لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

تصویب قانون حبس بدون محاکمه برای مهاجران غیرقانونی به اسرائیل


پلیس مرزی اسرائیل در فرودگاه تل‌آویو
پلیس مرزی اسرائیل در فرودگاه تل‌آویو
پارلمان اسرائیل قانونی را به تصویب رساند که امکان می‌دهد پناهجویان خارجی که غیرقانونی وارد خاک این کشور می‌شوند، حتی بدون محاکمه، حداکثر برای سه سال زندانی شوند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، با تکمیل سه شور بر سر این قانون در کنست، مجلس اسرائیل، مفاد این قانون اجرایی شده است.

در این قانون، حبس برای مهاجران غیرقانونی، حتی بدون تشخیص میان این که پناهجو باشند یا تنها در جستجوی کار به اسرائیل رخنه کرده باشند، توصیه شده است.

برای نهایی کردن این قانون، نمایندگان کنست روز دوشنبه تا ساعاتی از نیمه‌شب گذشته به بررسی‌های خود ادامه می‌دادند.

بر اساس این قانون همچنین ممکن است که کسانی که به افراد برای ورود غیرقانونی به اسرائیل کمک می‌کنند یا سلاح غیرقانونی وارد اسرائیل می‌کنند، تا پانزده سال زندانی شوند.

قانون جدید برای اسرائیلی‌هایی نیز که از کار این پناهجویان استفاده کنند، مجازات سخت‌تری در نظر گرفته است.

این قانون جدید پیشاپیش مورد حمایت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز قرار گرفته است. او در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود: من نیز به نفع این قانون رأی می‌دهم.

قانون جدید، سخت‌تر کردن قانون پیشین است که در سال ۱۹۵۴ برای مقابله با رخنه افراد مسلح عرب به این کشور تصویب شده بود.

اما هدف قانون جدید مقابله با موج بزرگ آفریقاییانی توصیف شده است که می‌خواهند از طریق خاک مصر برای کار و زندگی وارد اسرائیل شوند.

اکثر این آفریقایی‌ها را مردم مسیحی جنوب سودان تشکیل می‌دهند که با رسیدن به نزدیکی مرز مصر و اسرائیل، برای ورود غیرقانونی به اسرائیل، سختی‌های بسیاری را با پای پیاده پشت سر نهاده‌اند.

در زمان حکومت حسنی مبارک در مصر، آن کشور با پناهجویانی که از مصر برای ورود غیرقانونی به اسرائیل استفاده می‌کردند، برخوردهای شدیدی می‌کرد و مواردی نیز از تیراندازی نیروهای مرزی مصری به سوی خیل پناهجویان که منجر به مرگ و میر شده بود، رخ می‌داد.

در پی تشکیل کشور سودان جنوبی در ماه‌های اخیر، اسرائیل امیدوار بود که از ورود غیرقانونی مردم این منطقه به اسرائیل کاسته شود.

دو ماه پیش در جریان سفر رئیس جمهوری کشور تازه‌تأسیس سودان جنوبی به اسرائیل، سران دو کشور برای همکاری در خصوص مقابله با پناهندگان از آن کشور، گفت‌و‌گو کرده بودند.

اسرائیل در پی استقلال سودان جنوبی، صد‌ها نفر از افراد غیرقانونی اهل این منطقه را با پرواز و اعطای کمک مالی نمادین، به کشور خود برگردانده است.

اما پناهندگان بسیاری از سودان جنوبی و سایر کشورهای آفریقایی همچنان اسرائیل را که نزدیک‌ترین کشور آزاد به خود می‌دانند، تنها راه نجات برای رسیدن به یک زندگی بهتر می‌بینند.

نخست وزیر اسرائیل گفته است که در ماه‌های آینده خود راهی چند کشور آفریقایی خواهد شد،‌ کشورهایی که اکثر پناهجویان از اهالی این سرزمین‌ها هستند.

نهادهای ذی‌ربط اسرائیلی به تازگی به دولت این کشور گزارش دادند که علی‌رغم همه سخت‌گیری‌ها، در سال ۲۰۱۱، بیش از ۵۲ هزار پناهجو به اسرائیل رخنه کرده‌اند و اکثراً به کارهای غیرقانونی در جنوب این کشور روی می‌آورند.

دولت اسرائیل ماه گذشته حدود ۱۷۰ میلیون دلار را به تدابیر امنیتی جدید برای مقابله با ورود پناهجویان غیرقانونی اختصاص داده بود.

سیاستمداران احزابی که به نفع این قانون تازه رأی داده‌اند، برای تأمین نظر رأی‌دهندگان حامی خود به این اقدام دست زده‌اند؛ بسیاری از شهروندان اسرائیلی از موج پناهجویان غیرقانونی به‌شدت ناخرسندند و از شکل‌گیری محله‌های زندگی این پناهجویان در شهرهای ایلات و تل‌آویو ابراز خشم کرده و آنها را موجب افزایش جرم و جنایت می‌دانند.

گروه دیگری از این نوع افراد غیرقانونی که به اسرائیل وارد می‌شوند، روسپیان روس هستند که توسط باندهای قاچاق انسان برای روسپی‌گری به اسرائیل وارد می‌شوند؛ کار روسپی‌های روسی در سال‌های اخیر در تل‌آویو و اطراف آن شدت گرفته و خانه‌های روسپیان بسیاری تشکیل شده است.

اسرائیل می‌گوید که هرگز یک کشور پذیرنده پناهجویان خارجی نبوده است و تنها به یهودیان جهان امکان می‌دهد که برای زندگی وارد این کشور شوند.

دولت‌های اسرائیل تنها در مواردی استثنایی، برای اقدامات بشردوستانه حاضر شده‌اند شماری از پناهجویان را رسماً بپذیرند و به آنها جایگاه شهروندی اعطا کنند؛ آوردن مسلمانانی از بوسنی هرزه‌گوین در دهه نود در حالی که بوسنی در اوج جنگ‌های خونین بود یا موافقت با انتقال پناهجویان ویتنامی به اسرائیل در زمان بحران ویتنام، نمونه‌هایی از موارد استثنایی از موافقت دولتی اسرائیل با زندگی پناهجویان غیریهودی در اسرائیل بوده است.
XS
SM
MD
LG