لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۶

شگفتی نماینده اسرائیلی از حضور خبرنگاران ایران در اسرائیل


حسن غانی، خبرنگار پرس تی‌وی
حسن غانی، خبرنگار پرس تی‌وی
در حالی که چند سالی است خبرنگارانی در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی برای رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند و رسماً نیز از سازمان صدا و سیمای ایران حقوق دریافت می‌کنند، یک نماینده پارلمان اسرائیل که به تازگی از این امر آگاه شده از نهادهای قضایی اسرائیل خواسته است فعالیت این روزنامه‌نگاران را بررسی کند.

آریه الداد، نماینده «کنست» اسرائیل، زمانی از این امر باخبر شد که ابراهیم حسینی، خبرنگار شبکه‌های خبری جمهوری اسلامی در اورشلیم، به او مراجعه و درخواست مصاحبه کرد.

آریه الداد با مراجعه به یهودا واینشتین، مشاور ارشد حقوقی دولت اسرائیل، از او خواسته است بررسی کند که چرا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل با حضور و کار این خبرنگاران حقوق‌بگیر جمهوری اسلامی ایران موافقت کرده‌اند.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، آریه الداد در درخواست خود از بالا‌ترین نهاد حقوقی دولت اسرائیل نوشته است: حضور این افراد که آزادانه حتی در اورشلیم تردد می‌کنند و به ساختمان‌های مهم دولتی و کنست می‌روند باید بررسی شود، چرا که شاید این افراد در کنار کار خبر به کار «خبرچینی» هم مشغول باشند.

اما ابراهیم حسینی به هاآرتص گفته است که کار او به امنیت اسرائیل لطمه‌ای نمی‌زند و حتی بر این باور است که با دادن گزارش‌هایی درباره اسرائیل، می‌تواند موجب «تفاهم میان ملت‌ها» شود.

چند روز پیش نیز یک خبرنگار دیگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای اسرائیل خبرساز شده بود؛ حسین غانی، خبرنگار شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان ایران، «پرس تی‌وی»، که همراه با اعراب مقیم کانادا و ایرلند و شماری از افراد با تابعیت کشورهای دیگر با هدف رسیدن به ساحل غزه و «شکستن حصر دریایی غزه» با قایق از بندر فتحیه در ترکیه به حرکت در آمده بودند.

نیروی دریایی اسرائیل چهارم نوامبر براین دو قایق مسلط شد و سرنشینان آن را به بندر اسرائیلی «اشدود» برد و از آنجا اخراج کرد.

همچنین در جریان عملیات نظامی «سرب مذاب» که ارتش اسرائیل علیه غزه در ژانویه ۲۰۰۹ انجام داد، یک خبرنگار عرب شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران به این دلیل که خبر ورود ارتش به غزه را دو ساعت زود‌تر از سایر خبرنگاران در برنامه مستقیم پخش کرده بود، از سوی اسرائیل بازداشت موقت شد.

اسرائیل تأکید داشت که خبر ورود نیروهای نظامی به غزه می‌بایست تا ساعت معینی محفوظ بماند، درخواستی که همه رسانه‌های جهانی آن را رعایت کرده بودند، اما به گفته اسرائیل، انتشار زودهنگام این خبر به نیروهای حماس امکان داد که خود را مخفی کنند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رسما از این اقدام خبرنگار خود در عملیات سرب مذاب حمایت کرد.

در حالی که تا چندی پیش تنها شبکه‌های «العالم» و «پرس تی‌وی» در اورشلیم و کرانه باختری و باریکه غزه خبرنگار داشتند، اکنون «شبکه خبر» جمهوری اسلامی ایران نیز خبرنگاران خود را در این مناطق دارد.

خبرنگاران این شبکه‌های ایرانی در حالی از این مناطق گزارش می‌دهند که میکروفون‌های مارک‌دار شبکه‌های ایرانی را در دست می‌گیرند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مانند شبکه‌های دیگری همچون «الجزیرة»، «العربیة» و «الحرة» علاقه‌مند است که افرادی را به عنوان خبرنگار استخدام کند که از اعراب مقیم بیت المقدس (اورشلیم) باشند، زیرا آنها با داشتن شناسنامه آبی‌رنگ اسرائیلی می‌توانند آزادانه در سراسر اسرائیل تردد کنند.

به تازگی افزون بر «شبکه خبر» که در رام‌الله و غزه نیز نماینده دارد، خبرگزاری «فارس» و برخی دیگر از نهادهای خبری جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان مستقل خود را در سرزمین‌های فلسطینی استخدام کرده‌اند.

تازه‌ترین مصاحبه انجام شده روزهای اخیر از سوی نماینده «خبرگزاری فارس» در غزه، با سران حماس درباره «احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران» بود.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، نیز خبرنگاران خود را در سرزمین‌های فلسطینی و شرق اورشلیم دارد.

این فعالیت فزاینده نیروهای خبری وابسته به ایران در حالی است که اسرائیل معتقد است ایران با حمایت از دو گروه حماس و حزب‌الله لبنان، در کار تأمین بودجه نهادهای خبری این سازمان‌های عربی و فلسطینی نیز نقشی مهم دارد.

افزون بر آنها، شبکه‌های دیگری نیز مانند «الکوثر» که آنها هم وابسته به ایران هستند، فعالیت گسترده‌ای در حوزه خبررسانی از سرزمین‌های فلسطینی و درباره اسرائیل دارند.

باشگاه خبرنگاران خارجی در اسرائیل می‌گوید که در طول سال، صد‌ها خبرنگار از سراسر جهان در این کشور فعالیت می‌کنند.

اسرائیل، به گفته بسیاری از ناظران، بیش از هر سرزمین دیگری در جهان، با تراکم خبرنگاران خارجی روبه‌روست که دلیل آن از اهمیت رخدادهای این بخش از دنیا ناشی می‌شود.

اما حضور هرچه فزاینده‌تر خبرنگاران عرب متعلق به شبکه‌های فارسی، عرب‌زبان و انگلیسی‌زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این سرزمین‌ها، کاملاً تازگی دارد.

در همین حال یهودا واینشتین، مشاور حقوقی ارشد اسرائیل، هنوز به درخواست آریه الداد، نماینده «کنست»، برای بررسی چرایی حضور نمایندگان خبری رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران پاسخ نداده است.

این در حالی است که، به گفته ناظران، اسرائیل نمی‌تواند حضور این خبرنگاران وابسته به ایران را محدود کند، زیرا باید به دموکراسی و آزادی مطبوعات پای‌بند باشد.
XS
SM
MD
LG