لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

افزایش میزان رادیواکتیو در آب دریا در ژاپن به ۱۲۵۰ برابر حد معمول


در تازه‌ترین خبر از بحران اتمی ژاپن که به دنبال وقوع زمین‌لرزه و سونامی هم‌چنان ادامه دارد، آژانس ایمنی اتمی این کشور روز شنبه اعلام کرد که میزان رادیواکتیو در ساحل نیروگاه فوکوشیما به‌شدت افزایش داشته است.

به گزارش این آژانس، میزان ماده ید رادیواکتیو در آب دریا در نزدیکی ساحل نیروگاه فوکوشیما داییچی نسبت به صبح جمعه به‌شدت افزایش داشته و به ۱۲۵۰ برابر میزان نرمال رسیده است.

به گفته یکی از مسئولان کمپانی توکیوالکتریک که اداره نیروگاه فوکوشیما را بر عهده دارد، این میزان ماده رادیواکتیو در آب دریا ممکن است معلول «نشتی مستقیم به درون اقیانوس آرام» باشد.

در همین حال مقامات مسئول ژاپنی می‌گویند مطمئن نیستند که دلیل این میزان بالا از رادیواکتیو در آب دریا چیست. این مقامات روز جمعه گفته بودند که در تلاش‌اند علت افزایش ناگهانی تشعشعات رادیواکتیو را مشخص کنند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، آزمایش‌های آژانس ایمنی صنعتی و اتمی ژاپن از ضایعات رآکتورهای یک تا چهار این نیروگاه همچنین حاکی از میزان بالای دیگر ماه رادیواکتیو به نام سزیوم است.

سزیوم همان ماده رادیواکتیو است که در فاجعه اتمی چرنوبیل در کشور اوکرایین در هوا آزاد شد و به مرگ بسیاری افراد و آلودگی محیط زیست انجامید.

خبر نشت مواد رادیواکتیو در آب اقیانوس آرام در حالی منتشر شده است که نخست وزیر ژاپن نیز روز جمعه وضعیت نیروگاه اتمی فوکوشیما را «بسیار وخیم» اعلام کرده بود.

با وجود میزان بالای مواد رادیواکتیو در آب اقیانوس شبکه سی‌ان‌ان از قول یک مقام در آژانس ایمنی اتمی ژاپن می‌گوید که اثر این مواد بر جانوران دریایی ساکن این منطقه «نسبتا اندک» خواهد بود. کارشناسان می‌گویند دلیل این امر آن است که این مواد هر چه از ساحل دورتر می‌شوند رقیق‌تر می‌شوند و اثر خود را از دست می‌دهند.

با این حال خبرگزاری رویترز می‌گوید که این خبر احتمالا باعث افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از بحران اتمی ژاپن و انتشار مواد رادیواکتیو و آلودگی مواد غذایی خواهد شد.

در حالی که ۱۱ نوع سبزیجات، آب آشامیدنی خانگی و شیر در چندین منطقه از ژاپن و از جمله توکیو، به گفته مسئولان، به مواد رادیواکتیو آلوده شده، چند کشور تاکنون واردات شیر و مواد غذایی مربوط به منطقه زلزله‌زده ژاپن را قدغن کرده‌اند.

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز شنبه اعلام کرد که تا فاصله ۳۰ کیلومتری ساحل آثار مواد ید و سزیوم رادیواکتیو کشف شده است.

در حالی که بیش از دو هفته از وقوع زمین‌لرزه تقریبا ۹ ریشتری و به دنبال آن سونامی در شرق ژاپن می‌گذرد، تاکنون اعلام شده است که بیش از ده هزار نفر در اثر این حوادث جان خود را از دست داده‌اند. بیش از ۱۷ هزار نفر نیز هنوز «مفقود» به شمار می‌روند.
XS
SM
MD
LG