لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

اسرائیلی‌ها در انتظار برگزاری «تظاهرات میلیونی» در تل‌آویو


پس از وقفه‌ای کوتاه در تظاهرات شهروندان اسرائیلی برای بهبود شرایط اقتصادی در این کشور، دست‌اندرکاران این تجمع‌های اعتراضی ابراز امیدواری کردند که شامگاه شنبه در تل‌آویو «تظاهرات میلیونی» برگزار شود.

تظاهراتی که بیشتر جوانان، دانشجویان و طبقه متوسط اسرائیل در آن شرکت کرده‌اند از هفته‌ها پیش ابتدا در اعتراض به گرانی مسکن آغاز شد و سپس مجموعه‌ای از درخواست‌های دیگر را هم در برگرفت.

تلاش‌های گسترده برای رساندن شمار تظاهرکنندگان به حدود «یک میلیون نفر» در حالی از سر گرفته شده که در سه هفته اخیر به دلیل حوادث تروریستی، توجه افکار عمومی اسرائیل بار دیگر به موضوع همیشگی برای مردم این کشور یعنی تأمین امنیت معطوف شده بود.

دو روز پس از حمله تروریستی به بندر ایلات و فضای امنیتیِ متعاقب آن، بسیاری از چادرهای اعتراضی در بولوار روتچیلد شهر تل‌آویو برچیده شد و در آن آخرهفته تنها حدود پنج هزار نفر در تظاهرات هفتگی شامگاه شنبه در میدان رابین این شهر شرکت کردند.

اما در پی آتش‌بس نانوشته‌ای که در روزهای اخیر میان اسرائیل از یک سو و تشکل‌های مسلح فلسطینی در غزه از سوی دیگر برقرار شد و حملات راکتی و خمپاره‌ای نیز به میزان چشمگیری کاهش یافت، بار دیگر بر شمار چادرهای معترضان افزوده شده و دست‌اندرکاران تظاهرات، قصد خود را برای وسیع‌ترکردن اعتراض‌ها با صدایی رساتر اعلام می‌کنند.

بار دیگر مسئله گرانی فزاینده مسکن در صدر اعتراض‌ها قرار دارد. به دلیل مساحت بسیار کم کشور اسرائیل و کمبود شدید زمین‌های آزاد برای خانه‌سازی، بهای مسکن در برخی از شهرهای معمولی اسرائیل مانند قیمت‌ اماکن گران‌قیمت در شهر نیویورک است.

دانشجویان و کارمندان بسیاری که در تل‌آویو و شهرهای اطراف مرکز کشور درس می‌خوانند و کار می‌کنند، بهای سرسام‌آوری برای اجاره مسکن می‌پردازند که به هیچ وجه با کیفیت این آپارتمان‌های بسیار کوچک و قدیمی تناسبی ندارد.

در حالی که اغلب مسئولان دولت اسرائیل و از جمله شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، حمایت قاطعی از تظاهرکنندگان به عمل آورده‌اند، بسیاری از ناظران در اسرائیل می‌گویند که درخواست‌های تظاهرکنندگان با باورهای اقتصادی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، در تضاد است.

آقای نتانیاهو که دکترای اقتصاد خود را در دانشگاه‌های بر‌تر آمریکا گرفته است، یکی از باورمندان بزرگ به اقتصاد سرمایه‌داری است.

در حالی که اقتصاد اسرائیل از آغاز برپایی خود بر اساس سیستم سوسیالیستیِ ناشی از قدرت حزب قدیمی کارگر در اسرائیل اداره می‌شد، در سال‌های اخیر، سرمایه‌داران بزرگ نبض اقتصاد اسرائیل را در دست خود گرفته‌اند، سرمایه‌دارانی که بیشتر ارتباط نزدیک و تنگاتنگی نیز با حلقه قدرت سیاسی دارند.

با وجود این، آقای نتانیاهو ماه گذشته کمیسیونی را به ریاست یک اقتصاد‌دان مستقل و خوش‌نام، مانوئل تراختن‌برگ، مسئول ارائه پیشنهادهای اساسی برای اصلاحات کرد.

پروفسور تراختن‌برگ با حضور در میان تظاهرکنندگان و برقراری مناسباتی نزدیک با برنامه‌ریزان اصلی اعتراضات، توانست سریعاً از اعتماد این افراد برخوردار شود.

اما اعتراضات مردمی در اسرائیل در حالی است که اقتصاد این کشور به میزان چشمگیری از بحران اقتصادی در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی در امان مانده است و با وجود مسائل امنیتی بسیار، همچنان اقتصاد اسرائیل رو به شکوفایی و رونق است.

در همین حال تظاهرکنندگان می‌گویند که خواهان سرعت عمل دولت هستند و نیز می‌خواهند که نشانه‌های این شکوفایی اقتصادی را هر چه بیشتر در زندگی خود احساس کنند.
XS
SM
MD
LG