگند خواهد خورد.

حزب آقای موفاز یعنی کادیما ریاست کمیسیون اقتصادی و مالی در دوره کنونی کنست را نیز در دست خواهد گرفت و بدین ترتیب در تعیین بودجه و مسائل مالی دولت، حرف نخست را خواهد زد.
در همین حال دیگر احزاب اپوزیسیون در اسرائیل، از جمله حزب کارگر به رهبری خانم شلی یخیموویچ و حزب تازه‌تأسیس «راه آینده» به رهبری آقای یائیر لاپید، از ائتلاف دو حزب لیکود و کادیما و در پی آن لغو انتخابات زودهنگام ابراز خشم کرده‌اند.

از سوی دیگر رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه با یادآوری سخنانی از آقای موفاز که نتانیاهو را «دروغگو» خوانده بود این پرسش را مطرح کردند که چه شده که موفاز با گردش ۱۸۰ درجه‌ای در نظراتش اکنون حاضر به هم‌پیمانی با همین «دروغگو» شده است.
XS
SM
MD
LG