لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

روزنامه های عرب و همکاری آمريکا با ايران و سوريه


Arbic papers
Arbic papers

پيشنهاد هيئتی از نمايندگان آمريکايی به جورج بوش، رييس جمهوری اين کشور مبنی بر همکاری با ايران و سوريه برای حل مساله نا آرامی های عراق، همچنان يکی از بحث های داغ در سطح رسانه هاست.


گروه ويژه بررسی وضعيت عراق، متشکل از وزير امور خارجه پيشين آمريکا و شماری از نمايندگان و سناتورهای کنگره، به طور مشخص به آقای بوش پيشنهاد کرده اند که آمريکا با برگزاری يک کنفرانس منطقه ای براي ايجاد امنيت در عراق، از نمايندگان جمهوری اسلامی ايران و سوريه نيز دعوت به عمل آورد.


اين موضوع به ويژه در روزنامه های جهان عرب نيز بازتاب گسترده ای داشته است.


روزنامه الاهرام چاپ قاهره در سرمقاله خود با عنوان «تغيير سياست آمريکا در قبال عراق» می نويسد اشاره واشنگتن و لندن به امکان گشودن باب مذاکره با ايران و سوريه با هدف همکاری برای حل مشکلات امنيتی عراق بيانگر دو نکته است.


به نوشته اين روزنامه، با توجه به شکست جمهوريخواهان در انتخابات ميان دوره ای کنگره، آمريکا حال به گير افتادن در بن بست عراق معترف است.


سرمقاله نويس الاهرام افزوده اين پيشنهاد ثابت می کند که سياست های يک جانبه آمريکا برای حل معادله عراق نه تنها کارساز نبوده، بلکه واشنگتن را اکنون به صرافت همکاری با "رهبران محور شرارت" (يعنی ايران و سوريه) انداخته است.»


دو کشور همسايه عراق که به عقيده سرمقاله نويس الاهرام در عين حال سخن از آن گفته که اين دو کشور همسايه عراق، با نفوذ گسترده ای که در اين کشور دارند، نقشی اساسی در ناآرامی های عراق ايفا می کنند.


الاهرام همچنين در گزارشی در صفحه اول خود، پيشنهاد گروه آمريکايی بررسی وضعيت عراق به جورج بوش را«نخستين تلميح و اشاره غير مستقيم واشنگتن به رهبران تهران و دمشق مبنی بر تغيير سياست هايش می داند.»


روزنامه تشرين، ارگان حزب حاکم بعث در سوريه با اشاره به اينکه نقش دمشق در معادلات منطقه ای از قبل هم پراهميت بوده و آمريکا حالا به اين موضوع پی برده، به نقل از وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه نوشته است:«دمشق همواره برای مذاکره با آمريکا با هدف ايجاد امنيت و صلح در خاورميانه آماده است تنها به شرطی که واشنگتن موضعی مشخص و واحد اتخاذ کند.»


روزنامه انگليسی زبان ديلی استار چاپ بيروت نيز در سرمقاله اش با عنوان «شانس آمريکا برای کمک به منطقه و خود» به بررسی پيشنهاد هيئت آمريکايی و وضعيت عراق پرداخته است.


سرمقاله نويس ديلی استار با اشاره به اينکه اگر واشنگتن، دست از سياست های يک جانبه اش برداشته و راهی برای همکاری با بازيگران منطقه ای بيابد، می تواند فرصتی برای حل بخشی از مشکلات خاورميانه به دست آورد، می نويسد: «پذيرفتن دمشق و تهران در کنفرانس منطقه ای حل مشکلات عراق نمی تواند و نبايد به معنای پذيرفتن کامل اين دو کشور باشد.»


به نوشته ديلي استار، مشارکت احتمالی ايران و سوريه در يک کنفرانس منطقه ای با حضور آمريکا، نبايد به اين معنا باشد که مساله دخالت های دمشق در امور لبنان ناديده گرفته شود و يا جامعه جهاني از خواست خود برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی صرف نظر کند.


با اين حال در سرمقاله ديلی استار بر نقش پراهميت ايران و سوريه در خاورميانه تاکيد و افزوده شده:«اين دو کشور هرگاه اراده کنند می توانند منطقه را آرام سازند و يا زمينه جنگ های آتی را فراهم آورند.»


XS
SM
MD
LG