لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

ناخشنودی اسرائیل از دیدار سران فتح و حماس در قاهره


محمود عباس (راست) در کنار خالد مشعل از گروه حماس
محمود عباس (راست) در کنار خالد مشعل از گروه حماس
دیدار روز پنج‌شنبه رهبران دو جنبش فتح و حماس پس از چهار سال و نیم دشمنی و دوپاره شدن سرزمین‌های فلسطینی با ناخشنودی عمیق دولت اسرائیل روبه‌رو شد.

به دنبال این دیدار، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بار دیگر با تکرار خواسته قبلی خود از تشکیلات خودگردان فلسطینی خواست که از آشتی با حماس دوری کند و به جای آن، «صلح و همزیستی با اسرائیل را برگزیند».

به گزارش روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت، دیپلمات‌ها در دفتر نخست وزیری این کشور نیز گفته‌اند که «محمود عباس و فتح هرچه بیشتر به حماس نزدیک شوند، به‌‌ همان میزان از صلح دور می‌گردند».

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، نیز پنج‌شنبه به رادیوی این کشور گفت که اسرائیل دولت جدیدی را که با مشارکت حماس و فتح به روی کار آید، زیر فشار سنگین خواهد گذاشت و منزوی خواهد کرد و «حتی یک شِکِل [واحد پول اسرائیل] به دولت مشترک فتح و حماس نخواهد داد».

در مقابل خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، در واکنش به تهدیدهای دولتمردان اسرائیلی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت که فلسطینی‌ها «باکی از این تهدید‌ها به دل راه نمی‌دهند، زیرا راه آشتی همان مسیر درست است».

دیدار محمود عباس، رهبر جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطینی، با خالد مشعل روز پنج‌شنبه با میانجی‌گری سران مصر در قاهره صورت گرفت.

طرفین در پایان این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کردند که طرفین «فصل نوینی را در مناسبات خود گشوده‌اند... و اختلاف‌ها را برطرف کرده‌اند».

در حالی که دستیاران این دو رهبر تعیین تاریخ دیگری را نیز برای دیدار دوم عباس- مشعل در دست بررسی دارند، تأیید شد که از نیمه دسامبر به بعد نیز دیدارهای دیگری با شرکت هیئت‌های دو طرف برای رسیدن به ساز و کارهای مشترک برگزار خواهد شد.

خالد مشعل خود در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت که در مسیر آشتی داخلی، بیست و دوم دسامبر نشستی برای بازنگری در ساختار سازمان آزادی‌بخش فلسطین با هدف وارد شدن حماس و سایر تشکل‌های فلسطینی به زیر چتر «ساف» برگزار خواهد شد.

دیدار سران دو جنبش فتح و حماس پس از چندین سال صورت گرفت؛ حتی مدتی پیش از کودتای خونین حماس در باریکه غزه که به بیرون راندنِ توأم با تلفات بسیار نیروهای فتح از مسند قدرت در غزه منجر شد، خالد مشعل و محمود عباس با هم روبه‌رو نشدند.

کودتای حماس در ژوئن سال ۲۰۰۷ به روی کار آمدن دولتی جداگانه در غزه و ایجاد مشکلاتی بزرگ برای این باریکه پرجمعیت و فقیرنشین و روبه‌رو شدن با جنگی ۲۲ روزه با بیش از ۱۴۰۰ کشته منجر شد.

پس از این کودتا، اختیارات دولت خودگردان تنها به کرانه باختری محدود شد، ولی توانست با دریافت پول فراوان از سراسر جهان، این منطقه را به شکوفایی چشمگیر و ثبات امنیتی بی‌سابقه‌ای برساند.

از سوی دیگر در حالی که دولت اسرائیل از دو هفته پیش پول مالیات فلسطینی‌ها را با هدف مجازات آنها در پی پذیرش عضویت فلسطین در یونسکو راکد گذاشته و به درخواست‌های دبیرکل سازمان ملل و توصیه‌های آمریکا برای آزاد کردن این پول اعتنایی نکرده است، سلام فیاض، نخست وزیر، روز پنج‌شنبه در جریان دیدار با وزیر خارجه نروژ در اسلو هشدار داد که فلسطینی‌ها «در آستانه فلج شدن کامل اقتصادی و ویران شدن همه تارهای تنیده شده اقتصادی سال‌های اخیر» هستند.

سلام فیاض توانسته بود در سایه ثبات و آرامش بی‌سابقه‌ای که در چند سال گذشته در کرانه باختری برقرار بود، آهنگ اقتصادی خوبی برای این بخش از سرزمین‌های فلسطینی ایجاد کند و زندگی عامه فلسطینی‌ها را به ویژه با تکیه بر صد‌ها میلیون دلار کمک مالی بلاعوض جامعه جهانی، به شکل چشمگیری بهبود بخشد.

آهنگ اقتصادی کرانه باختری حتی در مقایسه با بسیاری از کشورهای عربی تند‌تر بوده است، امری که برای سلام فیاض، تکنوکرات اقتصاد‌دان تحصیل‌کرده آمریکا و مورد احترام نهادهای مالی غرب، دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود.

در این میان در حالی که اسرائیل و آمریکا به وحدت دوباره فتح و حماس روی خوشی نشان نداده‌اند، اتحادیه اروپا نیز تأکید کرده است هر دولتی که در فلسطین به روی کار آید باید سه شرط تعیین شده از سوی «کوآرتت» خاورمیانه را بپذیرد تا از همکاری جامعه جهانی برخوردار باشد.

«کوآرتت»، کمیته چهار جانبه حامی صلح خاورمیانه، از سال‌ها پیش گفته است که دولت فلسطینی باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد، تعهدات دولت‌های پیشین در قبال اسرائیل و روند صلح را بپذیرد و از راه خشونت و تروریسم پرهیز کند، شرایطی که حماس همچنان با آنها مخالفت می‌کند.
XS
SM
MD
LG