لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

گران ترين نقاشى تاريخ، به فروش رسيد


گران ترين نقاشى تاريخ، ۱۴۰ ميليون دلار مى ارزد.
گران ترين نقاشى تاريخ، ۱۴۰ ميليون دلار مى ارزد.

دوستداران هنر این روزها بی صبرانه چشم به راه رشته حراج های پاییزی آثار نقاشی در نیویورک هستند که قرار است طی همین ماه نوامبر، در شهری که چهارراه هنری جهان نام گرفته برپا شوند.


در صورتیکه تخمین های اولیه درست از آب درآید، در این یک ماه مبلغی در حدود یک میلیارد دلار با صدای پر طمطراق چکش های مراکز مزایده، جابجا می شود.


اما پیشاپیش برگزاری این مزایده ها فروش یکی از آثار جکسون پولاک، نقاش سرشناس آمریکایی، توجه بسيارى از دلالان آثار هنرى را به خود معطوف داشت.


این شاهکار هنر مدرن که نقاشی "شماره پنج ، ۱۹۴۸" نام دارد به مبلغ ۱۴۰ میلیون دلار به فروش رسید؛ رقمی که رکورد تاریخی فروش یک اثر هنری را برای چندمین بار در سال جاری تغییر داد و عنوان گران ترین اثر نقاشی جهان را از آن خود کرد.


جکسون پولاک متولد سال ۱۹۱۲ ميلادى، نقاش پیشرو سبک آبستره اکسپرسیونیستی در آمریکا بود که نوآوريهايش در استفاده از ضمیر نیمه خودآگاه در نقاشی انتزاعی و شیوه ای که به روش «دریپ» معروف شد، مرزهای هنر تجسمی مدرن را تا افق های دورتری گسترش داد.

با توجه به گستره وسیع آثار ارزشمندی که قرار است طی همین ماه میلادی در نیویورک به فروش برسد، برخی از کارشناسان هنری ثبت رکوردی تازه در فهرست گران ترین ها را دور از ذهن نمی دانند.


این تابلوی باارزش ۲۴۰ سانتى متر طول و ۱۲۰ سانتى متر عرض دارد و به شيوه رنگ روغن روی بوم خلق شده است. اين اثر تا پیش از این در آرشیو شخصی دیوید گفن جای داشت. آقای گفن از سرشناس ترین و بزرگترین سرمایه گذاران صنعت موسیقی و سینمای جهان به شمار می آید.


این غول صنعت سینما و موسیقی تاکنون از مواجه شدن با خبرنگاران و ارائه توضیح در خصوص فروش "شماره پنج ، ۱۹۴۸" خودداری کرده است.


تا پیش از فروش این نقاشی از پولاک، یکی از آثار گوستاو کلیمت هنرمند بزرگ و نقاش منحصر به فرد سمبولیست اتریشی لقب گران ترین اثر نقاشی را با مبلغ ۱۳۵ میلیون دلار به نام خود ثبت کرده بود.نام اين اثر «ادل بلاخ باور ۱» است.


اما به هر حال با توجه به گستره وسیع آثار ارزشمندی که قرار است طی همین ماه میلادی در نیویورک به فروش برسد، برخی از کارشناسان هنری ثبت رکوردی تازه در فهرست گران ترین ها را دور از ذهن نمی دانند.


آثاری از پابلو پیکاسو نقاش کوبیست اسپانیایی همچون «پرتره انجل فرناندز د سوتو»، برخی نقاشی های گوستاو کلیمت مانند «ادل بلاخ باور 2» و همچنین آثاری از نقاشان سرشناس دوره امپرسیونیستی همچون کلود مونه، پل سزان و پل گوگن جزو شاهکارهایی هستند که طی پاییز زرد و سرخ امسال روی دیوارها و پیشخوان های مراکز هنری نیویورک خواهند رفت.
XS
SM
MD
LG