لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۲۹

پیام نتانیاهو به مناسبت درگذشت سرمایه‌دار مظنون به معامله با ایران


سامی عوفر (وسط) در کنار شیمون پرز (چپ)، رئیس جمهور اسرائیل
سامی عوفر (وسط) در کنار شیمون پرز (چپ)، رئیس جمهور اسرائیل
به‌رغم جنجال دامنه‌دار در محافل سیاسی اسرائیل در پی برملا شدن معاملات شرکت‌های یک خاندان میلیاردر اسرائیلی با دولت ایران، پس از درگذشت سامی عوفر، یکی از صاحبان این شرکت‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از او عمیقا تقدیر کرد.

سامی عوفر که بیماری‌های پیشرفته‌ای داشت بامداد جمعه در ۸۹ سالگی در خانه خود در یکی از گران‌ترین برج‌های مسکونی تل‌آویو در حالی درگذشت که در سه هفته اخیر هیچ یک از اطرافیانش ماجرای این جنجال را به او نگفته بود.

درپی درگذشت آقای عوفر، نزدیک‌ترین دوستان وی به رسانه‌های اسرائیل گفتند که خانواده و دوستانش نمی‌خواستند که او را با آگاه کردن از انتقادهای محافل سیاسی و رسانه‌های اسرائیل علیه معاملات یکی از شرکت‌های او با ایران «آزار دهند».

سامی عوفر به دلیل چند نوع بیماری و سرطان در ماه‌های اخیر تقریباً در حالت بیهوشی و ناآگاهی به سر می‌برد.

ماجرای رابطه شرکت‌های «برادران عوفر» با ایران پس از آن بر سر زبان‌ها افتاد که جیمز اشتاین‌برگ، معاون وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که واشینگتن شرکت کشتی‌رانی «تانکر پاسیفیک» را به دلیل فروش غیرمستقیم یک فروند کشتی به شرکت ملی کشتی‌رانی ایران تحریم می‌کند.

این خبر به این دلیل موجب شگفتی عظیمی شد که نخست وزیر اسرائیل در سال‌های اخیر برای وارد شدن بیشترین فشار جهانی به ایران با این هدف که ایران از برنامه‌های اتمی خود دست بردارد سخت تلاش کرده است.

دولت اسرائیل بیش از هر دولتی درباره «لزوم برقراری تحریم کامل اقتصادی علیه ایران» و حتی «فلج کردن اقتصاد ایران» سخن گفته است.

در پی اعلام تحریم علیه شرکت «تانکر پاسیفیک»، یکی از ده‌ها شرکت عظیم وابسته به گروه بین‌لمللی بادران عوفر، این خانواده در بیانیه‌ای گفت که فروش این کشتی غیرعامدانه بوده و آنها کشتی را به شرکت «کریستال شیپینگ» در دوبی فروخته‌اند.

اما دولت آمریکا در پاسخ تأکید کرد که گروه برادران عوفر می‌بایست با انجام تحقیقات لازم متوجه می‌شد که «کریستال شیپینگ» یکی از شرکت‌های پوششی است که جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم‌ها برپا کرده است.

با این حال رسانه‌های اسرائیل در روزهای اخیر «فاش» کردند که تماس‌های شرکت «تانکر پاسیفیک» محدود به معامله کشتی یاد شده نبوده، بلکه شماری از نفتکش‌های این شرکت بار‌ها در ایران لنگر انداخته و حامل نفت و بنزین و مواد پتروشیمی، به ایران یا از مقصد ایران به سایر نقاط جهان بوده‌اند.

این روابط مبهم هنگامی پرابهام‌تر شد که کمیسیون اقتصادی «کنست»، پارلمان اسرائیل، سه‌شنبه گذشته زمانی که بنا به درخواست شماری از نمایندگان معترض تشکیل نشست داده بود تا به بررسی ماجرا بپردازد، مباحثات خود را ناگهان قطع کرد.

رسانه‌های اسرائیل در این باره مدعی شدند که یک «یادداشت» به دست رئیس کمیسیون اقتصادی رسیده و او با گفتن این که «گاهی واقعیت فرا‌تر از هرتصوری است»، پایان نشست را اعلام کرده است. متن این «یادداشت» هنوز فاش نشده است.

در این میان اشاره‌ای نیز که مئیر داگان، رئیس سابق موساد، در روزهای اخیر در این مورد کرد و گفت رسانه‌ها «اغراق» می‌کنند، از سوی رسانه‌های اسرائیل به حمایت آقای داگان و موساد از برادران عوفر تعبیر شده است.

در حالی که این مباحثات همچنان در صدر رسانه‌های اسرائیل است، در پی مرگ سامی عوفر، نخست وزیر اسرائیل روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «سامی با تمام وجود ملی‌گرایی یهودی بود و خدمات شایانی به کشور و جامعه اسرائیل کرد و ثمرات عظیم ابتکارات خود در سطح جهان را در اختیار اسرائیل قرار داد.»

نخست وزیر اسرائیل در این پیام هیچ اشاره‌ای به ماجرای جنجالی ارتباط برادران عوفر با ایران نکرده است.

آقای نتانیاهو روز یک‌شنبه گذشته ارائه هر گونه مجوز ویژه از سوی دفتر نخست وزیری به برادران عوفر برای معامله با ایران را قویاً رد کرد.

برخی رسانه‌های اسرائیل گمانه‌زنی کرده بودند که این معاملات برای برخی مأموریت‌های ویژه اسرائیل در قبال جمهوری اسلامی ایران، مهم بوده و با مجوز ویژه دولت انجام شده است.

سامی عوفر در سال ۱۹۲۲ در رومانی به دنیا آمده بود و والدینش به خاطر «عشق به ارض موعود» به سرزمینی رفتند که هنوز تا استقلال اسرائیل ۲۴ سال دیگر فاصله داشت.

سامی عوفر، یکی از ثروتمند‌ترین‌ها در دنیا و ثروتمند شماره یک اسرائیل، بخش بزرگی از درآمد‌هایش را با سرمایه‌گذاری در اقتصاد اسرائیل و نیز برپایی سازمان‌های خیریه صرف کرد.
XS
SM
MD
LG