لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

جنجال در اسرائیل بر سر زنان چادرپوش «طالبانی»


عده‌ای از زنان یهودی به‌شدت مذهبی با لباس معمول خود در بیت‌المقدس
عده‌ای از زنان یهودی به‌شدت مذهبی با لباس معمول خود در بیت‌المقدس
ظهور ناگهانی شماری از زنان چادرپوش یهودی در اسرائیل که «فرقه طالبانی» لقب گرفته‌اند موجب شده است که دیوان عالی عدالت اسرائیل این هفته به بررسی این امر بپردازد که آیا در چارچوب دموکراسی اسرائیل، اقدام افراطی این زنان بنیادگرای یهودی، حق آنان است یا سوء استفاده از دموکراسی.

موضوع این زنان چادرپوش هنگامی بیشتر جلب توجه کرد که به تازگی هواپیمایی آمده از کانادا در فرودگاه بن گوریون تل‌آویو به زمین نشست و دخترانی را از این کشور به اسرائیل بازگرداند که که خود را با این پوشش غیرعادی پوشانده بودند.

این دختران به حکم دادگاهی در کانادا به اسرائیل بازگردانده شده بودند.

ماجرای برگرداندن این دختران چادرپوش بنا به حکم دادگاه اسرائیل از زمانی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که معلوم شد که برادر مادربزرگ آن‌ها به دادگاه شکایت برده و گفته است که افرادی افراطی این دختران را به زور به کانادا برده‌اند تا در آنجا به عضویت یک گروه افراطی یهودی درآیند.

گفته می‌شود که گروه یهودی به‌شدت افراطی «لِو تَهُر» («قلب پاک») که در نیویورک و نیز در افراطی‌نشین‌ترین محله‌های یهودی اورشلیم و شهر «بیت شِمِش» اسرائیل هوادارانی دارد جایی در کانادا را به عنوان مقر اصلی خود انتخاب کرده است.

دهکده‌ای در حومه مونترآل کانادا به محل اصلی زندگی این بنیادگرایان مبدل شده است. این دهکده از ده سال پیش به پناهگاهی برای این افراد تبدیل شده و گفته می‌شود که حدود ۴۵ خانواده یهودی را در خود جای داده است.

فردی بنام شلومو هلبارانتس که در جوانی در اورشلیم زندگی عادی و غیرمذهبی داشته و بعدها شدیداً مذهبی شده در صدر این گروه افراطی قرار دارد. او بیست سال پیش نیز یک فرقه افراطی را در نیویورک ایجاد کرده بود.

پس از آن که آمریکا این فرد را اخراج کرد، او با هوادارانش به کانادا رفت.

حال دیوان عدالت اسرائیل باید تصمیم بگیرد که آیا عضویت در گروه افراطی «قلب پاک» قانونی است یا غیرقانونی.

در همین حال حقوقدانان اسرائیلی می‌گویند والدینی که دختران خود را به استفاده از این «پوشش عجیب» تشویق می‌کنند «دچار سوء‌برداشت از زندگی» هستند. این امر می‌تواند اساس قانونی برای اقدام علیه این والدین شود و فرزندان آن‌ها را به نهادهای آموزشی و تربیتی ارجاع دهد.

در دین یهود، برای زنان پوشش خاصی پیشنهاد نشده، اما بر لزوم حفظ عفاف و نجابت و خودداری از هرزه‌پوشی تأکید شده است.

دختران و زنان یهودی از خانواده‌های افراطی و بنیادگرا همواره دامن بلند یا دست‌کم دامن تا زانو پوشیده و از استفاده از شلوار خودداری می‌کنند و برخی از افراطی‌ترها در ملاء عام از کلاه‌گیس استفاده می‌کنند.

با این حال بسیاری از همین خانم‌ها و دختران مذهبی نیز مد را رعایت می‌کنند و طراحان ویژه لباس‌های آنان را طراحی می‌کنند و حتی قیمت کلاه‌گیس‌های آن‌ها ممکن است به هزاران دلار نیز برسد.

این وضعیت در بخش‌های مذهبی‌نشین یهودی اسرائیل در حالی است که در بسیاری از شهرهای این کشور، زنان و دختران یهودی با آزاد‌ترین لباس‌ها در انظار ظاهر می‌شوند.

همجنس‌گرایان زن نیز در اسرائیل از آزادی کامل و حمایت قانونی همه‌جانبه برخوردارند.

در چنین وضعیتی وقتی زنی بدن خود را با یک تکه پارچه گشاد سیاه مانند چادر بپوشاند این امر برای مردم اسرائیل کاملاً تازه است.

یهودیان به‌شدت مذهبی درصدی بسیار پایین از جامعه اسرائیل را به خود اختصاص می‌دهند، اما فرقه‌های بسیار افراطی در میان این بنیادگرایان تعدادی سخت محدودتر هستند که برخی از آن‌ها آگاهانه و عامدانه به زندگی توام با انزوا روی می‌آورند.

یکی از افراطی‌ترین و منزوی‌ترین این فرقه‌ها گروه «نتورهٔ کارتا» است که رهبران آن رابطه‌ای نزدیک با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، دارند و بار‌ها نیز به ایران دعوت شده‌اند.

دلیل دوستی نزدیک این گروه با احمدی‌نژاد و همفکران او در حاکمیت ایران این است که معتقدند کشور اسرائیل نباید در حال حاضر وجود داشته باشد، اما فرق آن‌ها با احمدی‌نژاد در این است که می‌گویند کشور اسرائیل تنها بعد از ظهور «ماشیاح» (مسیح موعود یهودیان) از لیاقت تشکیل شدن برخوردار می‌شود.

در همین حال، زنان «نتورهٔ کارتا» بسیار کمتر از زنان «لو تهر» افراطی هستند.
XS
SM
MD
LG