لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

تشعشعات اتمی ژاپن خارج از محدوده تخلیه‌شده «تهدیدی برای سلامتی نیستند»


نمایی از رآکتورهای سوم و چهارم نیروگاه فوکوشیما و دود سفیدی که از آنها بلند می‌شود
نمایی از رآکتورهای سوم و چهارم نیروگاه فوکوشیما و دود سفیدی که از آنها بلند می‌شود
در واکنش به نگرانی‌ها در مورد انتشار تشعشعات اتمی از نیروگاه‌ هسته‌ای فوکوشیما، دولت ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد این تشعشعات در خارج از محدوده تخلیه‌شده از سکنه در مناطق آسیب‌دیده از زلزله و سونامی تهدیدی برای سلامتی افراد نیستند.

این خبر در حالی منتشر شده است که ۵۰ کارگر و تکنیسین نیروگاه فوکوشیما داییچی که در نخستین ساعات روز چهارشنبه به دلیل شدت تشعشعات اتمی از این نیروگاه خارج شده بودند هنوز به دلیل ادامه این تشعشعات اجازه نزدیک شدن به رآکتور شماره چهار این نیروگاه را ندارند.

این ۵۰ کارگر برای تلاش برای سرد کردن رآکتورهای آسیب‌دیده نیروگاه فوکوشیما اجازه یافته اند به این نیروگاه بازگردند.

روز سه‌شنبه با وقوع انفجاری دیگر در رآکتور شماره ۲ نیروگاه فوکوشیما تعداد این انفجارها در چهار رآکتور اصلی نیروگاه به سه انفجار رسید. در همین روز در رآکتور شماره ۴ این نیروگاه نیز آتش‌سوزی‌ای روی داد که گفته می‌شود باعت انتشار مقدار زیادی تشعشعات رادیوآکتیو شده است.

انفجارها و آتش‌سوزی در نیروگاه فوکوشیما به دنبال زمین‌لرزه ۸.۹ ریشتری و سونامی عظیمی رخ داده است که ساحل شرقی کشور ژاپن را با خاک یکسان کردند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، پس از وقوع آتش‌سوزی در رآکتور شماره ۴ میزان تشعشعات رادیواکتیو به چهار برابر میزانی رسیده است که می‌تواند منجر به بیماری سرطان شود.

در همین حال خبرگزاری‌ها از رویت شدن دودی سفیدرنگ بر فراز رآکتور شماره ۳ در نیروگاه فوکوشیما خبر می‌دهند.

در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که در صورت عدم موفقیت ژاپنی‌ها در سرد کردن میله‌های سوخت رآکتورها ذوب اتمی رخ دهد و در اثر این فرایند ماده رادیواکتیو خطرناک سزیوم در فضا آزاد شود،‌ همان ماده‌ای که پس از فاجعه چرنوبیل در هوا منتشر شد و به مرگ و مسمومیت عده‌ای زیادی انجامید.

به نظر می‌رسد برای رفع همین نگرانی‌هاست که روز چهارشنبه دبیر هیئت وزیران ژاپن در کنفرانسی خبری اشاره کرد که تشعشعات اتمی در خارج از محدوده تخلیه‌شده «تهدیدی برای سلامتی افراد نیستند».

دولت ژاپن دستور تخلیه فوری همه ساکنان منطقه نیروگاه فوکوشیما تا شعاع ۲۰ کیلومتری را داده است و از ساکنانی که در فاصله ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری هستند خواسته‌ است که از خانه‌های خود خارج نشوند.

بر اساس آخرین آماری که از تلفات زمین‌لرزه و سونامی روز جمعه گذشته ارائه شده، تاکنون ۳۶۷۶ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۷۵۰۰ نفر هنوز در دسته گمشده‌ها محسوب می‌شوند.

در همین حال نزدیک به دو هزار نفر در اثر این حوادث زخمی و مجروح شده‌اند و بیش از ۴۵۰ هزار نفر هم‌اکنون بدون خانه و کاشانه در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند.

زمین‌لرزه ۸.۹ ریشتری اخیر ژاپن در یک قرن گذشته از تاریخ این کشور بی‌سابقه بود.
XS
SM
MD
LG